کرمان در ۴۰۱؛ از سیل و سفر دولت تا سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش

کرمان - ایرنا - گذشت سال ۱۴۰۱ از استان کرمان با رویدادهای پرفراز و نشیبی برای این دیار همراه بود که سفر استانی رییس جمهور، تغییرات در ارکان مدیریتی، سیل و سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش از جمله مهمترین آنها محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، استان کرمان در سال ۱۴۰۱ شاهد اتفاقات و رویدادهای متعددی در حوزه های مختلف بود که شیرینی و تلخی های خود را برای اهالی دیار کریمان به همراه داشت، ضمن آنکه دولت سیزدهم حضور فعالی در این استان طی سال گذشته داشت که در گزارش پیش رو به برخی رویدادهای مهم دیار کریمان در این سال می پردازیم.

فروردین:

سال ۱۴۰۱ در حالی آغاز شد که پس از گذشت ۲ سال از شیوع کرونا و بهبود اوضاع، استان پهناور کرمان شاهد مسافرت های نوروزی فراوانی به این دیار بود و بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مسئولان گردشگری استان ۲ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در تعطیلات نوروزی به کرمان سفر کردند که نویدبخش رونق دوباره سفر و گردشگری را به همراه داشت.

اما اتفاق تلخ فرودین ماه افت دمای هوا در روزهای نخست سال در اغلب مناطق استان کرمان بود که موجب سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی به ویژه در مناطق شمالی و جنوب استان و متضرر شدن کشاورزان شد.

عمده خسارت فروردین ماه به محصول پسته وارد شد و حدود ۱۶۰ هزار هکتار باغ های پسته این استان بویژه در شهرستان های، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهربابک، کرمان و راور دچار سرمازدگی شدند که طبق ارزیابی ها ۱۲ هزار میلیارد تومان به محصول پسته کرمان خسارت وارد کرد.

اردیبهشت:

اردیبهشت سال ۱۴۰۱، استان کرمان شاهد تغییرات در مدیریت های ارشد استان در استانداری و دادگستری کل بود.

در جلسه ۱۱ اردیبهشت هیات دولت محمدمهدی فداکار به عنوان استاندار جدید کرمان انتخاب و جایگزین علی زینی‌وند شد؛ زینی‌وند از ۲۱ آبان ۱۳۹۹ عهده‌دار مسئولیت استانداری کرمان بود.

مراسم معارفه فداکار و تکریم زینی‌وند استاندار پیشین با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و جمعی از مسئولان ۱۸ اردیبهشت در ساختمان جدید استانداری کرمان برگزار شد.

استاندار جدید کرمان ۵۵ ساله از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس در لشکر ۴۱ ثارالله، اهل شهرستان رفسنجان‌ و دارای دکترای جامعه‌شناسی توسعه‌ است که معاونت اداری و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم و معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی از جمله سوابق وی محسوب می شود.

همچنین رییس قوه قضاییه ۲۵ اردیبهشت ماه طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی را به سمت ریاست کل دادگستری استان کرمان منصوب کرد تا جایگزین یدالله موحد شود.

۲۹ اردیبهشت آیین تکریم و معارفه رییسان کل پیشین و جدید دادگستری استان کرمان با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار و از خدمات موحد قدردانی و حجت الاسلام ابراهیم حمیدی به عنوان رییس جدید معرفی شد.

۲۲ اردیبهشت جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی با حضور شاعرانی از مناطق مختلف جهان به میزبانی کرمان برگزار شد.

وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت با استقبال جمعی از مسئولان استانی وارد کرمان شد و حضور در گلزار شهدای شهر کرمان، دیدار با استاندار، بازدید از باغ شاهزاده، موزه دفاع مقدس و مجموعه آثار خوشنویسی استاد مودب از جمله برنامه های سفر وی به کرمان بود.

۲۹ اردیبهشت اجلاسیه شهدای روحانی مدافع حرم با حضور جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کرمان، جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و خانواده روحانی شهدای مدافع حرم در مصلای امام‌ علی (ع) شهر کرمان برگزار شد.

خرداد:

دومین جشنواره ملی فیلم کرمان شامگاه شنبه اول خرداد در سه بخش فیلم، فیلمنامه، نوشتار سینمایی و بخش مقاومت و سردار آسمانی، در محل موزه معاصر صنعتی کرمان آغاز به کار کرد؛ در این جشنواره ۱۵۵ اثر به بخش مسابقه راه یافت و از ۲۲ اثر برگزیده تقدیر شد و۷۲ فیلم در طول جشنواره به اکران رسید.

سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان بنیاد شهید نیز در این ماه از دیگر برنامه ها بود.

تیر:

۱۰ تیر ماه ۱۴۰۱، رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سفری ۲ روزه وارد استان کرمان شد و ضمن بازدید از طرح های در دست ساخت و مرمت سینمایی با فیلمسازان، مدیران و مسئولان فرهنگی استان کرمان نیز دیدار و گفت و گو کرد.

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز روز یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ به منظور سفر به کرمان شرکت در برنامه قرار دوازدهم وارد استان کرمان شد. توزیع بسته‌های معیشتی و جهیزیه برای نیازمندان، بازدید از فاز اول مجتمع پرورش و نگهداری پنج هزارو ۶۰۰ دام بهداشتی سبک (نژاد رومن فرانسوی) و برخی از موقوفه ها از برنامه های رییس سازمان اوقاف و امور خیره در سفر به کرمان بود.

۱۴ تیر رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افتتاح خط شماره سه کنستانتره با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و بازدید از تعدادی از صنایع سیرجان و رفسنجان به استان کرمان سفر کرد.

۲۲ تیر ماه همایش ۲ روزه معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان با پیام ویدئویی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور مسئولان ملی و محلی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی(هایتک) واقع در نزدیکی شهر ماهان برگزار شد.

مرداد:

روز اول مرداد سال ۱۴۰۱ با حضور جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار کرمان و جمعی از مسئولان در مصلای امام‌ علی (ع)، و سردار محمدعلی نظری از طرف فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان منصوب شد، پیش از این سردار حسین معروفی به مدت ۲۹ ماه فرماندهی سپاه ثارالله استان کرمان را بر عهده داشت و طی حکمی به سمت معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین منصوب شد.

در هفته اول مرداد، طبق پیش بینی ها سامانه بارشی شدید مونسون وارد کرمان شد و نخست مناطق جنوبی استان را تحت تاثیر خود قرار داد، اما برخلاف پیش بینی ها که ابتدا بر فعالیت عمده سامانه در جنوب کرمان متمرکز بود، سامانه پس از توقف یکی دو روزه و بارش ها در مناطق جنوبی، بسرعت تغییر جهت داد و فعالیت خود را به شمال، غرب و شمال غرب کرمان انتقال کشاند.

این سامانه در نیمه اول مرداد ماه جاری با فعالیتی فراتر از انتظارات ۲۰ شهرستان استان کرمان را تحت تاثیر خود قرار دارد که اغلب مناطق دچار خسارت های فراوان به حوزه های زیربنایی، کشاورزی و غیره شدند و بیشترین تاثیر و خسارت سیلاب در شهرستان رفسنجان به وقوع پیوست.

شدت و حجم گسترده خسارت سیلاب در شهرستان رفسنجان روز ۹ مرداد وزیر کشور را برای بازدید از مناطق آسیب دیده از سیلاب به رفسنجان کشاند و بر اساس برآورد اولیه سیل مرداد ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان خسارت متوجه بخش های مختلف استان کرمان کرد.

عصر روز یکشنبه ۱۷ مرداد همزمان با روز تاسوعای حسینی یک تبعه بیگانه اهل افغانستان ابتدا با چاقو اقدام به قتل ۶ تبعه افغانستان از جمله برخی خویشاوندان خود کرد و نیز در ادامه چهار فرد ایرانی که به واسطه کسب و کار خود در محدوده وقوع قتل اتباع افغان در باغات کشاورزی منطقه حضور داشتند را نیز در منطقه نوق رفسنجان با چاقو به قتل رساند و این قاتل پس از اقدام به فرار در شهرستان مجاور(انار) توسط ماموران انتظامی دستگیر شد.

روز ۱۷ مرداد استاندار کرمان در نشست خبری از سفر رییس جمهور به این استان خبر داد و اعلام کرد بیش‌ از ۲۰۰ پروژه مهم برای مصوبات سفر رییس جمهور به استان در نظر گرفته شده است.

۲۰ مرداد سال جاری به عنوان آخرین مقصد سفر استانی هیات دولت، میزبان رییس جمهور، برخی وزرا و اعضای کابینه دولت بود؛ سفری ۲ روزه که با ۲۱۶ مصوبه در بخش‌های مختلف همراه بود.

سفر به شهرستان های جیرفت و بم، بازدید هوایی آیت الله رییسی از مناطق مختلف جنوب کرمان و مشاهده مناطق متاثر از سیل اخیر، نشست نخبگان و شورای اداری استان و نشست خبری برنامه های سفر رییس دولت سیزدهم در دومین روز سفر به استان کرمان بود.

همچنین وزیران یا نمایندگان رییس جمهور در آخرین سفر استانی هیات دولت به استان کرمان، هرکدام در یک شهرستان حضور یافتند و از نزدیک مسائل هر منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

رییس جمهور با اشاره به مطالبه استان شدن جنوب کرمان در سخنرانی خود در جمع مردم در جیرفت اعلام کرد که پیگیری برای استقلال جنوب استان در دولت انجام می شود.

شهریور:

میثم لطیفی رییس سازمان اداری و استخدامی کشور هفتم شهریور در سفری یک روزه به دیار کریمان ضمن افتتاح ۷۸۱ پروژه بخش دولتی و خصوصی در استان کرمان، در شورای اداری استان نیز شرکت کرد.

همچنین روز ۳۰ شهریور در واکنش به مرگ مهسا امینی عده ای از افراد در برخی نقاط استان کرمان تجمع کردند و برخی از آنان نیز در شعارهایی علیه آنچه حجاب اجباری خواندند، شعارهایی سر دادند.

تجمع های اعتراضی به مرگ مهسا امینی طی روزهای بعد در برخی نقاط شهر کرمان از جمله میدان آزادی ادامه یافت و برخی افراد به تعدادی از تاسیسات شهری از جمله تابلوهای شهری، تمثال برخی شهیدان، نرده های کنار خیابان یا ایستگاه اتوبوس خسارت هایی وارد کردند و چند سطل زباله نیز به آتش کشیده شده است.

مهر:

روز ۲ مهر هزاران نفر از اهالی دیار کریمان عصر شنبه با حضور در میدان آزادی شهر کرمان، هتک حرمت اغتشاشگران به تمثال سپهبد شهید سلیمانی، ارزش های دینی و شهدا را محکوم کردند و یکصدا فریاد لبیک یا خامنه ای سردادند.

هشتم مهر جشن ملی پسته رفسنجان به همراه جشنواره بازی‌های بومی محلی و نیز نمایشگاه تولیدات و محصولات کشاورزی و صنایع دستی روز جمعه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در شهر جوادیه فلاح بخش نوق این شهرستان برگزار شد. برپایی ۲۸ غرفه تولیدات و محصولات محلی شامل صنایع دستی، عروسک بافی، مس، کودمایع ماهی و شیرینی محلی استان کرمان از جمله برنامه های جنبی این جشنواره بود.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز ۲۹ مهر برای انجام سفری ۲ روز وارد استان کرمان شد و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی هاشمی رفسنجانی به بازدید از واحدهای قطعه سازی شرکت هواپیمایی ماهان در شهر کرمان و نیز سپس شرکت فولاد زرند ایرانیان در شهرستان زرند پرداخت. پس از این بازدیدها وزیر اقتصاد در جمع برخی مسئولان استان و نیز فرمانداران شمال استان کرمان در نشست شورای اداری در زرند حاضر شد تا مشکلات این منطقه را بشنود، وی سپس راهی شهرستان بافت شد.

خاندوزی ۳۰ مهر در دومین روز از سفر خود به استان کرمان در نشست شورای اداری شهرستان بافت شرکت کرد و سپس با حضور در شهر ماهان عملیات اجرایی احداث شهرک زنجیره فتو ولتائیک انرژی های تجدیدپذیر ایران و تولید پنل های انرژی خورشیدی در ماهان با حضور وی آغاز شد.

آبان:

پنجمین نمایشگاه گردشگری و چهاردهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان کرمان با شعار، "کرمان سرزمین شگفتی‌های پنهان"، در قالب ۱۸۰ غرفه صنایع دستی و ۱۵ غرفه گردشگری از پنجم تا ۹ آبان‌ در مجتمع نمایشگاهی جنوبشرق کرمان برپا شد.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شنبه هفتم آبان ۱۴۰۱ به منظور انجام سفری یک روز به استان کرمان سفر کرد وی پس از ورود برای ادای احترام به مقام رفیع سردار سپهید شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای شهر کرمان حضور یافت.

پروژه هتل بوتیک سنتی کاروانسرای وکیل کرمیان(کاروانیکا) نیز با حضور سید عزت الله ضرغامی و مسئولان استان به بهره برداری رسید.

بازدید از پروژه های بام کرمان، پروژه گردشگری باغ بیرم آباد، پارک آبی، مجموعه گردشگری هنرمند، باغ تاریخی شاهزاده، شترگلوی ماهان، موزه سیم و زر و کاروانسرای گنجعلیخان از برنامه های سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دیار کریمان بود.

۱۰ آبان پیکر شهید دانش آموز علی اصغر لری گویینی، شهید سیرجانی حمله تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ شیراز، در شهر سیرجان تشییع و در گلزار شهدا خاکسپاری شد؛، این کودک شهید روز چهارم آبان در حمله تروریستی حرم شاهچراغ به شهادت رسید.

۱۷ آبان هفت اثر طبیعی استان کرمان شامل تخت سرتشتک در شهرستان رابر، غار جفریز در شهرستان بافت، بید کهنسال سرچشمه رفسنجان، مجموعه سروهای کهنسال طرز، چنار کهنسال انارستان، چنار کهنسال روستای کهنوج و چنار کهنسال گیشین در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آذر:

۱۷ آذر عملیات اجرایی مجتمع صنعتی لاستیک «ارگ» با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن تایرهای معدنی و فوق سنگین در سال و با ۱۸۰ میلیون یورو سرمایه با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت در کرمان بر زمین زده شد. سیدرضا فاطمی امین روز پنجشنبه پس از آنکه کلنگ احداث نخستین مجتمع تولید لاستیک فوق سنگین کشور در کرمان را به زمین زد در جمع فعالان اقتصادی دیار کریمان که به بهشت معادن شهرت دارد نیز حاضر شد و به مشکلات و مسائل آنان گوش داد.

۲۱ آذر مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان از ثبت ۹ اثر ناملموس این استان شامل مهارت پخت غذای سنتی گردو پیاز، مهارت پخت غذای سنتی بزقرمه، مهارت ساخت بند طلای ساعت حصیری، مهارت تهیه قاتق بنه، مهارت ساخت مروارید خشخاشی (مرواریددوزی روی طلا)، مهارت ساخت گردنبند سنگ یاقوت، دانش بومی درمان شکستگی و دررفتگی مفاصل استان کرمان، مهارت پخت نان چرب شیرین شهرستان‌های سیرجان و بافت و مهارت تهیه شیرینی مستوک قلعه‌گنج خبر داد.

دی:

دی ماه حالا دیگر چندسالی است که با نام کرمان و شهید سلیمانی گره خورده است؛ سالروز شهادت حاج قاسم. آیین های بزرگداشت دهه مقاومت و سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش از هشتم تا ۱۸ دی در نقاط مختلفی از جمله گلزار شهدا، مصلای امام علی(ع) و بیت الزهرا(موقوفه شهید سلیمانی) با انجام برنامه های مختلف برگزار شد.

در طول ایام سالگرد شهادت سردار دل ها، شهر کرمان میزبان جمعی از مسئولان کشوری و لشگری و حدود ۲۰۰ هزار زائر از خارج از کشور بود و پیش بینی اسکان زائران به تعداد روزانه یکصدهزار نفر در شهر کرمان تمهید شده بود و این مراسم گسترده بدون کمترین مشکل یا حادثه انتظامی و امنیتی برگزار شد که نشان دهنده تلاش دست اندرکاران این مراسم بزرگ بود. اجلاسیه پایانی بزرگداشت سومین سالگرد شهید سلیمانی روز یکشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در مصلای کرمان برگزارشد.

هشت دی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتفاق استاندار کرمان راهی مناطق شرقی استان کرمان شد، حضور در جمع هنرمندان، بازدید از سینما فرهنگ و اطلس در حال احداث در بم و نیز بازدید از برخی کارخانه های صنعتی مستقر در شهرستان بم از جمله برنامه های اسماعیلی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به منظور شرکت در شورای اداری و بازدید از چند طرح فرهنگی به شهرستان جیرفت سفر کرد.

رییس قوه قضاییه ۱۲ دی در آستانه سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به استان کرمان سفر کرد، حضور در گلزار شهدای کرمان و ادای احترام به مقام شامخ سردار دلها و دیگر شهدای آرمیده در این گلزار و حضور در بیت‌الزهرا (س) - منزل شخصی شهید سلیمانی، همایش تقریب، روحانیت و مقاومت، شرکت در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی کرمان و آ یین کمک به آزادی زندانیان محکوم مالی و جرائم غیرعمد از برنامه های سفرحجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای به استان کرمان بود.

۲۶ دیار کریمان میزبان حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات بود، حضور در گلزار شهدای کرمان، معارفه مدیرکل اطلاعات جدید استان کرمات و شرکت در شورای تامین استان از برنامه های وزیر اطلاعات در سفر به کرمان محسوب می شد.

روز ۲۸ دی همایش جبهه جهانی اسلام و محور مقاومت و یادواره شهید محمدعلی الله دادی با حضور جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) سیرجان برگزار شد.

بهمن

۱۵ بهمن تالار مرکزی کرمان که از آن به عنوان یکی از ۱۵ طرح مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد می شود و شروع ساخت آن به سال ۸۸ باز می گردد روز شنبه همزمان با روز میلاد امام علی(ع) توسط سکاندار این وزارتخانه به بهره برداری رسید.

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از ۱۷ تا ۲۴ بهمن در کرمان با نمایش ۲۰ فیلم درحالی برگزار شد که با استقبال گرم و چشمگیر مردم و علاقه مندان به سینما در دیار کرمان همراه بود.

۲۰ بهمن علی اکبر محرابیان برای افتتاح و آغاز چند طرح مهم حوزه اب و برق وارد استان کرمان شد، آغاز عملیات پروژه اضطراری انتقال آب آشامیدنی به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه‌ انتقال آب خلیج فارس و افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های نیروگاهی و آبرسانی در زرند و جیرفت نیز در برنامه سفر کاری وزیر نیرو در این سفر محسوب می شد.

راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ در طلیعه چهل و چهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی صبح شنبه با حضور گسترده مردم همزمان با سراسر کشور دراستان کرمان برگزار شد، حجت الاسلام سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سخنران این مراسم بود.

۲۸ بهمن ششمین جشنواره موسیقی فجر جنوب کرمان با استقبال مردم و اجرای گروه‌های موسیقی در جیرفت آغاز به کار کرد و ۱۴ گروه موسیقی جنوب استان به مدت پنج شب به اجرای برنامه پرداختند.

اسفند

اتفاق تلخ سقوط بالگرد در استان کرمان و جانباختن یک نفر و مصدومیت ۱۸ نفر از جمله وزیر ورزش و جوانان در روز پنجشنبه چهارم اسفند به تیتر یک رسانه‌های خبری تبدیل شد.

سید حمید سجادی شامگاه سوم اسفند در سفری به شهرستان‌ سیرجان با همراهی مسئولان ورزشی استان و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی سه طرح ورزشی این شهرستان را افتتاح کرد و روز چهارم اسفند در اختتامیه گردهمایی مدیران ورزشی سراسر کشور در کرمان شرکت کرد.

وزیر ورزش و جوانان سپس با بالگرد برای بازدید از اماکن ورزشی عازم شهرستان های رابر، بافت و ارزوییه می شود که در شهر بافت و هنگام فرود سانحه سقوط بالگرد اتفاق افتاد.

در این حادثه اسماعیل احمدی مشاور وزیر ورزش نیز در این سانحه به علت شدت جراحت جان باخت و سایر افراد از جمله وزیر ورزش و جوانان پس از دریافت خدمات پزشکی و درمان به تدریج از بیمارستان مرخص شدند.

رییس مجلس شورای اسلامی صبح جمعه ۲۶ اسفند از طریق فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد کرمان شد، محمد باقر قالیباف پس از ادای احترام به مقام شامخ سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، عازم شهرستان زرند شد و پس از بازدید از کارخانه فولاد زرند ایرانیان در شورای اداری شهرستان های زرند و کوهبنان شرکت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha