۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب سرزمین های اشغالی

تهران-ایرنا- سرزمین های اشغالی بویژه کرانه باختری در سالی که گذشت تنش و التهابات فراوانی را تجربه کرد و بسان انبار باروتی بود که هرلحظه می توانست با انفجار و شعله های خود، تمام منطقه را به آتش بکشد

به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۱ روزی نبود که خبر شهادت جوانان فلسطینی به دست نیروهای صهیونیستی شنیده نشود، سالی که گذشت بیشترین تیترهایی که با موضوع مقاومت و مبارزان فلسطینی به چشم می خورد، «شهادت جوان فلسطینی به دست صهیونیست ها»، «یورش صهیونیست ها به بیت المقدس»، «بازداشت چند فلسطینی توسط نیروهای صهیونیستی»، «عملیات استشهادی جوان فلسطینی در کرانه باختری»، «کشته شدن چند صهیونیست در درگیری با نیروهای مقاومت»،«گسترش درگیری ها در جنین»، «افزایش تنش ها در کرانه باختری» و .... بود.

رژیم اشغالگر صهیونیستی سال ۱۴۰۱ را با آماجی از حملات علیه مردم فلسطین در کرانه باختری بویژه شهر و اردوگاه «جنین» آغاز کرد، هرچند جوانان مقاومت نیز با هر وسیله و امکاناتی که در اختیار داشتند، به جنایت های اشغالگران پاسخ می دادند، رعب و وحشت را به جان آن ها می انداختند و این جنایت ها و تعرض ها هم، عواقب و پیامدهای خوبی برای آن ها نداشت.

جنگ سه روزه «وحدت میادین»

اوایل سال ۱۴۰۱ «یائیر لاپید» نخست وزیر تازه کار رژیم صهیونیستی بدون درک واقعی از قدرت و توان نیروهای مقاومت، با اعزام نیروهای نظامی، اقدام به دستگیری شماری از فلسطینیان از جمله «بسام السعدی» از رهبران جنبش جهاد اسلامی کرد تا اولین رویداد مهم سرزمین های اشغالی در سال ۱۴۰۱ را رقم بزند، همین امر منجر به بروز درگیری جدید میان این رژیم و جنبش جهاد اسلامی شد.

جنایت های رژیم صهیونیستی با پاسخ کوبنده جنبش جهاد اسلامی و شلیک ۶۰۰ موشک به مواضع این رژیم مواجه شد و صهیونیست ها را مجبور کرد تا دست به دامن قطر و مصر شوند، این نبرد که «جنگ ۳ روزه غزه» و «وحدت میادین» نام گرفت، با وساطت این دو کشور پایان یافت.

در جنگ سه روزه غزه ۴۹ فلسطینی به شهادت رسیدند و ۳۶۰ شهروند دیگر زخمی شدند که ۹۶ نفر از آنها کودک، ۳۰ نفر زن و ۱۲ نفر سالخورده بودند و در این میان تعداد قابل توجهی صهیونیست نیز کشته و زخمی شدند.

در جنگ سه روزه غزه فقط جنبش جهاد اسلامی به صورت مستقل وارد عمل شد و بقیه گروه های فلسطینی از جمله حماس در یک هماهنگی مثال زدنی، از آن حمایت کردند.

«شیرین ابوعاقله»؛ خبرنگاری که نامش در جهان پیچید

از دیگر رویدادهای مهم در سال ۱۴۰۱، شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه خبری الجزیره قطر به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی در بامداد چهارشنبه (۱۱ مه ۲۰۲۲) در یورش به اردوگاه جنین بود.

ابوعاقله» خبرنگار شبکه عرب زبان الجزیره زمانی که به شهادت رسید، به یک جلیقه ضد گلوله و یک کلاه ایمنی خبرنگاری مجهز بود، هیچ رزمنده فلسطینی نزدیک این خبرنگار نبود و سربازان «اسرائیلی» در فاصله حدود ۲۰۰ متری وی مستقر بودند در حالی که صهیونیست ها مدعی شدند که وی با «شلیک اشتباه» کشته شد، هرچند شهادت ابوعاقله نخستین مورد در پرونده سیاه رژیم صهیونیستی در قتل و کشتار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیست، زیرا براساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، این رژیم از سال ۲۰۰۰ و آغاز انتفاضه دوم مردم فلسطین تاکنون، ۴۵ روزنامه‌نگار را به قتل رسانده است.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

محمود عباس و اسرائیل دو روی یک سکه

در سال ۱۴۰۱ برخی رسانه های عربی به نقل از یک مقام فلسطینی، از سفر یک مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی به رام الله و دیدار محرمانه وی با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر دادند.این دیدار یک روز پس از نشست پنهانی مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل انجام شد که در آن مقامات ارشد طرفین برای گفت وگو درباره مسائل حیاتی در اراضی تحت کنترل این تشکیلات حضور داشتند.

اخیرا نیز علیرغم ادعاهای رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر قطع روابط همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی، منابع خبری این رژیم از وجود تماس های مخفیانه میان عباس با دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی خبر دادند.

گفته می شود که دولت آمریکا از این کانال سری مطلع است اما هنوز مشخص نیست که تمام سران احزاب ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی از این کانال و مضمون گفت وگوها مطلع هستند یا خیر.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

«عرین الاسود»؛ تهدیدی برای صهیونیست ها

کابوس مقاومت در سرزمین های اشغالی و کشورهای همسایه دست از سر اشغالگران صهیونیست بر نمی دارد و سران تل آویو هر روز با پدیده ای جدید مواجه می شوند؛ پدیده ای که به کابوس دهشتناک صهیونیست ها تبدیل شده و حال پریشان آنها را بیش از گذشته خراب تر کرده است.

در میان تنش های روزافزون کرانه باختری، در چند ماه اخیر ناگهان یک گروه جدید متولد شد؛ گروهی که نام «عرین الاُسُود» (بیشه شیران) را برای خود انتخاب کرد و حقیقتا شایستگی این نام را دارد. تولد این گروه مقاومت این بار نه در غزه (غرب سرزمین های اشغالی) بلکه در نابلس و در شرق سرزمین های اشغالی بود.
عرین الاسود یک گروه مسلح فلسطینی است که ده‌ها رزمنده مقاومت در آن فعالیت دارند و شهرک «نابلس» در کرانه باختری، مقر این جنبش معرفی شده است؛ گروهی که گفته شده نظامیان و شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست را در هر مکان و وضعیتی هدف قرار می‌دهد.

عرین الاسود سال گذشته با انجام عملیات های گسترده و موفق علیه اشغالگران در کرانه باختری و بویژه در نابلس، صهیونیست ها را به شدت نگران کرده است.

«الون بن دیوید» خبرنگار روزنامه عبری زبان «معاریو» در این ارتباط گفته که این گروه در اندک زمانی به یک گروه با سابقه مقاومت تبدیل شده تا جایی که عملیات‌های آن بیشتر از دیگر گروه‌های معروف مقاومت اثرگذار بوده و اکنون این گروه تهدیدی برای موجودیت رژیم اسراییل شده است.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

بازگشت روابط حماس و دمشق

از دیگر رخدادهای مهم در فلسطین و محور مقاومت، می توان به سفر هیاتی از جنبش اسلامی فلسطین (حماس) به دمشق در ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ اشاره کرد. پس از قطع روابط ۱۰ ساله میان این جنبش و دولت سوریه، این روند با حضور نمایندگان گروه های فلسطینی از جمله حماس در سوریه و دیدار آنها با «بشار اسد» تغییر کرد و فصل جدیدی از روابط میان گروه های فلسطینی و دمشق آغاز شد.

این گروه ها با رییس جمهوری سوریه دیدار و گفت وگو کردند و یخ کدورت های پیش آمده میان حماس و دمشق به سمت ذوب شدن حرکت کرد.
در این دیدار صمیمی بشار اسد خطاب به هیئت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی تاکید کرد که سوریه هرگز مواضع خود را در قبال مقاومت تغییر نداده و نخواهد داد و همچنان حامی آن خواهد ماند.
در این نشست شخصیت های مهم مقاومت فلسطین از جمله، «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، «طلال ناجی» دبیرکل جبهه خلق- فرماندهی کل، «محمد قیس» دبیرکل سازمان الصاعقه، «زیاد الصغیر» دبیرکل جنبش فتح الانتفاضه، «جمیل مزهر» معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، «فهد سلیمان» معاون دبیرکل جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، «خالد عبدالمجید» دبیرکل جبهه النضال الشعبی (مبارزه مردمی)، «یوسف مقدح» دبیرکل جبهه آزادیبخش فلسطین، «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس و «سمیر الرفاعی» سفیر فلسطین در دمشق حضور داشتند.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

گسترش عملیات استشهادی

در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن، عملیات ضد صهیونیستی در ماه های آخر سال ۱۴۰۱ به شدت افزایش یافت؛ به گونه‌ای که سران سیاسی و نهادهای نظامی و امنیتی این رژیم به ناتوانی خود در مقابله با این عملیات‌ها اذغان کرده و درباره گسترش آن هشدار دادند.

گروه‌های فلسطینی در ادامه مبارزات خود با اشغالگران به عملیات مقاومتی علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری و قدس شدت بخشیدند و چندین نظامی صهیونیست را کشته و یا زخمی کردند.

رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که سرزمین های اشغالی در اکتبر ۲۰۲۲ شاهد افزایش قابل توجه اقدامات و عملیات‌ مقاومتی علیه اشغالگران اسرائیلی در کرانه باختری و قدس بود که این عملیات ها شامل روش‌های مختلف مانند تیراندازی، درگیری مسلحانه، پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف بوده است.

براساس گزارش های منتشر شده، طی ماه اکتبر، ۹۱۶ عملیات مقاومتی توسط فلسطینی‌ها علیه نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان تندروی آن انجام شده است.

روی کار آمدن نتانیاهو

از اتفاقات قابل توجه در سال ۱۴۰۱ در سرزمین های اشغالی، روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. پس از کش و قوس های فراروان و بروز اختلافات شدید میان مقامات صهیونیستی، سرانجام ۸ آبان ۱۴۰۱ پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) به سی و هفتمین کابینه اسرائیل به ریاست نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود رای اعتماد داد.

کابینه جدید نتانیاهو که آن را راست‌گراترین و افراطی‌ترین کابینه در تاریخ اسرائیل توصیف می کنند، توانست ۶۳ رای موافق از کنست دریافت کند.

مساله قابل تامل این است که در ترکیب کابینه نتانیاهو، نام چهره هایی که سابقه محکومیت دارند، به چشم می خورد و این امر بسیار جنجال آفرین شد.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

«فلسطین» قهرمان جام جهانی قطر

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز یکی از مهم ترین رویدادها برای فلسطین در سال ۱۴۰۱ بود، این رویداد ورزشی فرصتی برای نمایش مظلومیت فلسطین و نفرت از رژیمی بود که تنها در یک دهه گذشته، نزدیک به ۲۵۰۰ کودک را به شهادت رسانده و همزمان با پیشبرد پروژه رسمی عادی‌سازی مناسبات با دول عربی، در قطر نیز به دنبال عادی‌سازی روابط با شهروندان عرب و مسلمان برآمده‌ بود.

مهمترین مشخصه جام جهانی قطر، رسوایی تل آویو و نمایش محبوبیت مردم فلسطین بود، به طوری که در جریان برگزاری بازی‌ها، همواره شاهد آن بودیم که تماشاگران عرب علاوه بر در دست گرفتن پرچم فلسطین و سر دادن شعارهای حمایتی از مردم این کشور، برخوردی خصمانه با خبرنگاران و رسانه‌های صهیونیستی داشتند.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

کشتار جنین

اوایل بهمن ماه ۱۴۰۱ شمار زیادی از نظامیان صهیونیست به شهر و اردوگاه جنین یورش بردند و پس از قطع برق اردوگاه به نیروهای امدادرسان فلسطینی اجازه ورود ندادند. در جریان این یورش، گارد ویژه نظامیان صهیونیست وارد شهر جنین شدند و در ادامه درگیری‌های شدیدی میان صهیونیست ها و مبارزان مقاومت رخ داد.

این حمله شدیدترین عملیات نظامی رژیم نامشروع تل آویو از زمان تشکیل کابینه افراطی نتانیاهو و خونین‌ترین عملیات آن در اردوگاه جنین طی چند سال گذشته بود.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در این جنایت صهیونیستی، ۱۱ فلسطینی شهید و ۲۰ تن دیگر مجروح شدند.

طولی نکشید که «خیری علقم» از اهالی قدس اشغالی در پاسخ به جنایت جنین، عملیات استشهادی انجام داد. وی جوان ۲۱ ساله فلسطینی اهل اردوگاه «شعفاط» بود که عضو هیچ گروه یا سازمانی نبود.

وی در عملیاتی با سردادن فریاد «جنین» توانست ۷ تن از صهیونیست ها را به ضرب گلوله به هلاکت برساند و ۱۰ نفر را نیز زخمی کند و سرانجام خود نیز توسط صهیونیست ها به شهادت رسید.

به اذعان مقامات صهیونیستی، «عملیات استشهادی قدس» یکی از بدترین حملاتی است که این رژیم طی سال‌های اخیر به خود دیده است.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

گسترش غیرقانونی شهرک سازی صهیونیستی

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال ۱۴۰۱ در سرزمین های اشغالی این بود که کابینه افراطی نتانیاهو، علاوه بر مشروعیت بخشی به ۹ شهرک صهیونیست نشین در کرانه باختری، مجوز و پروانه احداث ۷ هزار خانه و آپارتمان در این منطقه را صادر کرد. این تعداد بیشتر از شمار شهرک‌سازی‌های صورت گرفته در کل سال ۲۰۲۲ است و یک رکود در زمینه توسعه شهرک‌سازی غیرقانونی به شمار می‌رود.

این اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی، نقض آشکار قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل مصوب ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (سوم دی ۹۵) به شمار می رود و واکنش های زیادی را در سطح جهان به همراه داشت.

نشست بی نتیجه «العقبه»

اوایل اسفند ۱۴۰۱ در حالی که مبارزان مقاومت در حال نبرد با صهیونیست ها بودند، منابع خبری ناگهان از آغاز نشست تدارک دیده شده آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به میزبانی اردن در بندر «العقبه» و حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه های مقاومت فلسطین خبر دادند.

نشست امنیتی العقبه سرانجام با یک بیانیه به عنوان تعهدات دو طرفه رژیم صهیونیستی و فلسطین(تشکیلات خودگردان)، به کار خود پایان داد.

در این بیانیه دو طرف صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده اند که به همه توافقنامه های پیشین پایبند باشند. دو طرف متعهد شده اند که خشونت ها را کاهش دهند و اقدامات یکجانبه را ۳ تا ۶ ماه به تاخیر اندازند.

اصلاحات قضایی نتانیاهو و دردسرهای آن

از دیگر اتفاقات مهم سال گذشته در سرزمین های اشغالی، «اصلاحات قضایی» کابینه نتانیاهو بود. ائتلاف حاکم راست افراطی به ریاست وی از زمان روی کار آمدن، یک سری اقدامات و تصمیماتی را اتخاذ کرد که از نظر جناح اپوزیسیون و «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی باعث شد که این رژیم به سمت تشدید بحران داخلی و حتی جنگ داخلی حرکت کند.تصمیم کابینه نتانیاهو برای تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی به محور تنش های سیاسی و اختلاف نظرها بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون منجر شد.

رئیس‌ رژیم صهیونیستی۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ در اظهاراتی خطاب به صهیونیست ها درخصوص بروز درگیری و جنگ داخلی در سایه پافشاری کابینه راستگرای نتانیاهو برای ایجاد اصلاحات قضایی در راستای محدود کردن اختیارات دستگاه قضایی این رژیم هشدار داد و گفت که همه امروز می دانند که رژیم صهیونیستی اکنون بر روی بشکه باروت و به سمت یک درگیری و جنگ داخلی خشونت آمیز درحال حرکت است.

این تصمیم جنجالی، اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو را گسترش داد و برای هفته‌های متمادی، صهیونیست‌ها به خیابان‌ها آمدند تا مانع از تحقق اصلاحات قضائی مورد نظر وی شوند.

اواخر سال ۱۴۰۱ ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را برای تضعیف دستگاه قضایی و تلاش وی برای جلوگیری از محاکمه خود به خاطر سه پرونده فساد مالی و رشوه خواری می‌دانند و معتقدند که این اقدامات کابینه، رژیم صهیونیستی را به سمت درگیری و جنگ داخلی و فروپاشی تدریجی سوق خواهد داد.

۱۴۰۱ ، سال پرتنش و پرالتهاب فلسطین

شهادت ۹ فلسطینی در نابلس
اواسط اسفند ۱۴۰۱ نیروهای صهیونیستی به بهانه بازداشت چند فلسطینی به شهر نابلس یورش بردند و با فلسطینی‌ها درگیر شدند. در این درگیری ۹ نفر از مبارزان فلسطینی شهید و ۹۷ نفر دیگر زخمی شدند. گروه‌های مقاومت فلسطین در پی این جنایت صهیونیستی اعتصاب و عزای عمومی در نابلس اعلام کردند.

«حواره» ای که محو شدنی نیست

اواخر سال ۱۴۰۱ هلال احمر فلسطین اعلام کرد که شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینیان در شهرک «حواره» واقع در جنوب نابلس حمله کردند، شهرک نشینان به خودروها و منازل مسکونی فلسطینیان در این شهرک حمله و با آنها درگیر شدند.در این جنایت صهیونیستی ۱۱ فلسطینی شهید و بیش از ۱۰۲ تن دیگر زخمی شدند.

این جنایت بعد از آن انجام شد که وزرای تندروی صهیونیستی مانند «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم خواستار محو کامل منطقه «حواره» شدند.

البته مبارزان مقاومت بیکار نمانده و به سرعت پاسخ صهیونیست های متجاوز را دادند. «عبدالفتاح خروشه» اسیر آزاده ۴۹ ساله فلسطینی و از فرماندهان گردان های «عزالدین القسام» در عملیاتی مسلحانه دو صهیونیست را به هلاکت رساند و تعدادی دیگر را زخمی کرد.

خروشه چند روز بعد همراه با شماری دیگر از دلاورمردان مقاومت در جریان رویارویی و درگیری مسلحانه با اشغالگران در اردوگاه جنین به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha