۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85057613
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

"آبگرم" گرمابخش سفر مسافران نوروزی در روزهای برفی مازندران

نوشهر- ایرنا- مازندران اقلیم جاذبه های کم نظیر طبیعی و تاریخی بوده که آبگرم های متعدد از جمله آنها است و مسافران و گردشگران علاوه بر زیبایی های مناظر محیطی آن می توانند از خواص درمانی و بهداشتی آن در این روز برفی استان بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چشمه‌های آبگرم به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری طبیعی در همه جای دنیا به ویژه کشور ما با اقبال گردشگران روبرو است و بنا به گفته صاحب نظران امر در غرب مازندران در صورتی که از این ظرفیت منطقه اگر به درستی و هدفمند استفاده شود می تواند فرصتی برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، درآمد زایی و رونق اقتصادی استان را فراهم کند.

بنا به گفته برخی از پیشینیان، پزشکان و متخصصان طب سنتی مجموعه آبگرم های غرب مازندران دارای خواص طبی و درمانی متفاوت شامل حرارت درمانی، آب درمانی، روان درمانی، تسکین دهنده دردهای ناشی از شکستگی های مزمن است و برخی از بیماری های پوستی و دردهای عضلانی را تسکین می دهد.

شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است، این منطقه به خاطر قرار گرفتن در موقعیت خاص جنگلی، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق بی نظیر گردشگری ایران و جهان محسوب می شود.

این شهرستان ها به واسطه وجود ده ها چشمه آبگرم معدنی، روستاهای سرسبز با بافت ارزشمند تاریخی، ساحل زیبا، جنگل های سربه فلک کشیده هیرکانی و نیز دیگر آثار طبیعی و تاریخی از جمله مناطق زیبا و شاخص گردشگری ایران شهرت دارند و به همین خاطر در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است.
بهار غرب مازندران بوی عطر عاشقی است و در پاییزش نیز بوی رنگ و رخ الهی شناور است، کم نیست از این نمونه های متعالی جذاب گردشگران نظیر آبگرم های آن که باید قدر این میراث طبیعی را دانست و برای آن برنامه ریزی اصولی داشت تا علاوه بر حفاظت تام و تمام آن از تنوع ویژگی های آن بهره کافی برد.

"آبگرم" گرمابخش سفر مسافران نوروزی در روزهای برفی مازندران

رامسر دارای بیشترین تعداد آبگرم

رامسر جزو یکی از شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران است که بیشترین چشمه های آبگرم معدنی را دارد ولی اغلب این چشمه ها به روش سنتی اداره می شود البته در سال های اخیر به ظرفیت های طبیعی نیز توجه شده است.

بویژه اینکه این عروس شهرهای ایران زمینه های فراون دیگر گردشگری چون دریا، جنگل و محیط مناسب طبیعی را بوفور دارد و در هم آمیزی آن با چشمه های آبگرم در واقع اطلس گردشگری است که در کمتر نقاط کشور و منطقه به این شکل وجود دارد.
بیشترین چشمه های آبگرم که حدود ۲۰ رشته است در پیرامون هتل ها و کاخ رامسر از دل زمین می جوشد و پس از کانال کشی و شبکه گذاری برای استفاده مسافران و گردشگران قرار می گیرد.
هر چند فعالیت مراکز آبگرم این شهر به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد اما هم اکنون در ضلع جنوبی هتل پارسیان شامل ۲۴ وان خصوصی جداگانه برای آقایان و بانوان، یک استخر خصوصی، خزینه عمومی مشترک برای استفاده آقایان و بانوان در ۲ نوبت کاری، توفقگاه، فروشگاه غذایی و سه باب آلاچیق است که آب آن از ۲۰ رشته چشمه که به چشمه های گوگردی گازدار معروف است، تامین می شود.
آمارهای رسمی نشان می دهد رامسر در نیمه نخست سال جاری میزبان ۶ میلیون مسافر و گردشگر بوده که بسیاری از این مسافران داخلی و جارجی از این مجموعه آبگرم استفاده کرده اند.
میزان دمای آب گرم این شهر حدود ۴۲ درجه سانتی گراد اعلام شده که از دل کوه های البرز سرچشمه می گیرد و پس از جریان به قسمت های پایین دست منطقه ییلاقی 'اربکه ' از زمین خارج می شود به نحوی که با گذر در معابر درون شهری پیرامون هتل های رامسر این آب جاری شده و برای هر رهگذر کامل بوی این آب که بوی باروت می دهد قابل استشمام است.

به گفته کارشناسان حوزه گردشگری مازندران آبگرم شهرهای رامسر، لاویج نور، لاریجان، آب اسک و رینه لاریجان از جمله آبگرم های شاخصی است در این مناطق اماکن اقامتی و استخرها و حوضچه های مخصوص ساخته شده است.

آنان چشمه های آبگرم را گنجی پنهان در استان مازندران بر شمردند که علاوه بر خاصیت درمانی فراوان، نقش اساسی در توسعه صنعت گردشگری منطقه و حتی کشور دارد که باید برای هر کدام از آنها نقشه راه گردشگری تهیه تا بیشتر شناسانده شود.

"آبگرم" گرمابخش سفر مسافران نوروزی در روزهای برفی مازندران

آبگرم لاویج چمستان درمان کننده است
دیگر آبگرم شاخص غرب مازندران در شهر چمستان شهرستان نور در ۲۵ کیلومتری جنوب چمستان در روستای ییلاقی لاویج در میان دره‌های جنگلی البرز قرار دارد.
فواید آبگرم لاویج چمستان در درمان دردهای استخوان، مفاصل و بیماری‌های پوستی سبب شده تا در تمام فصول سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگردهای فراوانی است که برای امراض پوستی و دردهای مفاصل کمردرد، پادرد و مهم‌تر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است.

در آبگرم‌ لاویج امکانات قابل قبول و بهداشتی مثل دوش، استخر و وان تعبیه شده و بسیاری از مسافران و گردشگران به همین خاطر از آن بهره مند هستند و به همین خاطر اقامتشان را در این منطقه طولانی تر می کنند.

روستای ییلاقی لاویج در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان در میان دره‌های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. فاصله لاویج تا شهر نور، ۳۵ کیلومتر است.

مسافران و گردشگران بدانند، پارک جنگلی کشپل، آبشار حرام او، جاده‌های جنگلی، آسوردار، جنگل اسیونگ، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب از دیگر جاذبه های منطقه لاویج چمستان است که بر اهمیت آبگرم آن افزوده است.

آبگرم "فلک ده" تنکابن خیره کننده است

به گفته کارشناسان امور گردشگری غرب مازندران چشمه آبگرم فلکده از جمله آبگرم‌های تماشایی استان مازندران است که مناظر طبیعی چشم‌نواز اطراف، زیبایی این آبگرم را مضاعف کرده است.

این آبگرم اسرارآمیز در کنار رودخانه "لیره سر" و همجوار با یک چشمه آب سرد قرار دارد که گونه های درخت افرای اطراف، آن را نگهبانی می کنند.

به گفته متخصصان امور بهداشتی در بیشتر چشمه‌های آبگرم، وجود گوگرد سبب بوی زننده می‌شود اما آبگرم فلک ده این‌گونه نبود و دمای متوسط دارد و شنا کردن برای همگان مشکلی وجود ندارد.

فلک ده در واقع یکی از جاذبه های منطقه گردشگری منطقه۲ هزار تنکابن است که آب و هوای خنک دارد و مسافران باید برای دیدن آن مقداری جاده های جنگلی مسیر منتهی به آبگرم را طی کنند.

آبگرم فلک ده برای درمان کم خونی، سنگ کلیه و بیماری‌های مفصلی مفید است که بسیاری از اهالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از خواص درمانی آن نمونه ها برشمردند.

اطراف چشمه آبگرم فلکده، منطقه‌ای طبیعی و بکر است که مسافران و گردشگران می‌توانند به فعالیت‌ها و تفریحات مختلفی در آن بپردازند و برای ساعت‌ها، مشغول شوند.

"آبگرم" گرمابخش سفر مسافران نوروزی در روزهای برفی مازندران

آبگرم دلیر مرزن آباد ناشناخته اما جذاب برای مسافران

چشمه آبگرم روستای دلیر از توابع مرزن‌آباد شهرستان چالوس از دل زمین می‌جوشد که رودخانه ای در کنار آن واقع شده است.

این آبگرم که به گفته کارشناسان بهداشتی برای درمان انوع بیماری های پوستی مفید است باید بیشتر شناسانده شود و برای آن برنامه ریزی گردشگری اتخاذ کرد.

اهالی منطقه می گویند بهترین زمان سفر برای دیدن این آبگرم فصل بهار و تابستان است چراکه زیبایی‌های منطقه در ایام برای هر مسافری چشم نواز و دل انگیز است و خاطره خوبی برای سفرشان ثبت می کند.

برای رفتن به روستای دلیر باید از جاده چالوس - تهران بعد از سیاه بیشه و قبل از مرزن آباد یک مسیر فرعی به سمت غرب وجود دارد که تابلوی این روستا دیده می شود، این جاده در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جاده چالوس از خروجی کرج است.

استاد رشته گردشگری در استان مازندران با بیان این که جاذبه های کم نظیر غرب مازندران ظرفیت ملی است که باید برای آن ها نقشه گردشگری تهیه شود، گفت: متاسفانه از این ظرفیت های طبیعی و تاریخی برای بهبود اقتصاد منطقه و اشتغالزایی استفاده نکرده ایم.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : صنعت گردشگری کشور دانش محور نیست و عبور مرحله دانش محوری صنعت گردشگری ایران اجتناب ناپذیر است و در کشور ما نیز باید منظومه شرکت های دانش بنیان حوزه گردشگری داشته باشیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی در زمان حاضر ۸۰ نوع گردشگری در دنیا در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت دارد که این رقم در ایران ۶ الی هفت نوع گردشگری است و این آمار توسعه صنعت گردشگری کشور ما را نشان می دهد.

وی یادآور شد: آبگرم های غرب مازندران هم درمان کننده بیماری هاست و هم ظرفیت اقتصادی است بنابراین باید زیرساخت های راه دسترسی به آن ها فراهم شود.

اورمزدی تصریح کرد : غرب مازندران دارای جاذبه های کن نظیر طبیعی و تاریخی اعم از غار دانیال، آبشارها و؛ آبگرم ها، ساحل زیبا و بوستان های جنگلی بکر بوده که اگر واقعی بخواهیم نقد اصولی داشته باشیم از آنها نتوانستیم آن طور باید بهره برداری مطلوب کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت : با تدابیری اندیشیده شده شهرهای این استان از آمادگی خوبی برای پذیرش مسافران و گردشگران در تعطیلات نوروز برخوردار هستند.

رضا علیخانی در حاشیه بازدید از شهرهای غرب مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تنکابن افزود: استان سرسبز و لاله خیر مازندران به واسطه فرهنگ بالا و طبیعت ارزشمندی که دارد به عنوان یک مقصد بسیار مهم گردشگری در سطح کشور محسوب می شود.
وی اظهارداشت: پیش‌بینی می کنیم که در نوروز امسال نسبت به سال گذشته حجم ورودی مسافر به مازندران ۳۰ درصد افزایش داشته باشد بنابراین شهرهای گردشگرپذیر نیز باید آمادگی خود را جهت پذیرش مهمانان افزایش دهند.
علیخانی با بیان اینکه در این راستا شیوه نامه ای با موضوعات مختلف برای فرمانداران، بخشداران، شهرداران و دهیاران ارسال شد، خاطرنشان کرد: این شیوه نامه در راستای ایجاد آمادگی و ایجاد ظرفیت لازم برای پذیرش مسافران و گردشگران و ایجاد فضای توام با آسایش، ایمنی، رفاه و امنیت و سلامت گردشگران ابلاغ شد.
به گفته معاون استاندار مازندران، در بازدیدی که بعمل آمد معابر، جاده ها و خیابان های شهرستان های غرب مازندران به لحاظ کمی و کیفی از شرایط خوبی برخوردار هستند.

به پیش بینی مسوولان مازندران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ افزون بر ۲۰ میلیون مسافر به این استان سفر خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha