۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85057840
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

درخواست سناتور آمریکایی از پوتین/احتمال افزایش حضور ناتو بر فراز دریای سیاه

تهران- ایرنا- قانونگذار ارشد آمریکایی در واکنش به حادثه سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه، با تکرار ادعای کاخ سفید، اقدام جنگنده‌های روسی را خطرناک خواند و از رییس‌جمهوری روسیه خواست تا با پرهیز از ادامه این روند از وقوع تنش‌های ناخواسته جلوگیری کند.

به گزارش روز چهارشنبه از نشریه «نیوزویک»، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا درباره حادثه سرنگونی پهپاد آمریکایی برفراز دریای سیاه پس از آنکه توسط توسط جنگنده‌های روسی رهگیری شده بود، گفت: این اقدام به حدی خطرناک و بی‌فکر بود که نیروی هوایی آمریکا ناچار شد پهپاد خود را در آب‌های بین‌المللی واژگون کند.

وی افزود:‌ به پوتین (رییس‌جمهوی روسیه) می‌گویم که پیش از آنکه باعث ایجاد تنش ناخواسته شود، این نوع رفتار را متوقف کند. زیرا این رویکرد آمریکا از اجرای عملیات‌ها بر فراز دریای سیاه بازنخواهد داشت.

شومر مدعی شد: این رفتار تهاجمی جنگنده‌های روسیه خطرناک است و می‌تواند به یک تنش ناخواسته منجر شود.

بایدن باید واکنش نشان دهد

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی نیز در رابطه با این حادثه به شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: آمریکا باید روسیه را برای این سانحه مسئول بداند و به کرملین بگوید در صورتی که هواپیماهای روسی به هر شیء پرنده آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی نزدیک شوند به آن‌ها شلیک خواهد شد.

گراهام با انتقاد از جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا، واکنش او در برابر روسیه و سایر تهدیدهای خارجی را مشابه «یک آهو در مقابل چراغ‌ خودرو» - بدون واکنش - دانست.

احتمال افزایش حضور ناتو بر فراز دریای سیاه

مارک هرتلینگ (Mark Hertling) ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا نیز به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: این سانحه به احتمال زیاد از اشتباه بزرگ یک خلبان روسی ناشی شده است.

وی در تشریح پیامدهای این حادثه از احتمال حضور هواپیماهای آمریکا و یا افزایش حضور هواپیماهای ناتو در محدوده دریای سیاه گفت و افزود: پهپادی که به تنهایی در پرواز باشد نخواهید دید.

ویلیام پومرانز مدیر یک موسسه تحقیقاتی متمرکز بر روسیه و منطقه اوراسیا به نیوزویک گفت: روابط میان مسکو و واشنگتن در حال حاضر به حدی تیره و تار است که اعتقاد دارم این حادثه تغییری در آن ایجاد نخواهد کرد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیشتر گفته بود که رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای روسیه باعث سقوط پهپاد ام کیو-۹ شد.

مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا اعلام کرد که روز سه شنبه یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه به یک پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکایی بر فراز دریای سیاه برخورد کرد که این امر به سقوط این پهپاد در آب های بین المللی انجامید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha