۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85057858
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه آمریکایی: توافق ایران - عربستان شکست بزرگی برای واشنگتن و تل آویو است

تهران- ایرنا- مجله نشنال ریویو نوشت: توافق ایران و عربستان که با ایفای نقش چین بدست آمد، شکست بزرگی برای اهداف سیاست خارجی آمریکا در منطقه است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی نوشت: این توافق همچنین شکستی برای تل آویو متحد اصلی آمریکا است که شاهد نزدیکی روابط بین یکی از کشورهایی که از مدتها به دنبال رابطه نزدیک با آن بوده (عربستان) با دشمن اصلی اش (ایران) است.

نویسنده این مقاله آورده است: توافق ایران و عربستان ثابت کرد که آمریکا نمی تواند منطقه خاورمیانه را نادیده بگیرد. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به غیر از برخی استثناها (مانند کمک به اوکراین) به طور عمده از نقش سنتی واشنگتن در عرصه جهانی عقب نشینی کرده و ما اکنون شاهد ثمره این سیاست هستیم.

این گزارش می افزاید: توافق ایران و عربستان نشان داد فقدان تعامل دولت آمریکا با منطقه و جهان با شکست واقعی مواجه شده است.

این توافق از جهات مختلفی برای منافع آمریکا بد بود. نخست این که، نفوذ چین به حوزه سنتی نفوذ آمریکا را نشان داد. از زمان پایان جنگ سرد، آمریکا قدرت برتر در خاورمیانه بوده است. سیاست دوران باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا این نقش واشنگتن را تغییر داد. سیاست تغییر رویکرد او به سمت آسیا مقابله با افزایش نفوذ چین را هدف قرار می داد. این یک گزینه غلط در انتخاب بین ایفای نقشی فعال در منطقه خاورمیانه یا منطقه آسیا اقیانوسیه بود.

نویسنده این مقاله مدعی شده است که دو رئیس جمهوری بعد از اوباما نیز همین سیاست را حفظ کردند و این امر باعث شد دشمنان آمریکا خلا پدید آمده را پر کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: این توافق همچنین تلاش های احمقانه در آمریکا برای گره خوردن به عربستان را نشان داد. عربستان به طور سنتی از جمله کشورهای دوست آمریکا در منطقه خاورمیانه بوده است اما همه چیز زمانی شروع به تغییر کرد که دولت اوباما، در انحراف از سیاست آمریکا در خاورمیانه، با پیگیری توافق هسته ای ایران، سعودی ها را نادیده گرفت. اما وقتی که بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا بن سلمان ولیعهد عربستان را مسئول قتل جمال خاشقچی نویسنده منتقد عرب دانست، روابط واشنگتن و ریاض به شکل نامحسوسی خدشه دار شد.

نشنال ریویو به نقل از الیوت آبرامز معاون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلف بایدن نوشت: توافق ایران و عربستان نشان داد که اعتماد سعودی ها به آمریکا تا چه اندازه اندک است.

به گفته آبرامز، توافق بدست آمده بین ایران و عربستان به ضرر منافع آمریکا است و اگر کاخ سفید می خواهد با خاورمیانه تعامل داشته باشد باید این وظیفه را واقع بینانه انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha