ارزش صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۱ به ۱.۹ میلیارد دلار رسید

تهران- ایرنا- مقامات وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گویند ارزش کالاهای صادر شده از این کشور در سال 1401 به بیش از ۱.۹ میلیارد دلار می رسد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، «عبدالسلام آخوندزاده جواد»، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار آوا خاطرنشان ساخت: افغانستان در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات را نسبت به سال‌های قبل به ثبت رسانده‌است.

جواد اضافه کرد که از اول حمل سال ۱۴۰۱ الی بیستم حوت امسال افغانستان به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار کالا به کشورهای منطقه، همسایه و جهان صادر کرده است.

بر این اساس، احتمال می‌رود که این رقم تا پایان سال جاری به ۲ میلیارد دلار برسد.

او اضافه کرد که تاجران افغانستانی در حالی در ۱۱ ماه گذشته، کالاهایی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار کالا صادر کرده‌اند که این رقم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۸۵۰ و ۷۸۰ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت تصریح کرد که اقلام صادراتی افغانستان را بیشتر کالاهای همچون زغال سنگ، میوه خشک و تازه، پنبه و سبزیجات تشکیل داده است.

او همچنین گفت که اقلام صادراتی افغانستان به کشورهای پاکستان، هندوستان، ازبکستان، چین، ایران، تاجکستان، امارت متحده عربی، قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان صادر شده است.

در همین حال «عبدالنصیر رشتیا»، تاجر و آگاه اقتصادی به خبرنگار آوا گفت: صادرات افغانستان به ویژه در بخش‌های معادن و زراعت رشد بی‌سابقه ای داشته است و این امر در بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

بر اساس گفته‌های رشتیا؛ در زمان جمهوریت بیشتر به دلیل فساد و نبود امنیت، تاجران علاقمندی به سرمایه‌گذاری در کشور نداشتند و افغانستان کم‌ترین میزان صادرات را در بین کشورهای همسایه به خود اختصاص داده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha