برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی آموزش و پرورش با محوریت معلم

تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: باید به سمت برنامه ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی در حوزه نیروی انسانی با محوریت معلم، حرکت کنیم.

به گزارش گروه جامعه ایرنا- تحول در نظام آموزش و پرورش، ابعاد مختلفی را دربرمی‌گیرد که می‌توان مهمترین وجه آن، تحول در رویکرد مدیران این وزارتخانه نسبت به معلمان است چرا که معلمان نقش اساسی در تعلیم و تربیت و به دنبال آن در جامعه و زندگی اجتماعی دارد بنابراین توانمندسازی معلمان باید در اولویت قرار گیرد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم را به عنوان هدایت کننده در فرآیند تعلیم و تربیت و موثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور موثر می داند چراکه معلم دانش آموز را در ساحت های شش گانه سند تحول یعنی تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناورانه آموزش و پرورش می دهد.

اکنون با توجه به اینکه جامعه امروز از لحاظ علمی و تکنولوژی مدام در حال تغییر است و مولفه های گذشته برای آموزش دانش آموزان کفایت نمی کند، آموزش و پرورش تغییرات و تحولات در نوع و چگونگی آموزش را مورد توجه قرار داده و در برنامه های آموزشی ارتقای توانمندی های معلمان به عنوان عنصر اساسی تعلیم و تربیت مدنظر قرار می دهد.

برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی آموزش و پرورش با محوریت معلم


در همین راستا، صادق ستاری فرد معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره نقاط محوری تحول در خصوص معلمان اظهار کرد: در بعضی موارد، معلم در دوره‌های یک ساله یا چند ساله دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شود و بعد آن‌ها برای ۳۰ سال رها می‌شدند یا در بهترین حالت، ممکن است دوره‌های ضمن خدمت با کیفیت پایینی برگزار شود که در این صورت فرم کار رعایت شده اما اثربخشی، ارتقای توانمندی ها و کارآمدسازی آموزشی و پرورشی و بهبود چرخه یادگیری و یاددهی مورد غفلت قرار گرفته است.
نقاط ضعف و قوت معلمان باید شناسایی شود تا بتوان در جهت ارتقای آنان قدم برداشته شود
وی افزود: نقاط ضعف و قوت معلمان باید شناسایی شود تا بتوان در جهت ارتقای آنان قدم برداشته شود و بر آن اساس دوره‌های توانمندسازی و ارتقای توانمندی‌های معلمان را دنبال کنیم.

معلم باید بتواند به پرسش‌ها و ابهامات اصلی دانش آموزان پاسخ دهد

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه لزوم توجه به تربیت تمام ساحتی معلمان باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد:بطور مثال اگر یک دانش آموز از معلم ریاضی درمورد یک مسئله سیاسی اجتماعی سؤال پرسید، او نباید بگوید که نمی‌دانم و از معلم علوم اجتماعی بپرسید. معلم باید بتواند به پرسش‌ها و ابهامات اصلی دانش آموزان پاسخ دهد و این روحیه پرسشگری را در آنان تقویت کند.

برنامه‌ریزی مناسب برای تحقق اهداف تحولی آموزش و پرورش با محوریت معلم


معاون وزیر آموزش و پرورش به لزوم تربیت مدیر مدرسه اشاره کرد و گفت: درخصوص مدیر مدرسه نیز باید مدیران شایسته تربیت کنیم چراکه ستون تحول مدیر مدرسه است. اگر ما می‌خواهیم تحول اجرایی شود، باید به سمت انتخاب بهترین و شایسته ترین معلمان به عنوان مدیر مدرسه حرکت کنیم.

ستاری فرد عنوان کرد: در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان این مسئله مطرح شده که یکی از وظایف این دانشگاه، تربیت مدیر مدرسه است اما برای تحقق این موضوع تلاش چندانی نشده است. از طرفی نباید در کار مدیر مدرسه مداخله بیش از حد کنیم و مدیران را در جایگاهی قرار دهیم که دائماً از پاسخگویی هراس داشته باشند.

وی ادامه داد: البته اختیاراتی که اکنون مدیر یک مدرسه از آن برخوردار است، حتی از اختیارات یک مدیر کل نیز بیشتر است اما در بعضی موارد قانون چنان سفت و سخت جلوی مدیران را گرفته است، که اجازه تحرک به آنان داده نمی‌شود و اگر تحرکی نباشد، تحولی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

معلمان را براساس یک نظام عدالت محور ساماندهی کنیم

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در تشریح اشکالات شیوه فعلی ساماندهی معلمان توضیح داد: پس از تربیت معلمان، ما باید بتوانیم تا معلمان را براساس یک نظام عدالت محور ساماندهی کنیم، اکنون نمی‌توانیم ادعا کنیم که ساماندهی فعلی ما براساس یک نظام عادلانه است. ما به معلمان می‌گوییم که خودتان براساس امتیاز، محل تدریستان را انتخاب کنید. خب در چنین شرایطی طبیعتاً معلمی که بالاترین امتیاز را دارد، بهترین منطقه را انتخاب می‌کند و در مدارسی که در حاشیه شهر و یا در منطقه مرزی، یا در منطقه روستایی یا عشایری قرار دارند، کمبود معلم وجود دارد و معلمان با کیفیت هم به آنجا نمی‌روند.

باید مشوق‌هایی را پیش بینی کنیم تا بهترین معلم‌ها پیش ما بمانند و بهترین افراد جامعه آموزش و پرورش را انتخاب کنند ستاری فرد یادآورشد: در این شرایط ما پیوسته مجبور می‌شویم که سرباز معلم جذب کنیم و روش‌هایی را بکار گیریم که مرسوم است اما مطلوب نیست. طبیعتاً این شرایط ما را از تحول و تربیت تمام ساحتی دانش آموزان دور می‌کند و با این روش‌ها ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که در حال حرکت به سمت اجرای سند تحول هستیم.

وی با بیان اینکه مسئله جذب و نگهداشت این معلمان اهمیت دارد، افزود: بهترین معلمان ما، زمانی که مدرک دکتری می‌گیرند دیگر در این ساختار نمی‌مانند. ما باید مشوق‌هایی را پیش بینی کنیم تا بهترین معلم‌ها پیش ما بمانند و بهترین افراد جامعه آموزش و پرورش را انتخاب کنند یا چه مشوق‌هایی را پیش بینی کنیم تا بهترین معلمان، نیازمندترین و محروم ترین نقطه و مدرسه را انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha