نگرانی استارت‌آپ‌های آمریکای لاتین از تاثیر «فاجعه‌بار» ورشکستگی بانک آمریکایی

تهران- ایرنا- سقوط بانک «سیلیکون ولی»، تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های فناوری آمریکای لاتین را در تنگنا قرار داده است و همزمان با نگرانی‌ها از پیامدهای «فاجعه‌بار» فروپاشی این بانک آمریکایی، بسیاری از شرکت‌های منطقه در تلاش برای یافتن جایگزین‌های بانکی هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک موندو، شماری از شرکت‌های فناوری آمریکای لاتین نیز در فهرست قربانیان ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی آمریکا قرار دارند، با این حال واکنش سریع برخی شرکت‌های شیلیایی به آن‌ها اجازه داد تا پیش از سقوط این بانک، میلیون‌ها دلار خود را نجات دهند.

به دنبال فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی و ایجاد موج وحشت در بازار سهام آمریکا، نهادهای نظارتی سیستم مالی ایالات متحده، دارایی‌های بانک سیلیکون‌ولی را توقیف کردند. این بزرگ‌ترین ورشکستگی یک موسسه اعتباری در ایالات متحده از زمان ورشکستگی موسوم به «واشنگتن متقابل» (Washington Mutual) در جریان بحران بازار مسکن در سال ۲۰۰۸ است.

سیلیکون ولی نزدیک به ۲۰۹ میلیارد دلار دارایی و حدود ۱۷۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سپرده داشت. وجوه این بانک نیز به طور عمده برای تامین مالی شرکت‌های مرتبط با حوزه فناوری و نوآوری موسوم به استارت‌آپ استفاده می‌شد. در میان این شرکت‌ها، چند مورد نیز به کشورهای آمریکای لاتین وابسته بودند.

ماریو بوستامنته مدیر عامل استارت‌آپ شیلیایی اینستاکراپس (Instacrops)، یک شرکت مرتبط با فناوری کشاورزی گفت: منابع ما از روز پنج‌شنبه ضبط شده است. به ما اجازه ندادند که پول دریافت کنیم و ما هنوز منتظریم. خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد و اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

دانیل بیلبائو مدیرعامل یک پروژه تایید هویت کلمبیایی (Truora)، در سال ۲۰۲۲، ۱۵ میلیون دلار از محل بانک سیلیکون‌ولی کسب درآمد داشته است و حدود ۹۰ درصد از پس‌انداز خود را در همین بانک نگه داشته است.

به دنبال سقوط سیلیکون‌ولی، این کارآفرین کلمبیایی در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ هشدار داد که این مسئله می‌تواند یک بحران بسیار بزرگ در حوزه فناوری ایجاد کند.

بیلبائو افزود: کوچک‌ترین شرکت‌ها بیشترین تاثیر را می‌پذیرند، زیرا وقتی شرکتی بزرگ است، روابط زیادی با بانک‌ها دارد.

انریکه بِسا مدیر عامل شرکت شیلیایی مدیریت سرمایه انسانی رانکمی (Rankmi) نیز گفت: ما شیلیایی‌ها خیلی سریع اقدام و شروع به اطلاع‌رسانی به یکدیگر کردیم. بیشتر آن‌ها موفق به دریافت پول شدند، اما چندین مورد نتوانستند. به طور کلی، ما سریعتر از استارت‌آپ‌های کشورهای دیگر مانند کلمبیا یا حتی ایالات متحده واکنش نشان دادیم.

وی نسبت به اینکه «پول‌ها بازیابی خواهند شد» اطمینان داد اما اذعان داشت که «شاید شش ماه دیگر به طول بیانجامد، دوره‌ای که برای بسیاری از استارت‌آپ‌ها می‌تواند فاجعه‌بار باشد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، سقوط بانک سیلیکون‌ولی، تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های فناوری آمریکای لاتین را در تنگنا قرار داده است و بسیاری از آن‌ها در تلاش برای یافتن جایگزین‌های بانکی هستند.

سیلیکون‌ولی از معدود بانک‌هایی بود که حساب‌های دلاری مورد نیاز برای استارت‌آپ‌های آمریکای لاتین را ارائه می‌داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha