بسکتبال ایران در سالی که گذشت؛ باختیم اما به جام‌جهانی رسیدیم

تهران- ایرنا- بسکتبال ایران در سالی که گذشت شاهد اتفاقات و رویدادهای مختلف بود، از انتخاب رئیس فدراسیون گرفته تا بردها و باخت‌هایی که در نهایت ما را به جام‌جهانی رساند البته به لطف عدم حضور استرالیا در ایران و یک برد فنی.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۱ با همه فراز و فرودهایی که برای بسکتبال ایران داشت در نهایت با صعود تیم ملی کشورمان به جام‌جهانی همراه بود تا آخرین خاطره ما از بلندقامتان کشورمان با خوبی و خوشی همراه باشد.

در سالی که گذشت فدراسیون بسکتبال ایران شاهد تغییر و تحولات در راس مدیریت خود بود، جایی که جواد داوری یکی از ملی‌پوشان اسبق کشورمان با حضور در مجمع انتخاباتی و رای اعتماد اعضای این مجمع در نهایت بر صندلی ریاست این فدراسیون تکیه زد و با شعار تقویت کادرفنی،‌ در اولین اقدام خود سعید ارمغانی را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی کرد.

بسکتبال ایران در سالی که گذشت؛ باختیم اما به جام‌جهانی رسیدیم

این تغییر و تحولات در شرایطی رخ داد که ملی‌پوشان بسکتبال ایران در پنجره جام‌جهانی رقابت‌های سخت و حساسی را پیش رو داشتند و اگر عدم حضور استرالیا در تهران و برد فنی که به نام ما ثبت شد به دست نمی‌آمد، امروز در راه رسیدن به جام‌جهانی ناکامی بزرگ بودیم اما همین لطف ناخواسته مردم سرزمین کانگروها باعث شد با وجود دو باخت در پنجره پایانی برابر ژاپن و چین، ما راهی جام‌جهانی شویم و قزاقستان با یک باخت بیشتر نظاره گر صعود شاگردان سعید ارمغانی باشد.

تیم ملی بسکتبال ایران در راه انتخابی جام‌جهانی با سعید ارمغانی در ۸ رویداد به میدان رفت که ماحصل آن دو پیروزی و ۵ شکست بود. البته ما با همین مربی ایرانی در رقابت‌های کاپ‌آسیا نیز به میدان رفتیم که در جدال با تیم‌های قزاقستان، ژاپن و سوریه جواز حضور در مرحله بعد را کسب کردیم اما در یک بازی عجیب در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر اردن شکست خوردیم تا از دور رقابت‌ها کنار برویم و در حسرت صعود به نیمه‌نهایی بمانیم.

بسکتبال ایران در سالی که گذشت؛ باختیم اما به جام‌جهانی رسیدیم

در بسکتبال سه‌نفره تیم‌های دختران و پسران ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی و در قونیه ترکیه به میدان رفتند که در بخش دختران ناکام بودیم اما در رده پسران با کسب عنوان سومی به کار خود در این رویداد خاتمه دادیم اما در انتخابی و در راه انتخابی جام جهانی در هر دو بخش آقایان و بانوان ناکام بودیم و در نهایت راهی به این مسابقات پیدا نکردیم.

حضور در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا در تهران یکی دیگر از اتفاقات این رشته در سال ۱۴۰۱ بود، در این مسابقات برابر لبنان و کره جنوبی شکست خوردیم و با کسب عنوان پنجمی و عدم حضور در جمع ۴ تیم برتر، از حضور در جام جهانی جوانان ۲۰۲۳ بازماندیم. در همین سال و بعد از دو سال دوری داوران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی شاهد حضور دوباره‌ آنها در میادین بودیم که برای داوری بسکتبال ایران یک اتفاق خوب باشد.

از سویی دیگر حضور دو نماینده ایران یعنی شهرداری گرگان و ذوب‌آهن اصفهان در سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا و نتایج قابل قبول آنها برابر حریفانی که از مهره‌های خارجی با کیفیت بهره برده و بر خلاف ما مشکلی در مسایل مالی ندارند از دیگر اتفاقات سال ۱۴۰۱ بود، البته این رقابت‌ها همچنان ادامه دارد و باید دید در ابتدای سال جدید روند مسابقات چگونه پیش خواهد رفت.

بسکتبال ایران در سالی که گذشت؛ باختیم اما به جام‌جهانی رسیدیم

وعده ساخت یک سالن جدید و کمپ بسکتبال از سوی رییس جوان این فدراسیون از دیگر مسایل مطرح شده در سالی که گذشت، بود. سال‌هاست بسکتبال ایران با توجه به رویدادهای مختلف و مسابقات متعدد آنهم در دو بخش دختران و پسران در رده‌های سنی، در حسرت یک سالن و فضای اختصاصی است و جواد داوری قول داده به زودی این معضل و مشکل را حل کند. مصدومیت حامد حدادی در آستانه دیدارهای حساس ایران در پنجره پایانی جام‌جهانی هم شوک بزرگی بر پیکره بسکتبال ایران بود چراکه نوع و شیوه بازی ما روی محوریت حضور این ستاره قدیمی که بازمانده نسل قدیمی است معطوف بوده و عملا عدم حضور او باعث شد تا مجبور به تغییر سبک بازی خود شویم.

از دیگر مسایل مطرح شده در سالی که گذشت به بحث حضور و فعالیت سازمان لیگ باز می‌گردد، سازمان لیگ بسکتبال ایران زیر مجموعه فدراسیون فعالیت می‌کرد اما قرار است پس از اصلاحات پیش‌رو، به شکلی مجزا و با ماهیت جدید حقوقی کار خود را ادامه دهد.

البته این تمام و کمال بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۱ نیست اما مروری کوتاه بر مهم‌ترین رویدادهای این فدراسیون در سالی که گذشت بود و باید امیدوار باشیم رئیس این فدراسیون پس از تجربه‌ای که در این سال داشت ۱۴۰۲ را با قدرت بیشتری آغاز و ادامه دهد چراکه برآورد کار و تلاش او در نهایت موفقیت بسکتبال ایران را به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha