۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85058354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین‌های آخرین چهارشنبه سال در خلخال برگزار شد

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 85058354
آیین‌های آخرین چهارشنبه سال در خلخال برگزار شد

اردبیل - ایرنا - اهالی خلخال در آخرین چهارشنبه سال با برگزاری آیین‌های ویژه این روز ، سنت‌های گذشته را احیا کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از دیرباز چهارشنبه آخر سال در این منطقه به نام 'گل چهارشنبه سی' معروف است، شهروندان خلخالی که سه‌شنبه شب را با افروختن آتش و برگزاری جشن سپری کرده‌اند به یمن گذران شبی بی‌حادثه صبح با پوشیدن لباس نو خود را به چشمه‌ها و روان آب‌های داخل و حاشیه شهر رسانده و با شستن دست و صورت خود از روی آب پریدند.

بر اساس سنت‌های برجای مانده از گذشتگان سه‌شنبه شب خانواده‌ها شام گرم به همراه عیدی نقدی و هدیه به خانه دختران ارسال می کنند همچنین هدایای ویژه چهارشنبه‌سوری از سوی خانواده داماد به خانه نوعروسان فرستاده می‌شود.

شام بیشتر خانواده‌ها در این شب با خورشتی به نام شش‌انداز از ۶ ماده غذایی مقوی توسط خانم‌های خانه‌دار آماده می‌شود. این خورشت که در طول سال فقط یک بار در این شب پخته می‌شود ، حاوی گوشت قرمز، تخم‌مرغ ،کشمش، خرمای خشک، ادویه‌جات ، رب انار ، رب گوجه‌فرنگی ، گردو و سایر افزودنی‌های خوش‌طعم است که با برنج صرف می‌شود.

صله ارحام و کمک به نیازمندان ، اجرای مراسم سنتی دستمال‌آتدی همراه با در زدن نوجوانان و دریافت هدایا از دیگر آیین‌هایی است که شب قبل از آخرین چهارشنبه سال در خلخال برگزار می‌شود.در این آیین نوجوان و خردسالان با تشکیل گروه‌های مختلف پس از پایان روشن کردن آتش در مقابل خانه همسایه‌ها حاضر شده و پس از زدن درب خانه دستمال‌های خود را به داخل خانه می‌اندازند.

صاحب‌خانه پس از پر کردن دستمال با انواع آجیل ، تخم‌مرغ رنگی و سکه آن را به نوجوانان منتظر در مقابل خانه تحویل داده و آنها با دریافت هدایای خود با صدای بلند چهارشنبه سوری و عید را به صاحب خانه تبریک می‌گویند.

با طلوع خورشید در صبح چهارشنبه مردم به کنار آب می‌روند، اعتقاد مردم بر این است که با این کار هر گونه ناپاکی جسم و روح بوسیله جریان آب پاک می‌شود.

در این آیین برخی از بانوان با ریختن آب پاک با استفاده از جام‌های مخصوص بر روی سر دختران دم‌بخت برای این افراد تشکیل زندگی در سال جدید را آرزو می‌کنند.

همچنین بانوان با جارو و یا قیچی کردن آب چشمه‌ها مراسم سنتی به یادگار مانده از پیشینیان خود را به جای می‌آورند.

اهالی خلخال معتقدند اجرای این سنت روح را پرطراوت کرده و آنها را برای آغاز سالی پرخیر و برکت و سرشار از نعمت آماده می‌کند.

چشمه‌های حاجت بولاغی، سیدخانه، بی‌بی بولاغی، قرخ بولاغ واقع از جمله چشمه‌های بسیار قدیمی شهر در کنار چشمه‌های خارج از شهر همچون ازناو کمره خونی و همچنین آب‌های روان داخل شهر از محل‌هایی هستند که مردم همه ساله در روز چهارشنبه آخر سال در کنار آن حاضر شده و از روی آب می پرند.

چهارشنبه امسال نیز همانند سال‌های گذشته با حضور صدها نفر از شهروندان در کنارچشمه‌ها که زمانی آب شرب اهالی این شهر را تامین می‌کردند، برگزار شد.

امسال همچنین با آماده شدن موزه رختشورخانه روستای خوجین توسط دهیاری آئین سنتی سواتداما هم برگزار شد.

آیین چهارشنبه‌سوری شب گذشته با رعایت مسائل ایمنی از سوی شهروندان با کمترین حوادث و عاری از هرگونه مصدومیت برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha