انرژی هسته‌ای در خدمت محیط زیست؛استفاده از پلاسما در تصفیه شیرابه‌های سراوان

تهران- ایرنا - رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه اجرای تفاهمنامه این سازمان با سازمان انرژی اتمی از سال آینده آغاز می شود، یکی از مفاد آن را استفاده از پلاسما در تصفیه شیرابه‌ها دانست که قرار است در منطقه سراوان اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، اردیبهشت ماه امسال بود که اهالی سراوان گیلان با ابراز گلایه از دفن بیش از اندازه زباله که سبب بروز مشکلات زیست محیطی و نفوذ شیرابه آن به منابع آب و خاک منطقه شده است، خواستار آن شدند که محل دیگری برای دفن زباله ها انتخاب و زباله های موجود نیز تعیین تکلیف شود که در این رابطه راهکارهای کوتاه مدت و میان مدتی برای حل مشکل اندیشیده و اجرا شد.

در امتداد این راهکارها، این هفته سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه ای با سازمان انرژی اتمی ایران منعقد کرد که یکی از بندهای آن به بحث ساماندهی زباله و شیرابه ناشی از آن اختصاص دارد.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران این را گفت که این تفاهمنامه ابعاد مختلفی دارد که یکی از محورهای آن استفاده از پلاسما در تصفیه شیرابه‌ها بود که به صورت آزمایشگاهی یا موردی در منطقه سراوان استفاده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه اجرای این تفاهمنامه از سال آینده آغاز می شود، متذکر شد: صنعت هسته‌ای یکی از صنایع پاک به شمار میرود که علاوه بر آنکه در تولید برق کاربرد دارد، می توان در موضوع فرسایش محیط زیست نیز از آن بهره برد؛ برای مثال یکی از ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای که در بحث فرسایش خاک مورد استفاده قرار می گیرد، سزیم ۱۳۷ است که به‌طور مرتب استفاده می‌شود.

عنصر سزیم-۱۳۷ یکی از مواد رادیو اکتیو مصنوعی است که در حالت عادی در طبیعت یافت نمی شود؛ میزان سزیم-۱۳۷ خاک رابطه ای مستقیم و مثبت با شکل توزیع و میزان نزولات جوی دارد و امروزه این روش ابزار مهمی در تحقیقات فرسایش خاک محسوب می شود.

سلاجقه در این باره توضیح داد: در برآورد و روندیابی فرسایش و یافتن محل برداشت، رسوب‌گذاری و انتقال، آبی‌یابی و رودخانه‌ها هم از صنعت هسته‌ای استفاده می‌شود؛ بنابراین ظرفیت‌های صنعت هسته‌ای برای مباحث آب و خاک بسیار بالا است.

معاون رئیس جمهور این نکته را نیز یادآور شد که از پرتوهای هسته‌ای در بحث پوشش گیاهی، رادیوتراپی، رادیودرمانی و نیز در مباحث مربوط به جانواران و گیاهان استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: در زمینه حیات وحش و در موارد مربوط به پزشکی و مناطق حفاظت‌ شده، همچنین استفاده از برق هسته‌ای و آسیب‌های محیط زیستی می‌توانیم از ظرفیت‌های هسته‌ای استفاده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha