۳۲ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های تالاب کانی‌برازان اختصاص یافت

مهاباد - ایرنا - فرماندار ویژه مهاباد گفت: آسفالت جاده دسترسی به تالاب بین اللملی «کانی‌برازان» این شهرستان با ۳۲ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن عباسی روز چهارشنبه در جلسه مدیریت جامع تالاب کانی برازان مهاباد افزود: توجه به زیرساخت‌های گردشگری و مشارکت مردم و جوامع محلی در حفظ و نگهداری تالاب یکی از اولویت‌های برنامه جامع مدیریت تالاب کانی برازان است که برای تحقق آن برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: آسفالت ۶ کیلومتر مسیر دسترسی در کنار برق رسانی به تالاب و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از دیگر موارد پیش بینی شده برای این تالاب بین المللی است.

فرماندار ویژه مهاباد اضافه کرد: حق آبه تالاب‌ها بویژه تالاب کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور، به صورت سالانه محقق خواهد شد.

عباسی گفت: تمام هزینه‌های فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات به در این تالاب توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان پرداخت می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

۳۲ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های تالاب کانی‌برازان اختصاص یافت

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هم در این جلسه از وضعیت پایدار تالاب خبر داد و گفت: تالاب بین المللی کانی‌برازان با احیا شدن بخش‌هایی از آن، اکنون میزبان بیش از پنج هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی مهاجر است.

فاروق سلیمانی افزود: سلامت مردم و جوامع پیرامون تالاب به وضعیت آن وابسته است و مردم باید از راهکارهای حفاظت و شیوه ممانعت از تخریب تالاب آگاه باشند تا در حفظ و حراست از آن کوشش کنند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

۳۲ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های تالاب کانی‌برازان اختصاص یافت

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.

تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی حسن‌خان و قوپی‌باباعلی و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در مهاباد وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha