۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85058497
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امنیت تکیه‌گاه امن مردم کردستان

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۵۲
کد خبر: 85058497
امنیت تکیه‌گاه امن مردم کردستان

سنندج- ایرنا- حرکت جامعه به سوی اهداف و مقاصد عالی به عنوان بستر تعالی فرد و اجتماع در مسیر سعادت، مستلزم توجه به مقوله امنیت است، موضوعی که همواره مورد تهدید دشمن بوده و این مساله در استانهای مرزی از جمله کردستان بیشتر مشهود است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از اساسی ترین وظایفی که حکومت ها در مورد شهروندان و جامعه بر عهده دارند تامین امنیت است، مساله‌ای که به عنوان بستری برای زندگی، رشد و پیشرفت انسان ها در عرصه های مختلف امری ضروری بوده و با توجه به ارتباطات پیچیده میان اجزای موثر بر ابعاد امنیت، امنیت پایدار به عنوان راهی برای تامین امنیت حال و آینده مدنظر حکومت ها قرار گرفته است.

امنیت پایدار دارای شاخص هایی از جمله ثبات درازمدت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی، عدالت و مشارکت است و بر کلی نگری در تصمیم گیری ها و اقدامات تاکید دارد.

از طرفی رضایت شهروندان با شاخص‌هایی از جمله حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی، برابری، کارایی، حاکمیت قانون، مشارکت، شفافیت و اعتماد حکومت و جامعه سنجیده می شود که این شاخص ها از ملاک‌های حکمرانی خوب است.

برای بررسی برنامه های ضدامنیتی دشمنان و توطئه‌های آنان در سالهای اخیر، معرفی موسسات برانداز، پروژه نفوذ و استحاله فرهنگی و آسیبهای اجتماعی، با مهدی رمضانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به گفت و گو نشستیم که شرح آن در ادامه می‌آید.

ایرنا: تهاجم استکبار جهانی به امنیت ایران اسلامی، ابعاد مختلفی داشته، به نظر شما مهمترین این هجمه‌ها چه بوده و به چه شکلی تحمیل شده است؟

رمضانی: جمهوری اسلامی از بدو شکل گیری و قیام انقلابی مردم، مورد طمع دشمنان بوده تا این مولود نوپا به سرانجام نرسد و انواع دسیسه ها را برای فروپاشی آن بکار بستند؛ از انفجار دفتر نخست وزیری تا تروز و جنگ تحمیلی که با مشارکت قدرتهای جهانی شکل گرفت و ترور مردم توسط منافقین.

اگر به مهمترین ابعاد این تهاجم اشاره ای کنیم، دشمنان در سالهای ۱۳۷۸، ۱۳۸۸، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ به اشکال متفاوت، علیه مردم و نظام توطئه کردند و آخرین نسخه آن هم جنگ ترکیبی امسال بود.

ایرنا: چرا شیوه های دشمن در مواجهه با امنیت ایران تغییر پیدا کرده است؟

رمضانی: هر اندازه که از نظر زمانی بالا آمدیم، ابعاد و وجوه مختلف این جنگ پیچیده تر و با ظرافت تر شد و از جنگ سخت به نرم تغییر رویکرد داد و جنگ ترکیبی جدیدترین آن است.

استکبار جهانی تجربه خود در دیگر کشورها را در کشور ما هم پیاده کرد؛ سابقه جنگ نرم با انقلاب رنگی در سال ۲۰۰۰ میلادی در صربستان، ۲۰۰۳ در گرجستان و ۲۰۰۴ در اوکراین با نامهای مختلف رقم خورد و سال ۱۳۸۸ خواستند مشابه آن را در ایران کلید بزنند که با هوشیاری ویژه مردم مکر آنان در ۹ دی نقش بر آب شد.

هجمه دشمن در سال ۱۳۸۸ جنگ سیاسی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک "جنگ احزاب سیاسی" بود که با کلیدواژه تقلب گسترده در انتخابات به راه افتاد و اغتشاشات آغاز شد و با هوشیاری عمومی مردم ناکام ماند.

دشمنان سال ۱۳۹۶ به بهانه اقتصادی و ۱۳۹۸ با سواستفاده از گرانی بنزین یک فتنه ترکیبی شکل دادند.

امنیت تکیه‌گاه امن مردم کردستان

ایرنا: و پشت پرده این جریانهایی که در داخل کشور پیاده و اجرایی می شود، چه افراد یا موسساتی هستند؟

رمضانی: به طور مشخص، سرویس های اطلاعاتی و دستگاههای جاسوسی، بازیگر و صحنه گردان اصلی تمام این فتنه ها از سال ۱۳۸۸ بوده اند و مداخله مستقیم و یا با واسطه موسسات و اندیشکده های خود اعمال نظر کردند.

به صورت مشخص "بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی" از نمونه های تعداد زیاد این موسسات هستند که با بودجه های چند هزار میلیارد دلاری و با جذب افراد، آنها را تربیت کرده و آموزشهای سیاسی، امنیتی و نظامی را ارائه می دهند که در مقاطعی مانند اغتشاشات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ کنش ضدامنیتی و شورشی آنها را در کف خیابان شاهد بودیم.

ایرنا: چرا اغتشاشات اخیر را جنگ ترکیبی و پیچیده می دانند و هدف دشمن از این جنگ چیست؟

رمضانی: دشمنان در بستر فضای مجازی به ویژه در اغتشاشات ۱۴۰۱ عملا آموزش شورشهای اجتماعی دادند که عناصر آنها با چه کیفیتی بتوانند یک شبکه منسجم عملیاتی را در کف خیابان تشکیل دهند و نقاطی را تصرف و حتی بمبهای دست ساز را به چه نحو درست کنند.

اغتشاشات امسال به معنای واقعی یکی از وجوه جنگ ترکیبی بود که هم بحث سیاسی، هم فرهنگی، نظامی و عقیدتی را در بر داشت.

توجه کنید، امسال یکی از بهانه های اغتشاشات بحث حجاب بود و با اتفاقی که برای مرحومه مهسا امینی افتاد، دشمن با بی رحمی تمام از آن بهره برداری کرد و هیچ ابایی از این نداشت که داغ خانواده ها را تازه کند و با استفاده از حوادثی از این دست به اهداف خود برسد.

ایرنا: در اغتشاشات اخیر شاهد لغزش خواص بودیم، برخی به راحتی در دام دشمن افتادند، آیا این مساله هم برنامه ریزی شده است؟

رمضانی: به فرموده رهبر معظم انقلاب ستون فقرات جنگ نرم ایجاد تردید و ناامیدی است؛ یعنی کلیدواژه و استراتژی دشمن در این جنگ ایجاد ابهام و تردید در بین مردم و احساس تحقیر و یاس است.

بله برخی لغزیدند که از خواص جامعه بودند، ابعاد جنگ ترکیبی به حدی پیچیده و مبهم است که گاهی خواص را هم دچار تردید می کند و از این جنگ به عنوان جنگ ادراکی یاد می شود چون که به واسطه رسانه روی ذهنیت افراد کار می کند.

امنیت تکیه‌گاه امن مردم کردستان

ایرنا: به بحث رسانه اشاره کردید، سواد رسانه ای در این جنگ ترکیبی چه جایگاهی داشت و میزان برخورداری جامعه از آن را تا چه اندازه می دانید؟

رمضانی: رشد قارچ گونه رسانه در بستر فضای مجازی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای در چند سال اخیر براساس برنامه بود و این ابزار، خبر را از نظر کمی و کیفی به نحوی مخابره کرد که حتی خواص دچار تردید شدند و موضع‌گیری منفی داشتند.

این، یکی از راهبردهای دشمن در جنگ رسانه ای است که سالهای گذشته تمهید شد و اکنون در حال بهره برداری از آن هستند.

رسانه منافعی برای جامعه دارد که یکی از این منافع، موضوع شفافیت است به این معنی که رسانه مسوولان را مکلف به پاسخگویی می کند و این از تکالیف رسانه هاست اما در کنار مولفه‌های رسانه ای، بعدی از آن تیغ دولبه است که مضرات و منافعی دارد و گاهی رسانه در یک موضوع کنش ضدامنیتی دارد.

امسال از ۲۵ شهریور تا مهر در عرض یک ماه ۵۰ هزار کاربر به توییتر فارسی اضافه شد، در حالیکه ماهانه چهار هزار کاربر امکان اضافه شدن به این شبکه اجتماعی را داشت و این نشان داد که چهار هزار از این تعداد اصلی و بقیه ربات و غیرواقعی است و برای تاثیرگذاری بر ذهن مردم برنامه ریزی شده و طراحی عمیقی پشت سر این رسانه ها بود تا مردم ذهنیتشان به حاکمیت مخدوش شود.

در استان کردستان اگر مقایسه‌ای بین اکنون و دهه ۶۰ انجام گیرد، متوجه تفاوت های فاحش توسعه و پیشرفت استان در حوزه های مختلف از نظر فیزیکی یا سیاسی و فرهنگی و اجتماعی می شویم و به عنوان مثال وضعیت دانشگاه و مراکز آموزش عالی اصلا، قابل مقایسه نیست ولی دشمن در صدد است تا نقاط قوت نادیده گرفته و ضعف‌ها برجسته شود؛ لذا سواد رسانه ای لازم است تا اهداف رسانه های معاند دنبال نشود.

ایرنا: اگر بخواهیم وضعیت پدافندی و آفندی دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی کشور را بررسی کنیم، چگونه است؟

رمضانی: ببینید، طرف حساب ما سرویس‌های اطلاعاتی دشمن است که برخی سابقه چند صد ساله در حوزه امنیتی دارد و این در حالی است که از عمر جمهوری اسلامی تنها ۴۴ سال می‌گذرد. دستگاههایی مانند وزارت اطلاعات که عملا از سال ۱۳۶۲ ماموریت امنیتی و محافظت اطلاعاتی از کشور را پیدا کرد و از سال ۱۳۸۸ نیز سازمان اطلاعات سپاه فعالیت خود را آغاز کرد و از سویی فراجا نیز وارد شد و در این ۴۴ سال توانستند به خوبی عملیات سرویس های دشمن را شناسایی کرده و برای ضربه به حریف هم یک طراحی جدی داشتند.

این دستگاهها، ضمن انجام عملیات دفاعی به بهترین شکل در حوزه آفندی هم موفق عمل کردند و در جریان جنگ ترکیبی اخیر دشمن در همه ابعاد از مدرسه، بازار و دانشگاه و همه اقشار جامعه وارد شد ولی اشراف اطلاعاتی مانع از موفقیت دشمن شد.

دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران که بر پایه اصول اسلامی و با دغدغه حفظ اصول انقلابی خود عمل می کند و جغرافیا، آب، خاک و ملت برایش مهم است، اجازه نداد گزندی به امنیت وارد شود و تمام طراحی های پیچیده با پیوست میلیاردها دلار هزینه مالی جبهه استکباری را در هم پیچید و به شبکه فکری و مالی جریان نفوذ ضربه زد که قابل تقدیر است.

در این جریان، وزرات اطلاعات، جاسوسان را شناسایی و دستگیر و نوعی سردرگمی در آن جبهه ایجاد کرد.

مردم اگر پشتیبان دستگاه‌های اطلاعاتی باشند که هستند و آن را از خود بدانند که می دانند، حتما اتفاقات مبارکی به وقوع می پیوندد و در دهه پنجم جمهوری اسلامی، باید جبهه استکبار اعلام شکست رسمی کند و این به زودی محقق می شود.

با وجود سابقه کم، دستگاه اطلاعاتی که منبعث از اصول اسلامی و مولود انقلاب اسلامی است با بنیان عقیدتی محکم در حوزه های مختلف اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی وارد شده و منشا اثرات بسیاری است که کارهای بسیار فاخری انجام گرفت و دشمن را در بهت فرو برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha