امکان دسترسی قشر عشایر به خدمات کتابخانه‌ای فراهم خواهد شد

اهواز- ایرنا- دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: با اجرایی شدن طرح "کوله کتاب" امکان دسترسی قشر عشایر کشور به خدمات کتابخانه ای بخصوص در مناطق دور افتاده فراهم خواهد شد.

به گزارش ایرنا مهدی رمضانی پنجشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره «طعم کتاب با عشایر» در منطقه آرپناه لالی بیان‌کرد: با تلاش های صورت گرفته در قالب اجرای طرح "کوله کتاب" توسعه فرهنگ‌کتابخوانی در مناطق مختلف کشور و ارائه عادلانه خدمات نهاد کتابخانه ها به قشر عشایر بیش از پیش فراهم شده است.

وی گفت: نظام جمهوری اسلامی مردمی بسیار وفاداری دارد که همواره پشتیبان نظام بوده و برای پاسداشت این وفاداری تمام مسئولان باید زمینه لازم جهت ارائه خدمات مختلف بخصوص در حوزه های فرهنگی را فراهم کنند.

رمضانی افزود: امید است که از تمامی امکانات برای ارائه خدمات کتابخوانی به مناطق عشایری کشور استفاده شود، قطعا برگزاری این جشنواره عشایری که در خوزستان در تمام کشور استفاده خواهد شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: کتابخانه تنها در بخش توزیع و مطالعه کتاب فعالیت ندارند، در این مجموعه ظرفیتی وجود دارد که می تواند در حوزه اطلاع رسانی و آموزش نیز بکارگیری شود.

رمضانی اظهار داشت: این جشنواره یک شروع کار برای توسعه کتابخوانی در قشر عشایر و ترویج این فرهنگ حتی در مناطق دور افتاده محسوب می‌شود.

در ادامه این‌مراسم مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان اظهارکرد: هدف از برگزاری این جشنواره توزیع عادلانه فرهنگ کتابخوانی در تمام نقاط استان است.

عباس حسین زاده افزود: یکی از رسالت های نهاد کتابخانه های عمومی انجام عادلانه فعالیت های فرهنگی و تسهیل دسترسی به کتاب است.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاها و مناطق عشایری به این خدمات دسترسی ندارند گفت: در قالب این جشنواره می توان خدمات کتابخانه‌ای را به این مناطق هدایت کرد.

حسین زاده با اشاره به استقبال مطلب دانش آموزان عشایری از جشنواره «طعم کتاب با عشایر» با عشایر ادامه‌داد: این جشنواره از 10 آذرماه امسال در قالب 23 برنامه فرهنگی و اجتماعی ویژه مناطق عشایری استان آغاز شده است.

وی بر ادامه برگزاری جشنواره «طعم کتاب با عشایر » تاکید کرد و گفت: پنج درصد از جمعیت کشور عشایر هستند و قطعا برگزاری این جشنواره برای عشایر دیگر استان ها، دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی مطلوبی را درپی خواهد داشت.

از آذرماه امسال جشنواره «طعم کتاب با عشایر» هر ۲ هفته یک بار در یکی از شهرستان‌های شمال خوزستان که میزبان عشایر هستند برگزار شد.

اجرای قصه‌گویی توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی، اجرای ویژه‌برنامه‌های نقاشی، رنگ‌آمیزی، معرفی کتاب و برگزاری مسابقه طناب‌‎کشی، فوتبال‌دستی و بازی‌های فکری در میان کودکان عشایر، اعطای هدایای فرهنگی از قبیل کتاب، نوشت‌افزار و اسباب‌بازی به کودکان، توزیع اقلام بهداشتی در میان بانوان عشایر و بیان نکات آموزشی در خصوص مسائل حوزه بهداشت و سلامت از اصلی‌ترین بخش‌های این جشنواره به حساب می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha