۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۱۲
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85060223
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغوش باز سرزمین اقوام برای میهمان نوازی

۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۱۲
کد خبر: 85060223
آغوش باز سرزمین اقوام برای میهمان نوازی

کرج - ایرنا- البرز را سرزمین خشت کهن یا  اقوام ایرانی می نامند، خطه ای سرسبز و زیبا که در چهارفصل سال  مملو از شمار پرتعداد گردشگران است و در نوروز نیز هزاران نفر به تماشای جلوه های طبیعی و تاریخی آن می نشینند.

به گزارش ایرنا، آوازه تپه باستانی ازبکی و دهها اثر دیگر تاریخی البرز به سبب خشت ۹ هزار ساله، جهانی است، مناطق گردشگری تاریخی طالقان، دشت رنگارنگ اشتهارد، جاده گردشگری کرج – چالوس ، روستاهای زیبا همچون برغان و کردان یا دشت های سرسبز ساوجبلاغ ، نظرآباد و چهارباغ همه و همه حکایت از داشته ها و جاذبه های فراوان در سرزمین لاله خیز البرز است.

این استان کم وسعت در گوشه گوشه آن جاذبه های چشم نوازی قرار دارد که نمی توان به راحتی از آنها گذشت یا لحظاتی با آنها سپری نکرد.

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

جاده گردشگری کرج- چالوس را که می نگری به یکباره تابلویی از جاذبه ها مانند رودخانه ، روستاهای زیبا ، پیست اسکی دیزین، غار یخ مراد، سد امیر کبیر، کاخ تاریخی شهرستانک و دهها اثر دیگر به چشم می خورد که فروردین و اردیبهشت نیز باغ لاله های گچسر به روی گردشگران پرتو افکنی می کند.

در ابتدای این جاده بوستان های شهید چمران ، عقیق خلج آباد ، جهان نما تا پارک طبیعت هزاران گردشگر را به خود فرا می خوانند و بدون دیدن این جاذبه ها نمی توان تور سیاحت را در شمال کشور تکمیل کرد.

محمدشهر، ماهدشت، مشکین دشت، فردیس، کمالشهر، چهارباغ و هر منطقه دیگر از البرز با اینکه در این سال ها به واسطه شمار پرتعداد مهاجران به سکونتگاه تبدیل شده اند اما جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری آنقدر فراوان است که هیچ مسافری از خوان زیبایی های این استان بی نصیب نمی ماند.

کاخ تاریخی مروارید مهرشهر و باغ ۳۰۰ هکتاری سیب در حاشیه آن، کاخ سلطانیه و حمام تاریخی مصباح کرج در کنار دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با درختان سربه فلک کشیده و پل تاریخی خاتون قرابتی نزدیک با آب و رودخانه کرج دارند.

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

وجود این مجموعه ها از آن حکایت دارد که هرجا آب است ،آبادانی هم هست و اگر در طول تاریخ جاده ابریشم از دل البرز گذر کرده است به این معنا است که هیچ مسافری با وجود کاروانسراهای شاه عباسی و ینگی امام در راه نمانده است.

البرز تا چشم کار می کند جاذبه است و از همین روست که برق نگاه این خاک پرجاذبه سالانه هزاران گردشگر یا مهاجر را به سمت خود کشانده و هر سال بیش از ۱۲۰ هزار نفر بر جمعیت این استان می افزاید.

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

این روزها و در آستانه نورور ۱۴۰۲جاده های استان البرز پرازدحام است و طبق تجارب گذشته روزانه یک تا ۲ میلیون تردد در جاده های این استان ثبت می شود.

از این رو دستگاه های اجرایی ، امدادی و انتظامی تمام کارکنان خود را به خط کرده اند تا خدماتی در خور شایسته برای گردشگران نوروزی رقم بزنند.

کارکنان فراجا، راهداری و حمل و نقل جاده ای ، اورژانس ، هلال احمر در کنار ستاد خدمات سفر نوروزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در این ایام پای کارآمده اند تا سیر و سیاحت در این استان بدون هیچ خطری سپری و مسافران و گردشگران نیز طعم خوش خدمت را بچشند.

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

پلیس البرز حافظ امنیت و آسایش مردم

به گفته فرمانده انتظامی البرز ، تیم های ثابت و گشت سیار، نامحسوس و پیاده پلیس راه و امدادگران هلال احمر، اورژانس و راهداران استان البرز پس از اجرای تمرین آمادگی، راهی محورهای ارتباطی این استان شدند.

سردار حمید هداوند اظهار کرد: پلیس راه استان البرز در ایام نوروز با آماده باش کامل و به کارگیری ۹۰ گشت محسوس و نامحسوس به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به مسافران است.
وی با اشاره به ۱۸ درصد ترافیک کشور و طول یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر محور مواصلاتی استان البرز ماموریت ایجاد نظم ترافیکی در این استان را بسیار مهم بیان کرد و گفت: هدف اصلی همه ما کاهش تلفات رانندگی است تا در ایام نوروز به مسافران آسیبی وارد نشود.
هداوند با تاکید بر همکاری همه دستگاه ها با پلیس برای خدمت رسانی بهتر به مسافران خاطرنشان کرد : امیدواریم با همکاری و همراهی هم دستگاه ها در عرصه خدمت رسانی این عید باستانی را با سلامتی و صحت پشت سر بگذاریم.

کاهش ۱۰ کیلومتر سرعت مجاز در آزادراه های البرز

رییس پلیس راه البرز نیز اعلام کرد: باتوجه به اینکه بیشترین آمار تصادفات و تخلفات در راه های البرز مربوط به سرعت غیرمجاز است، در نوروز ۱۴۰۲ حداکثر سرعت در آزادراه های استان البرز ۷۰ کیلومتر است که نسبت به روزهای دیگر کمتر شده است.

سرهنگ پیمان کرمی افزود: تیم های پلیس محسوس و نامحسوس با استقرار در تمام محورهای ارتباطی استان البرز وضعیت ترافیکی را رصد خواهند کرد ضمن آنکه از ظرفیت دوربین های هوشمند برای ثبت تخلفات رانندگی کمک گرفته می شود.
وی گفت: تمام ظرفیت های لازم برای کاهش تصادف ها و ایمنی جاده ای مردم و مسافران در نظر گرفته شده و در اجرای این طرح ۹۰ تیم محسوس و نامحسوس فعال هستند.

رییس پلیس راه البرز گفت: اطمینان از سلامت فنی خودرو، همراه داشتن سوخت کافی از مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از مشکلات سفر است و رانندگان قبل سفر از سالم بودن بخاری و برف پاک کن خودروی خود اطمینان حاصل کنند تا سبب حوادث احتمالی نشود.
کرمی ، افزایش انضباط ترافیکی، تسهیل در رفت و آمد وسایل نقلیه و روان سازی ترافیک، جلوگیری از انسداد جاده ها و ترافیک احتمالی، رسیدگی سریع به حوادث جاده ای و امدادرسانی به موقع به مسافران و در راه مانده از اهداف مهم اجرای طرح زمستانی در استان برشمرد.

اجرای طرح سلامت نوروزی در البرز

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان البرز نیز از اجرای طرح سلامت نوروزی با هدف خدمات رسانی به مسافران و گردشگران خبرداد و گفت: در اجرای این طرح تیم ها و پایگاه های امدادی استان ضمن آماده باش در جاده های البرز مستقر شدند.

دکتر احمد مهدوی اضافه کرد: این طرح در قالب حدود ۵۵پایگاه اورژانس شامل ۷۵ دستگاه آمبولانس، ۱۳دستگاه موتورلانس ، ٢ دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد اورژانس در سطح شهرها وجاده های استا ن به صورت شبانه روزی به اجرا درآمده است.

وی افزود: با توجه به وجود پرتردد ترین راه های کشور در این استان ایستگاه سلامت نوروزی در سطح راه های مواصلاتی البرز راه اندازی شده و آماده برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی است.

فعالیت ۲۸ پایگاه امداد نوروزی هلال احمر در البرز

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

مدیر عامل جمعیت هلال احمر البرز نیز از استقرار ۲۸ پایگاه در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و گفت : ۱۲۰ خودروی سبک ، نیمه سنگین و سنگین در اجرای طرح نوروزی هلال احمر البرز بکار گرفته شده است؛ همچنین طی این ۱۰ ایستگاه سلامت در حوزه های معاونت امداد و نجات و جوانان به مسافران خدمات رسانی می کنند.

محمدباقر خلفی اضافه کرد: این پایگاه ها در محور کرج -چالوس، شهرستان طالقان، آزاد راه کرج - قزوین ، اشتهارد ، فردیس ، کوهستان و مراکز شعب فعال هستند؛ برای ارائه خدمات به بیماران خاص و تأمین دارو بیماران، داروخانه هلال احمر البرز نیز در تعطیلات نوروزی فعال است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر البرز افزود: ارائه خدمات درمانی در نقاط مختلف استان به ویژه مسافران از جمله مهم ترین وظایف جمعیت هلال احمر در ایام نوروز است.

وی خاطرنشان کرد: تمام اهداف جمعیت هلال احمر استان البرز درطول ایام نوروز کاهش آمار فوتی و مصدوم ناشی از تصادف و افزایش آمادگی و توان امداد و نجات برای خدمات مطلوب وسریع امدادو نجات و پاسخگویی به حوادث و سوانح احتمالی است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر البرز اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم هلال احمر استان البرز برای ایام نوروز تلاش برای بهره برداری بهینه از ظرفیت و توان عملیاتی بالقوه و بالفعل در پایگاه ها و پست های امداد ونجات جاده ای و کوهستانی به منظور ارائه خدمات است.
خلفی افزود: با توجه به اینکه نیم درصد ازجاده های کشور در این استان واقع شده و تردد۱۴ استان کشور از البرز صورت می گیرد به همین دلیل برقراری امنیت و همچنین ظرفیت بالای نیروهای خدمات رسان و امدادی امری ضروری است.

استقرار۴۰ تیم راهداری در راه های البرز

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای البرز اعلام کرد: ۴۰ تیم راهداری برای خدمات‌رسانی به مسافران طی ایام نوروز در جاده‌های استان حضور دارند که در طرح نوروزی ۱۸۰ نفر در قالب ۴۰ تیم گشت راهداری با در اختیار داشتن تجهیزات لازم آماده خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی، هستند؛ این نیروها با استقرار در ۱۳ راهدارخانه استان به صورت شبانه‌روزی در کنار نیروهای پلس‌راه، هلال‌احمر و نیروی انتظامی برای برقراری امنیت و خدمت‌رسانی به مسافران آمادگی کامل دارند.
علی زندی فر گفت: باتوجه به اخبار هواشناسی مبنی بر احتمال بارش برف و باران در ایام نوروز نیروهای راهداری با ۱۴۵ دستگاه ماشین‌آلات راهداری(سبک، نیمه سنگین و سنگین) آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند و عملیات راهداری زمستانه همچنان ادامه دارد و نیروها در آماده‌باش کامل هستند.
وی خاطرنشان کرد: مسافران و رانندگان می‌توانند برای کسب اطلاعات آخرین وضعیت راه‌ها و انسدادها یا محدودیت‌های احتمالی تردد و شرایط جوی به سایت www.۱۴۱.ir مراجعه کرده و یا با تلفن گویای ۱۴۱ تماس بگیرند.
آمادگی حدود ۴۰۰ واحد پذیرایی و خدمات گرشگری در البرز

آغوش بازسرزمین اقوام برای میهمان نوازی

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: بیش از ۴۰۰ واحد گردشگری (اقامتی و پذیرایی) آماده میزبانی از گردشگران ورودی به استان البرز هستند.

یحیی دارایی اظهار کرد: تمام تأسیسات گردشگری استان البرز برای میزبانی از مسافران و گردشگران آماده سازی شده و از ظرفیت های مختلف در جهت اسکان مسافران استفاده می شود.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: برای تبدیل استان از معبر به مقصد گردشگری، تمهیدات ویژه ای در ایام نوروز پیش بینی شده است .

وی تاکید کرد: تیم های نظارت بهداشتی و گردشگری بر خدمات مراکز اقامتی و پذیرایی استان البرز نظارت دارند و آماده پیشنهادات، انتقادات و رسیدگی به شکایات هستند.

استان البرز بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که حدود ۳۵۰ اثر آنها ثبت ملی شده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha