۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85060456
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۳ درصد اعتبارات عمرانی کردستان تخصیص یافت

۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 85060456
۷۳ درصد اعتبارات عمرانی کردستان تخصیص یافت

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت:سهم استان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امسال ۲ هزار و ۳۰ میلیارد تومان است که تا به امروز ۷۳ درصد آن تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز شنبه در آخرین جلسه شورای اداری استان کردستان در سال جاری اظهار کرد: اعتبارات ابلاغی استان از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال ۱۴۰۰، هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان بود که این میزان امسال به ۲ هزار و ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تخصیص اعتبار سال گذشته تا پایان اسفند ۶۸۱ میلیارد تومان معادل ۴۰.۵۸ بود افزود: از این میزان ۸۰ درصد به صورت اسناد خزانه و تنها ۱۳۹ میلیارد تومان به صورت نقد بود که امسال مجموع تخصیص هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان بود که معادل ۷۳ درصد اعتبارات است.

زارعی‌کوشا به تخصیص اعتبار ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومانی استان از محل سفر رییس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان از این تخصیص مختص اسفند است که کارهای آن در دست انجام است.

وی تاکید کرد: رشد چند برابری اعتبارات استانی در سال جاری، قدم بزرگی است که می تواند توسعه استان را تسریع کند.

استاندار کردستان با بیان اینکه این استان به واسطه از دست رفتن فرصتهای گذشته به کار و همت مضاعفی نیاز دارد، اضافه کرد: مسیر توسعه، مسیری است که هر سال باید سرعت بیشتری بگیرد تا محرومیت‌ها کمرنگ شود.

افزود: این اعتبار، غیر از سهم استان از طرح های ملی به سرانجام رسیده و یا در دست اجراست که از اعتبارات تخصیصی نقد برخوردار بودند.

وی بهره برداری از طرح بزرگ تامین آب آشامیدنی سنندج را از جمله طرحهای ملی اعلام کرد و گفت: از دیگر طرحهای مهم در دست اجرا، تبدیل اراضی دیم به آبی به وسعت ۳۳ هزار هکتار اراضی از پایاب سدهاست و از آنجا که کردستان در زمره آخرین استانهای کشور از نظر زمینهای کشاورزی آبی است، با جدیت این طرح را دنبال می کنیم تا سال آینده به ثمر برسد.

استاندار کردستان به یکی از مشکلات عمده استان در حوزه مسکن نیز اشاره کرد و افزود: شهرکهای مسکونی، تعاونی‌های مسکن و اختصاص زمین از مشکلات استان در این بخش است که با رفع مانع تعاونی موسوم به ارتش زمینه برخورداری از زمین برای نهضت ملی مسکن نیز فراهم شد.

زارعی کوشا از ایجاد ظرفیت خوب برای تکمیل راه‌آهن سنندج- همدان- تهران خبرداد و گفت: این طرح، به دلیل مطالبات سنگین پیمانکار و عدم تخصیص اعتبار رها شده بود که ۲۰ درصد از محل سفر رییس جمهور به استان به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت و امیدواریم در نیمه اول سال آینده ایستگاه سنندج نهایی شود.

وی به کلنگ زنی قطعه هفت راه آهن زنجان به بیجار هم اشاره کرد و افزود: این طرح تامین اعتبار شده و طرح ویژه ای است که می تواند مسیر ارتباط شمالغرب - جنوب را ۵۰۰ کیلومتر کوتاه کند.

استاندار کردستان به تعیین تکلیف ۲ هزار پرونده راکد در حوزه سرمایه‌گذاری استان اشاره کرد و افزود: این طرحها از سالهای قبل بلاتکلیف مانده بود که همه آن تا دیروز به سرانجام رسید و سهم امسال از این تعداد ۵۰۰ فقره بود.

زارعی‌کوشا همچنین به کمک به شهرداری‌های استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته مبلغ کمک به شهرداری‌های استان ۳۰۰ میلیارد تومان بود که امسال به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و به دهیاری ها هم ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت.

استقرار ۱۰۴ دهیاری در روستاهای فاقد دهیار و تبدیل وضعیت ۳۰۰ نفر از کارکنان شهرداری‌های کردستان از دیگر اقداماتی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد.

وی به هدفگذاری برای اجرای جهاد آبرسانی در ۱۶۹ روستای کردستان با ۵۳۰ میلیارد تومان اعتبار نقد اشاره کرد و افزود: این طرح با سرعت مناسبی در دست اجراست و دیروز تفاهم نامه ای با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۱۲۰ روستای دیگر دارای تنش آبی امضا شد.

استاندار کردستان تحقق تعهد اشتغال کردستان در سال جاری را کار بزرگی توصیف کرد و افزود: موضوعاتی درباره نرخ بیکاری فصل پاییز مطرح و موجب ابهاماتی شد این در حالی بود که پاییز امسال با رویکرد دیکتاتورمآبانه، بسیاری از مشاغل حوزه خدمات و تولید دچار سکته و انسداد شد.

زارعی کوشا یادآور شد: همان معیار و شاخصی که نرخ بیکاری را تعیین می کند در اشتغال نیز کاربرد دارد و نرخ بیکاری استان، نافی کار بزرگ حوزه اشتغال نیست؛ یعنی شاخص و معیار برای کار و بیکاری یکی است و همین معیار کردستان را در ردیف استانهای موفق در زمینه اشتغال معرفی کرد.

وی به جشن گلریزان و لزوم کمک به آزادی زندانیان محکوم مالی هم اشاره کرد و گفت: از ظرفیت کارکنان دولت در استان که حدود ۴۰ هزار نفر را شامل می شود، می توان استفاده کرد و با طراحی فرآیندی مبلغ کمی از حقوق ماهانه آنان را صرف این کار خیر کرد و در کنار آن از ظرفیت دانشجویان و دانش آموزان بهره گرفت تا ۱۰ میلیارد تومان برای این امر خیر تامین و معادل آن را از ستاد دیه دریافت و از آسیبهای اجتماعی پیشگیری کرد.

استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه امسال، سال ویژه‌ای را پشت سر گذاشتیم، از تلاش و اقدامات شبانه روزی شورای تامین استان و شهرستانها در ماههای درگیر فتنه قدردانی کرد و گفت: مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز تعامل سازنده‌ای با دولت در استان داشتند.

زارعی کوشا با بزرگداشت یاد شهدای امنیت، اضافه کرد: امروز از فتنه پیچیده و ترکیبی مزدورانی که می خواستند امنیت مردم را بر هم زنند عبور کردیم ولی دشمن هیچ وقت دست از دشمنی نمی کشد برای همین باید هوشیار بود.

در جلسه شورای اداری امروز کردستان از دستگاههای برتر طرح شهید رجایی قدردانی شد.

از ۴۸ دستگاه اجرایی شرکت کننده در طرح شهید رجایی، اداره کل دامپزشکی کردستان و شرکت آبفا به عنوان دستگاه برتر استانی و جهاد کشاورزی کردستان و کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دستگاههای برتر حوزه اقتصاد مقاومتی و اشتغال آفرینی تجلیل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha