دولت سیزدهم بحران‌ امنیتی و بدهی‌های اقتصادی را چطور پشت‌ِسر گذاشت؟

تهران- ایرنا- عملکرد دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ با وجود موانع مختلف از جمله بدهی‌های سنگین اقتصادی و بحران‌های امنیتی که از نیمه سال برای کشور به وجود آمد، با ایجاد کارکردهای جدید متناسب با فضای اجرایی کشور بسیار قابل تأمل بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، عملکرد دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ با وجود موانع مختلف از جمله بدهی‌های سنگین اقتصادی و بحران‌های امنیتی که از نیمه سال برای کشور به وجود آمد، با ایجاد کارکردهای جدید متناسب با فضای اجرایی کشور بسیار قابل تامل بود؛ آن هم در شرایطی که دولت باید تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت روحانی را تسویه کند و فقط در نیمه اول امسال ۸۷ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل را تسویه کرد. با وجود این شرایط سال گذشته روزهای بسیار پُر فراز و نشیبی برای کابینه سیزدهم بود.

فروردین ماه بعد از دو سال و نیم رخوتِ ناشی از تعطیلات کرونا، فضای اداره کشور جان تازه‌ای گرفت و با تمهیدات پزشکی و تهیه و تولید گسترده واکسن توسط دولت و ایجاد امنیت جمعی بالاخره مدارس بعد از دو سال برگزاری کلاس‌های درسی به‌صورت مجازی، به روال عادی بازگشتند.

انتشار اسامی ابر بدهکاران

هنوز ماه اول سال جدید به پایان نرسیده بود که در روز ۳۱ فروردین یک اقدام مهم از سوی دولت مفسدان اقتصادی را شوکه کرد؛ انتشار اسامی ابر بدهکاران مالی برای اولین بار توسط دولت اقدام جسورانه‌ای بود که تا پیش از این صورت نگرفته بود و مردم انتظار داشتند که قوه مجریه با توجه به سابقه ضدفساد آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» چنین مسیری را در پیش بگیرد و همینطور هم شد.

مدیریت بازار بعد از حذف ارز ترجیحی

چند روز بعد از آن درست وقتی اردیبهشت به نیمه رسید، دومین اقدام مهم اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۱ اجرایی شد و آن مدیریت بازار بعد از اجرایی شدن مصوبه حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت آرد بود.

اقدام بعدی بعد از سر و سامان دادن به این تصمیم مهم اقتصادی، بهبود وضعیت تجارت خارجی بود و در همین چارچوب در بیست و چهارم شهریور سال گذشته عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای قطعی و نهایی شد.

ایران از سال‌های دور همواره به دنبال عضویت کامل در پیمان شانگهای بوده است؛ با این وجود، اعضای این سازمان تحت‌تأثیر تحریم‌های اقتصادی، موافق عضویت کامل ایران نبودند و حتی در سال ۲۰۱۵، چین علت مخالف را تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده بود.

مزایای عضویت دائم ایران در شانگهای

عضویت ایران در این پیمان سبب می‌شود که روابط دوجانبه کشور با تک‌تک اعضا بهتر شود و ایران از ظرفیت‌های اقتصادی جدیدی هم بهره‌مند شود؛ از سوی دیگر به دلیل عدم عضویت غربی‌ها در این سازمان، ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای ایران ایجاد خواهد شد و کشور قادر خواهد بود بدون امتیازدهی به غرب، در مسیر خنثی‌سازی شرایط تحریمی قدم بردارد. همچنین ایران قادر خواهد بود از ظرفیت کشورهای چین و روسیه در پرونده هسته‌ای یا قطعنامه شورای امنیت بهره ببرد، درعین‌حال بستر مناسبی جهت نهایی شدن قرارداد ۲۵ سال با چین و قرارداد بلندمدت با روسیه فراهم می‌شود.

عبور از بلوای پاییز

تابستان سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که بلوای جدیدی به بهانه گشت ارشاد در برخی شهرهای کشور ایجاد شد و این بحران امنیتی از مهمترین چالش‌های پیش آمده در سال‌های بعد از انقلاب بود؛ به‌طوری که از ۲۵ شهریور بعد از درگذشت «مهسا امینی» آشوب و اغتشاش در نقطه های مختلفی از کشور با تحریک گروهک‌های مختلف برانداز شعله کشید.

اوایل پاییز سال گذشته با ایجاد بحران‌هایی مانند وقایع خونین زاهدان، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ، آتش‌سوزی در زندان اوین، حمله تروریستی به بازار ایذه و در نهایت صدور قطعنامه‌های شورای حقوق بشر علیه ایران فضای اداره کشور را به‌شدت ملتهب کرد.

برگ‌های برنده ایران

با این حال استمرارعملکرد رو به جلوی دولتمردان بدون در نظر گرفتن چنین حاشیه‌هایی نتایج مهمی را به‌دست آورد اگرچه در همان بازه زمانی دستگاه تبلیغاتی و پروپاگاندای جریان برانداز و ضد انقلاب اینطور القا می‌کردند که جمهوری اسلامی و دولت به شدت ضعیف شده اما برگ‌های برنده ایران در پایان سال ۱۴۰۱ بازی را به نفع ایران تغییر داد.

برگزاری کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار

هرچند در آذر ماه مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل لابی‌گری و فشار کشورهای متخاصم و جریان برانداز قطعنامه‌هایی پیرامون وضعیت حقوق بشر علیه کشورمان صادر و ایران را از کمیسیون مقام زن حذف کردند و جنگ رسانه‌ای علیه عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه زنان گستره وسیعی در سراسر جهان و به‌ویژه سینمای هالیوودی و اینفلوئنسرهای غربی پیدا کرد، اما دولت سیزدهم با برگزاری نخستین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار در ایران نگاه‌ها به کشورمان را کاملاً تغییر داد و آنچه دشمن می خواست به‌عنوان نقطه‌ ضعف برای ایران جا بیندازد را به یک نقطه قوت در نگاه بین المللی تبدیل کرد.

نقش کلیدی ایران در کنفرانس بغداد دو

با وجود راه اندازی جنگ جهانی رسانه‌ای و دیپلماسی علیه ایران مراودات بین‌المللی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی از آخرین روزهای پاییز فاز جدیدی گرفت. ۲۹ آذر حضور ایران در کنفرانس بغداد دو در کنار کشورهای اروپایی و سعودی آن را تحت‌تأثیر قرار داد. این کنفرانس در حالی با مشارکت ۱۲ کشور در سواحل بحرالمیت به میزبانی اردن برگزار شد که حضار شاهد حضور «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنار مقامات کشورهای عربی اردن، عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، مصر،عمان و بحرین و کشورهای دیگری مثل فرانسه و ترکیه بودند و هدف آن حمایت از حاکمیت، امنیت و ثبات عراق و روند توسعه منطقه بود.

توافق ایران و عربستان در دولت سیزدهم

هرچند باید مهمترین دیپلماسی دولت سیزدهم در سال گذشته را آغاز روابط جدید سیاسی بین ایران و عربستان عنوان کنیم که با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در پکن رقم خورد و بازنده های اصلی این توافق هم به‌طور قطع دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند به‌ویژه اینکه مقامات تل‌آویو به «طرح آبراهام» برای عادی‌سازی روابط خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مشروعیت‌زایی برای خود دلخوش کرده بودند اما دیپلماسی «همسایه‌محور» و «آسیاگرایانه» دولت سیزدهم برنامه‌های دولت «بنیامین نتانیاهو» را از درون منفجر کرد.

مدیریت چالش سفارت باکو

در اوایل بهمن سال گذشته حمله مسلحانه یک فرد با اهداف شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران روابط تهران و باکو را دستخوش چالش‌هایی کرد اما این موضوع با رفتار هوشمندانه تیم سیاست خارجی دولت به خوبی کنترل شد؛ از جمله عیادت امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه از مصدومان این حادثه بلافاصله بعد از وقوع این اتفاق و همچنین گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور کشورمان با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان این موضوع را تا حد زیادی کنترل کرد.

فعال کردن مکانیسم آسیاگرایی

۲۵ بهمن سالی که پشت سر گذاشتیم روز مهمی در تاریخ دیپلماسی کشورمان هم بود به طوری که سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به چین بسیاری از معادلات را درباره نگاه ایران به غرب و انتظار برای مذاکرات برجام درهم شکست. سفر به کشوری که در دولت قبل با بی محلی رئیس جمهور سابق مواجه شده بود اما دولت سیزدهم با توجه به مسئله شرق گرایی و تعامل با کشورهای مستقل مسیر متفاوتی را با این کشور قدرتمند اقتصادی ادامه داد.

توجه کانونی به مردم

از سوی دیگر، هشتم بهمن زلزله خوی چالش جدیدی برای دولت در حوزه اجتماعی بود اما مانند دفعات قبل که هر بحران و اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ می‌داد، دولتمردان در میدان بودند، این‌بار هم رئیس جمهور با دستورات لازم به معاون اول و استاندار توجه اصلی را متوجه نیازهای مردم زلزله‌زده کرد تا مردم در فراز و نشیب‌های اتفاقات امنیتی، سیاسی و دیپلماسی فراموش نشوند.

البته در کنار تمام این چالش‌ها، موضوع مسمومیت دانش‌آموزان هم مشکل جدیدی بود که باید توسط دولت مدیریت می‌شد. از آنجایی که کشور در سال ۱۴۰۱ در یک کمپین شش ماهه فشار و براندازی قرار داشت، این ماجرای مبهم اجتماعی هم مسأله جدیدی را برای دولت آغاز کرد و مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در کشور سبب شد که رئیس جمهور بلافاصله بعد از گزارش‌ها، وزیر کشور را مسئول اصلی بررسی و پیگیری این موضوع کند و در همین زمینه کمیته‌ای هم برای رسیدگی منسجم به این مشکل اجتماعی با دستور رئیس جمهور تشکیل شد و وزارت اطلاعات و وزارت کشور ملزم شدند به‌طور مستمر اطلاعیه‌هایی را در این خصوص در اختیار مردم قرار ‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha