به گزارش ایرنا از شورای فرهنگ عمومی کشور، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به مجموعه توصیه ها به دستگاههای فرهنگی و فعالان فرهنگی و همچنین ایده ها برای جوامع فعال محلی اعلام کرد: تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۲ بی شک میتواند نقش بسزایی در افزایش بهره وری معنوی و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی در هفته های آتی داشته باشد.
وی افزود: یکی از این برنامهها پویش #شهر_ما_روزه_است و یا #این_شهر_روزه_دار_است، می باشد که برای ترسیم مسئولیت متقابل شهرهای مقصد گردشگری و همچنین مسافران نوروزی طراحی شده. مسافران نوروزی با توجه و درک متقابل نسبت به شئون ماه مبارک رمضان در شهر مقصد گردشگری رفتار میکنند و طبعا مسافران بهترین پاسدار حرمت ماه رمضان و احترام روزه داران هستند.
امامی گفت: روزه داران هم میزبان شایسته ای برای همه مسافران نوروزی خواهند بود به عبارت دقیقتر با تقویت این مسئولیت متقابل و بهینه سازی و متناسب سازی فضاهای گردشگری و واحد های پذیرایی میتوان بیشتر از رفتارهای خلاف شئونات ماه مبارک رمضان پیشگیری نمود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: ماه رمضان بهترین فرصت جهت تقویت نشاط اجتماعی در جامعه می باشد و باید با ضریب بالایی که در نوروز امسال گرفته؛ شاهد تقویت فرهنگ صله رحم و استفاده از فضای معنوی شب های این ماه مبارک خواهیم بود. همه ما این فرصت را ارج خواهیم داشته و آن را زمینه ای برای نزدیکی قلب ها کنیم.
درهمین راستا توصیه نامه شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان «بهار۱۴۰۲» توصیه نامه (مصوب جلسه ۷۹۳ مورخ ۱۶/۱۲/۱۴۰۱ شورای فرهنگ عمومی کشور) را به این شرح اعلام کرد:
«هم زمانی ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴(هجری قمری) و نوروز ۱۴۰۲(هجری شمسی) و تقارن دگرگونی شگرف طبیعت با ماه رستاخیز روح، فرصت مغتنمی است برای اندیشیدن انسان به عظمت کبریایی خالق هستی تا خویشتن خویش را از نسیان و غفلت رهایی بخشد. شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به مصوبه جلسه ۴۲۰ مورخ ۲۲/۶/۸۴ «بررسی شیوههای ارتقاء ترویج و تعمیق فرهنگ عمومی در بستر ماه رمضان» و متمم مصوبه فوق در جلسه ۵۰۸ مورخ ۲۳/۴/۸۸ و به منظور استفاده بهینه از این تقارن مبارک ایرانی اسلامی و نقش محوری مردم، مساجد و محلات با رویکرد جهاد تبیین و ترسیم مسیر پیشرفت جامعه و استفاده از ظرفیتهای دینی و ترویج نشاط و تقویت پیوستگی اجتماعی در بستری دینی، توصیه های ذیل را ارائه مینماید:
راه اندازی پویش «شهر ما روزه دار است» و اطلاع رسانی آن از طریق نصب تابلوهای تبلیغاتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و مبادی ورودی شهرها و استانهای کشور
انجام دید و بازدید در نوروز ۱۴۰۲، در فاصله زمانی افطار تا سحر؛ از طریق ترویج فرهنگ سفره های افطاری توسط مردم و در کمال سادگی
تشویق و حمایت از مراکز خدماتی و فعالیتهای فرهنگی، معنوی در شهرها و استانهای کشور که از افطار تا سحر به مراجعین و مسافران نوروزی خدمات ارائه میدهند.
برگزاری مراسم افطار و احیای سنت حسنه اطعام روزه داران به صورت محله محوربا همکاری مساجد و شهرداری ها
ایجاد ایستگاههای صلواتی (موکب) پخش افطار برای روزه داران در سطح شهرها یا بین راهها برای مسافرینی که در مسیرها افطار میکنند
غنی سازی (معنوی و اجتماعی) و جایگزین سازی زیست شبانه در ماه مبارک رمضان
برپایی جشنواره غذای سالم و مفید برای افطار با توجه به آمایش سرزمینی و زیست بوم مناطق
فروشهای ویژه ماه مبارک رمضان برای گردشگران در مکانهای مناسب به منظور ترویج فرهنگ بومی و ارائه خدمات و محصولات زیست عفیفانه
ایجاد زمینه های مناسب برای ترویج گردشگری فرهنگی به منظور ارتقای نشاط اجتماعی با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان
رعایت شأن مسافران نوروزی معذور از روزه داری در شهرها و اطلاع رسانی رستورانهایی برای ارائه خدمات به مسافران در ماه مبارک رمضان
تعیین و الزام اماکن خدماتی (رستوران، ... ) به نصب علائم «ویژه مسافران نوروزی» در ورودی این اماکن
تفکیک واحد های پذیرایی که به مسافران خدمات ارائه میدهند.
تغییر الگوی زمانی سفرها، دید و بازدیدها و .... به منظور توازن بخشی بین ضیافت ماه مبارک رمضان و آداب و رسوم عید نوروز
رویکرد محترمانه پلیس اماکن نسبت به معذورین از روزه داری
الزام ضابطین به رعایت ملاحظات شرعی و قانونی در برخورد با متجاهرین به روزه خواری در ملاء عام و هتک حرمت ماه مبارک رمضان
حمایت از ناهیان از منکر در حوزه روزه خواری در ملاء عام
استفاده از ظرفیت شبکه های تبلیغاتی و آگهی نماها(بیلبورد) با هدف مزین شدن جاده ها به پیامهای قرآنی با تاکید بر مراقبت از سلامت، ایمنی و رعایت مقررات و حقوق شهروندی
تدوین تقویم ویژه مناسبتی ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با توجه به تقارن تاریخی و دینی به گونه ای که به معنای واقعی بهار قرآن با بهار طبیعت عجین شود.
مدیریت رسانه ای کشور برای احتراز از شکاف اجتماعی و برجسته سازی مظاهر یا تجاهر به روزه خواری
گسترش محافل قرآنی در فضاهای عمومی همانند: پارکها، محیطهای تجمع، پایگاه های میراثی و جاذبه های گردشگری و استقرار مسافران نوروزی
استفاده از ظرفیت عید نوروز و ماه مبارک رمضان برای تقویت مناسک دینی و قرآنی و تقدیر از کنش گران و فعالان این حوزه به منظور ترویج روزه داری و ایجاد نشاط اجتماعی در تمام سطوح جامعه
تبیین فرهنگ قرآنی در پایگاه های میراث فرهنگی و گردشگری
استفاده از ظرفیت غنی مناسک دینی و قرآنی در جهت بسط رفتار حسنه و امر به معروف و تقویت سنت حمیده صله رحم و رفتار مومنانه مسافرین معذور از روزه داری در خصوص احترام به روزه داران در شهرهای مهمانپذیر با عنوان نشر خوبی ها.
نظر شما