به گزارش عصر شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، افشار فتح الهی گفت: سالیانه حدود ۵۰ هزار فروند کشتی در خلیج فارس رفت و آمد می کنند که نیاز به سوخت گیری در تنگه هرمز دارند.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد قشم گام مهمی برای افزایش سهم ایران از این بازار برداشته است، ادامه داد: جزیره قشم به واسطه قرار گیری در یکی از مهمترین آبراهه های جهان و نزدیک ترین فاصله در مسیر رفت و آمد بین المللی شناورهای عبوری(پنج مایل دریایی) و برخورداری از زیرساختهای لازم و همچنین عمق مناسب برای لنگر انداختن کشتی ها در لنگرگاه سلخ و سایر جذابیت هایی که سازمان منطقه آزاد قشم برای امور بانکرینگ درنظر گرفته، از ظرفیت مناسبی برای بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی های عبوری داخلی و خارجی برخوردار است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: امسال با تصویب و ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق سوخت کشور منطقه آزاد قشم به عنوان متولی بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها در منطقه تعیین و به همه دستگاه دولتی ابلاغ و همچنین مجوزهای لازم برای سوخت رسانی با مصوبات مرز رسمی دریایی، راه اندازی گمرک تخصصی نفت و گاز، مرز رسمی صدور گذرنامه برای اتباع خارجی کشتی ها و تعیین رویه های گمرکی اخذ شد.
فتح الهی اظهار کرد: از همین روی راه اندازی مجموعه بانکرینگ سلخ شامل مجموعه ذخیره سازی با ظرفیت ۵۲ هزار و ۶۰۰ تُن و مجموعه بندر نفتی با یک پست اسکله با ظرفیت ۱۰ هزار تُن برای پهلو دهی کشتی ها که برای سوخت رسانی به کشتی ها در منطقه سلخ خلیج فارس با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون دلار به سرانجام رسیده است در آستانه سال جدید به بهره برداری کامل می رسد.
وی توزیع داد: در سال آینده ضمن برنامه ریزی برای احداث چند پست اسکله دیگر با ظرفیت های ۱۰ و ۳۰ و ۵۰ هزار تُن در بندر نفتی سلخ برای افزایش عملیات سوخت رسانی تا ۷۵۰ هزار تُن در سال در مرحله اول و در نهایت تا چهار میلیون تُن در سال، در راستای تکمیل زنجیره عملیات بانکرینگ و تولید سوخت کم سولفور طبق استانداردهای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی مجوزهای لازم برای احداث یک واحد سولفورزدایی با سرمایه گذاری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار را صادر کرده و برنامه ریزی اجرایی آن نیز انشاء الله در نیمه نخست سال آینده انجام خواهد شد.
سوخت رسانی دریایی بانکرینگ (Bunkering) - (اصطلاحی است که برای عملیات سوخت رسانی به کشتی ها و سایر شناورها در دریا بکار می رود)
به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.
این جزیره که بزرگترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتیهای بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیکترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت رسانی به کشتی های عبوری از آبراهه بینالمللی و پارکهای انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.
از سوی دیگر، ویژگیهای طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل میشود.
این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطهای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بینالمللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.
اهداف و محورهای اصلی فعالیتهای این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژیبر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارکهای انرژی است.
شهرستان قشم شامل جزیرههای قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آبهای خلیج فارس گسترده شده است.
نظر شما