مهاباد در سالی که گذشت

۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱
کد خبر: 85061202
مهاباد در سالی که گذشت

مهاباد - ایرنا - سال ۱۴۰۱ برای مردم مهاباد سرشار از خاطرات تلخ و شیرین بود، خاطراتی که آثار آنها برای سال‌های متمادی در ذهن مردمان این دیار ماندگار و نتایج آنها در زمینه‌های مختلف بویژه توسعه و پیشرفت در آینده تداعی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال ۱۴۰۱ برای مردم مهاباد منشا خیر و برکت بود و در طول این سال مسوولان رده بالای سیاسی کشوری و استانی از جمله رییس جمهور، برخی وزرا، معاونین وزرا، روسای سازمان‌ها و استاندار آذربایجان غربی به این شهرستان سفر کردند.

در این سال اتفاقات مهمی در زمینه تغییر مدیران دستگاه‌های اجرایی از فرماندار تا مدیران ادارات صورت گرفت و در زمینه‌های اقتصادی، محیط زیست، میراث فرهنگی و ورزش موفقیت‌های بسیار خوبی برای این شهرستان بدست آمد.

گزارشی مختصر از آنچه در طول سال ۱۴۰۱ در مهاباد اتفاق افتاده است:

سفر رییس جمهور به مهاباد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور در قالب بیست و یکمین سفر استانی خود ۳۰ اردیبهشت وارد شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی شد.

آیت الله رئیسی در این سفر ابتدا به شهرستان مرزی پیرانشهر رفت سپس وارد مهاباد شد و مورد استقبال مردم و مسوولان این شهرستان قرار گرفت.

رییس جمهور در جمع مردم شهید پرور مهاباد در سالن وحدت اظهار کرد: بومی گزینی در ایجاد اشتغال از اولویت‌های مورد تاکید است که مسوولان و مدیران هر استان باید از نیروهای کارآمد بومی به خوبی بهره بگیرند.

وی ادامه داد: در کنار استفاده بهینه از نیروهای کارآمد توجه به بکارگیری علوم و فناوری‌های دانش پایه نیز باید مورد توجه همگان باشد.

آذربایجان غربی از استان‌های مهم با پتانسیل بالا در کشور است که به دلیل داشتن مرزهای مشترک با کشورهای خارجی می‌تواند در امر اقتصاد و حوزه صادرات بسیار حائز اهمیت باشدرییس جمهور در ادامه با بیان اینکه مساله بیکاری مردم ما را رنج می‌دهد، افزود: آذربایجان غربی از استان‌های مهم با پتانسیل بالا در کشور است که به دلیل داشتن مرزهای مشترک با کشورهای خارجی می‌تواند در امر اقتصاد و حوزه صادرات بسیار حائز اهمیت باشد.

آیت الله رئیسی از بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از نقاط قوت استان‌های مرزی نام برد و گفت: این بازارچه‌ها یک فرصت محسوب می‌شوند و نباید به آن به عنوان یک تهدید نگاه کرد.

وی تاکید کرد: آذربایجان غربی و بویژه شهرستان‌هایی چون مهاباد باید از طرفیت بازارچه‌های مرزی به شکلی قانونمند استفاده کنند.

مهاباد در سالی که گذشت

در این سفر ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در راستای شتاب بخشی به شاخص‌های توسعه‌ای به شهرستان مهاباد اختصاص یافت.

بخشی از این اعتبار برای بهسازی و اصلاح محورهای مواصلاتی این شهرستان که شامل ۶ قطعه حادثه ساز و بخش دیگری از این اعتبار نیز به اصلاح مسیرهای ورودی و خروجی به شهر مهاباد اختصاص یافته است.

علاوه بر اعتبارات در نظر گرفته شده، ساماندهی و ارتقای مشخصات فنی برخی از محورهای مواصلاتی از جمله مسیر مهاباد به سردشت و مهاباد بوکان در قالب بسته پیشنهادی تقدیم هیات دولت شده است.

در سفر هیات دولت به استان آذربایجان غربی، وزرا و اعضای هیات دولت، آیت الله رئیسی را همراهی خواهند کرد و به عنوان نمایندگان دولت در شهرستان‌های مختلف حضور خواهند داشت.

در این سفر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده ویژه دولت سیزدهم بود، وی در سفر خود به مهاباد ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهیدان و دیدار با خانواده شهدا از چند طرح نیمه تمام و عمرانی بازدید و سپس در جلسه شورای اداری این شهرستان شرکت کرد.

مهاباد در سالی که گذشت

سفر استاندار آذربایجان‌غربی به مهاباد

استاندار آذربایجان غربی و هیات همراه در شانزدهمین سفر شهرستانی خود به مدت ۲ روز (۱۶ و ۱۷ شهریور) به مهاباد سفر کرد، ماحصل چندین جلسه، بازدید میدانی و دیدارهای مختلف، تصویب ۹۳ مصوبه شامل ۱۴۳ پروژه عمرانی و اقتصادی برای توسعه مهاباد بود.

استاندار آذربایجان غربی در بدو ورود پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای این شهرستان به شهر خلیفان و روستاهای آن رفت و در جمع مردم این منطقه حاضر شد.

مهاباد در سالی که گذشت

در جریان سفر به مهاباد، معتمدیان با مردم بخش‌ها، شهرها و روستاهای این شهرستان دیدار و گفت‌وگو کرد و در راستای بررسی میدانی مشکلات این شهرستان بازدیدهایی نیز داشت.

استاندار آذربایجان غربی در این سفر ضمن نشست با منتخبان اقشار مختلف مردم، فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان و دیدار با خانواده معزز شهدا، آخرین وضعیت روند اجرای پروژه‌های عمرانی این شهرستان را نیز بررسی کرد.

معاونان استاندار آذربایجان‌غربی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی، مدیران اجرایی استان و مدیران ستادی استانداری نیز در این سفر برنامه‌هایی چون بازدید از زیرساخت‌های حمل و نقل، بازدید و بررسی وضعیت پروژه‌ها و واحدهای تولیدی مشکل دار، نشست با دهیاران، برگزاری میز ارتباطات مردمی در محل کانون فرهنگی و تربیتی فجر شهرستان مهاباد، دیدار چهره به چهره با مردم و برگزاری جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را در دستور کار قرار دادند.

تغییر مدیران در مهاباد

طی سال ۱۴۰۱ تغییر مدیران دستگاه های دولتی در مهاباد کم نظیر بود و تعدادی از مدیران این شهرستان طی این سال به افتخار بازنشستگی نایل و تعدادی نیز با مدیران جدید عوض شدند، تغییر مدیران در مهاباد با تغییر فرماندار این شهرستان شروع شد و روسای ادارت بهزیستی، ثبت و احوال، صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست، جهادکشاورزی، آموزش و پرورش، منابع طبیعی و آبخیزاداری، شبکه بهداشت و درمان، اداره کل صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا دفتر مهاباد نیز تغییر کردند.

مهاباد در سالی که گذشت

حسن عباسی فرماندار مهاباد شد

مراسم تکریم و معرفه فرماندار ویژه مهاباد ۲۶ آذر با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی برگزار و «حسن عباسی» به عنوان سرپرست جدید این فرمانداری معرفی شد، در این مراسم از خدمات امیر قادری فرماندار سابق این شهرستان تقدیر بعمل آمد.

فرمانداری مهاباد از چهره‌های شناخته شده استان آذربایجان غربی است که سابقه بیش از هشت سال فرمانداری بوکان را در فاصله سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ در کارنامه دارد.

رویدادهای مهم اقتصادی

سال ۱۴۰۱ به مناسبت هفته دولت چندین طرح به ارزش ۹۳۶ میلیارد تومان و در دهه فجر انقلاب اسلامی ۱۰۱ پروژه عمرانی در مهاباد افتتاح یا کلنگ زنی شد که این طرح های در بخش‌های مختلف قرار داشتند و روند توسعه و پیشرفت این شهرستان را بهبود بخشیدند.

افتتاح یا کلنگ زنی ۹۳۶ میلیارد تومان طرح در هفته دولت

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت طرح‌هایی به ارزش ۹۳۶ میلیارد تومان در این شهرستان افتتاح یا کلنگ زنی شد که تعداد طرح‌های افتتاحی و ارزش ریالی این طرحها در مقایسه با پارسال ۲ برابر افزایش یافته است.

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در مجموع ۴۱ طرح در مناطق شهری و روستایی افتتاح یا کلنگ زنی شد که از این تعداد ۳۶ طرح شامل پروژه‌های افتتاحی و پنج طرح نیز جزو پروژه‌هایی بود که کلنگ زنی شد.

از مجموع طرح های افتتاحی، پنج طرح با هزینه ۹۸ میلیارد تومان جزو طرح‌های اقتصادی و ۳۱ طرح نیز با ۵۲۵ میلیارد تومان از طرح‌های عمرانی است.

افتتاح کمربندی «داشامجید» در شهر مهاباد، یک پروژه آبیاری تحت فشار ۵۸۴ هکتاری، گازرسانی به شهر خلیفان و روستاهای تابعه و طرح‌هایی در زمینه راه روستایی را از شاخص ترین طرح‌های مورد بهره برداری در هفته دولت بود و از مجموع این طرح‌ها، ۳۳ طرح با ۸۹۱ میلیارد تومان در روستاها و هشت طرح با ۴۵ میلیارد تومان نیز در مناطق شهری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

طرح‌های افتتاحی و یا کلنگ زنی در هفته دولت در این شهرستان به ترتیب برق رسانی با هشت طرح، جهاد کشاورزی با پنج، گازرسانی با چهار، مخابرات، آموزش و پرورش و راه هر کدام با سه، منابع طبیعی و آبخیزداری با ۲ و حوزه‌های ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آب و فاضلاب و صندوق کارآفرینی نیز هر کدام با یک طرح داشتند.

۱۰۱ پروژه عمرانی افتتاح یا کلنگ زنی در دهه فجر

۱۰۱ پروژه عمرانی، آموزشی، خدمات، صنعتی و تولیدی با سرمایه گذاری یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به مناسبت دهه فجر در این شهرستان افتتاح یا کلنگ زنی شد که از این تعداد، ۵۶ پروژه با ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه در این شهرستان افتتاح شد که ۱۶ پروژه با ۸۰ میلیارد تومان هزینه در بخش شهری و ۴۱ پروژه نیز با ۱۹۸ میلیارد تومان مربوط به بخش روستایی است.

همچنین طی دهه مبارکه فجر ۳۸ پروژه با ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار کلنگ زنی شد که ۳۷ پروژه با ۱۴۲ میلیارد تومان مربوط به بخش روستایی و سه پروژه با ۲۷ میلیارد تومان نیز مربوط بخش شهری است.

در بخش کشاورزی نیز پروژه های قابل توجهی شامل کارخانه تولید رب و پوره میوه با ۲۳ میلیارد تومان هزینه و اشتغالزایی ۴۰ نفر و ۲ سردخانه با ۸۲ میلیارد تومان هزینه و ۱۵ نفر اشتغالزایی به بهره برداری رسید.

رویدادهای مهم مهاباد در حوزه محیط زیست

در طی سال گذشته اتفاقات مهمی در حوزه محیط زیست مهاباد اتفاق افتاد که از آنها می‌توان به راه انداری سه خانه محیط زیست، آبگیری تالاب قوپی باباعلی، سرشماری زمستانی پرندگان و ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌های این شهرستان اشاره کرد.

سه خانه محیط زیست در مهاباد راه‌اندازی شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برای نخستین بار سه خانه محیط زیست در این شهرستان راه‌اندازی شد تا به عنوان یک اتاق فکر، محل آموزش، گفت وگو و کنشگری، معضلات و مشکلات محیط زیستی در آن مطرح و محلی برای حل مشکلات این حوزه باشند.

فاروق سخنور اظهار کرد: یکی از خانه‌های محیط زیست در مهاباد در مناطق شهری و در کتابخانه فجر و ۲ خانه نیز در محل دهیاری‌های روستاهای «قره‌داغ» و «روستای خورخوره» این شهرستان راه اندازی شده است.

مهاباد در سالی که گذشت

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ابراز امیدواری کرد به زودی تجهیزات مورد نیاز برای این خانه‌های محیط زیست تامین شود و جلسات هفتگی و ماهیانه با حضور اعضای خانه و مسوولان دستگاه‌های مربوطه برگزار شود.

وی افزود: مهمترین مساله برای ایجاد خانه‌های محیط زیست، آموزش همگانی و شناخت حفاظت محیط زیست است تا برای انجام هر اقدامی، مردم به شناخت و آگاهی در این زمینه برسند.

سخنور گفت: در مناطق مختلف چالش‌های جدی حوزه محیط زیست وجود دارد، انتظار می‌رود در خانه‌های محیط زیست چالش‌ها احصا و شرایطی برای برنامه ریزی و حل مسایل فراهم شود.

وی اضافه کرد: اعضای خانه‌های محیط زیست باید در کنار مسایل محیط زیست به طرح گسترش معیشت پایدار و ایجاد مشاغل جدید محیط زیستی با نگاه به پایداری این مشاغل توجه داشته باشند و از طرفی دیگر مطالبات و انتظارات مردم از مسوولان را به آنان انتقال دهند.

سخنور یادآور شد: خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی سازی فعالیت‌های این حوزه و فضایی برای گفت وگو، بحث، چالش و مطالبه‌گری است که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: وجود تالاب‌های بین المللی و فصلی، ۲ سد مهاباد و سنجاق، رودخانه‌های فصلی و دایمی، وجود صنایع مختلف و صنوف آلاینده، مساله پسماندهای شهری و بیمارستانی، بحث فاضلاب شهری و صنعتی در مهاباد، باعث شده از چند دهه قبل انجمن‌های زیست محیطی فعالی در این شهرستان راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در مهاباد نهادینه شده است، تاکید کرد: نخستین انجمن‌ «خیرین حفاظت از محیط زیست» کشور نیز در سال ۱۳۷۸ با عنوان «تعاونی محیط زیست» و نخستین تشکل محیط زیستی با نام «تشکل بانوان ژین» در مهاباد تاسیس شد.

آبگیری تالاب قوپی‌باباعلی مهاباد آغاز شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: آبگیری تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان از رودخانه مهاباد آغاز شد.

سخنور اظهار کرد: در راستای تامین حق‌آبه تالاب بین المللی قوپی‌باباعلی با همکاری مدیریت منابع آب مهاباد آب با دبی حدود ۳۵ اینچ از رودخانه مهاباد به سمت کانال روستای «گرده‌گروی» هدایت و آبگیری این تالاب آغاز شد.

مهاباد در سالی که گذشت

وی با اشاره به اینکه کانال انتقال آب روستای «گرده‌گروی» حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد، افزود: اواخر تابستان امسال به دلیل تبخیر زیاد آب، تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» خشک شد و فصل پاییز نیز به دلیل کاهش بارندگی، کم‌آبی این تالاب جبران نشده بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: نیاز اکولوژیکی تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان با توجه به مطالعات زیست محیطی انجام گرفته حدود ۱۰.۵ میلیون مترمکعب آب است اما می‌توان با تخصیص حدود پنج میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از مساحت این تالاب را احیا کرد.

وی ادامه داد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

سخنور تاکید کرد: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد در صورت احیا در فصل بهار میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی و حتی مامنی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

وی یادآور شد: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

بیش از ۳۱ هزار بال پرنده در منابع آبی مهاباد سرشماری شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان، ۳۱ هزار و ۴۹۵ بال پرنده آبزی و کنارآبزی در منابع آبی این شهرستان شمارش شد.

سخنور اظهار کرد: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

مهاباد در سالی که گذشت

وی افزود: این سرشماری با حضور تیم‌های پرنده‌شناس به مدت سه روز از ۲۱ تا ۲۳ دی‌ماه در تالاب‌های «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، «قره‌قشلاق»، «گروس»، سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه، سد یوسفکند و سد و رودخانه مهاباد انجام شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در این سرشماری که اکنون نتایج آن مشخص شده است، بیشترین تعداد پرندگان در تالاب بین المللی کانی‌برازان با ۲۷ هزار و ۴۹۰ بال پرنده آبزی و کنارآبزی در این تالاب سرشماری شد و یک هزار و ۶۵۰ بال پرنده نیز در رودخانه و سد مهاباد مشاهده و ثبت شد.

وی اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت این اداره در دیگر تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه از جمله «داشخانه» و «قوپی‌قازان» نیز یک هزار و ۶۰۰ بال و در تالاب «یوسفکند» و «قوپی‌باباعلی» نیز در مجموع ۳۰ بال پرنده آبزی و کنار آبزی را سرشماری کردند.

سخنور گفت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالابی‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف برگزاری سرشماری است.

سخنور یادآور شد: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانی و زمستانی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

تالاب‌های مهاباد میزبان ۲۰ هزار بال پرنده مهاجر پاییزی شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از ۲۰ هزار بال انواع پرنده مهاجر پاییزی مهمان تالاب‌های این شهرستان شدند.

سخنور افزود: این پرندگان مهاجر که شامل فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز هستند در مناطق شمالی تر جوجه آوری کرده و اکنون به تالاب‌های این شهرستان بازگشته‌اند.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های بین المللی کانی برازان، یوسف‌کند و گروس، سد مهاباد و رودخانه این شهر شده و تعدادی از این پرندگان مهاجر پس از استراحت و تغذیه، این منطقه را ترک و به مناطق جنوبی تر مهاجرت کرده و برخی نیز تمام طول زمستان را در تالاب‌های مهاباد سپری می‌کنند.

مهاباد در سالی که گذشت

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: در بین این پرندگان مهاجر، گونه‌های کمیابی نظیر کفچه‌نوک، خروس سینه سیاه و پلیکان نیز وجود دارد که پس از سال‌ها در این تالاب مشاهده شده‌اند.

سخنور در خصوص شرایط کنونی تالاب بین المللی کانی‌برازان اظهار کرد: با رهاسازی یک میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به سمت این تالاب و بارش های پاییزی بخشی از زهکش‌ها و چشمه‌های اطراف این تالاب نیز احیا شده و هم اکنون وضعیت آبی رو به بهبودی دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد یادآور شد: این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در جنوب دریاچه ارومیه است و اکنون بیش از ۱۵ هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در آن زیست می‌کنند.

وی تاکید کرد: این تالاب به دلیل تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و علاوه بر پرندگان بومی آن، همه ساله در فصول پاییز و بهار پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است.

سخنور در خصوص تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد نیز گفت: بدلیل کاهش شدید حجم آب آن و عدم رهاسازی برای احیای دوباره آن از سد مهاباد، هم اکنون بخش‌های زیادی از تالاب خشک شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در تالاب‌های مهاباد شناسایی شده که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در تالاب‌های این شهرستان دیده می‌شود.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب‌های بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌ دایمی «یوسف‌کند» (حسن‌خان) و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» نیز وجود دارد.

حوزه میراث فرهنگی و گردشگری

سال ۱۴۰۱ در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مهاباد اتفاقات خوبی اتفاق افتاد و پس ا چند سال شیوع کرونا، تعداد زیادی از گردشگران و مهابانان نوروزی از اماکن گردشگری این شهرستان دیدن کردند، مرمت سه حوض‌خانه تاریخی مهاباد و تامین اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ گردشگری فخریگاه مهاباد از دیگر اتفاقات مهم این حوزه بود.

بیش از ۳۰ هزار نفر از اماکن تاریخی و گردشگری مهاباد دیدن کردند

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: ۳۰ هزار و ۲۶۶ نفر در تعطیلات عید سعید فطر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این شهرستان بازدید کرده‌اند.

ناصر صدفی افزود: طی یک هفته گذشته و در طول ایام تعطیلات عید سعید فطر این تعداد مسافر و گردشگر از اماکن دیدنی مهاباد دیدن کردن که که بیشترین آن غار آبی سهولان با هشت و ۸۷۵ نفر بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت یکهزار و ۸۲ نفر هم از در مراکز اقامتی و مجوز دار مهاباد اقامت کردند که با توجه به بهبودی شرایط مقابله با کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد تاکید کرد: این آمار تنها مربوط به اقامت در «هتل ها، مهمانپذیرها، هتل آپارتمان‌ها و مراکز بومگردی» و با احتساب مراکز غیرمجاز و مهرانسرای ادارات و میهمان‌های خانوادگی به بیش از پنج هزار نفر نیز خواهد رسید.

مهاباد در سالی که گذشت

مرمت ۳ حوض‌خانه تاریخی در مهاباد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: مرمت سه حوض‌خانه تاریخی این شهرستان که در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده با همکاری شهرداری و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.

صدفی افزود: طبق تفاهم‌نامه با شهرداری مهاباد مرمت سه حوض‌خانه «رستم‌بیگ»، «شاه‌درویش» و «عباس‌آقا» در دستور کار گرفته که بار مالی آن بر عهده شهرداری و نظارت فنی را اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان برعهده دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون طرح احیا و مرمت حوض‌خانه رستم‌بیگ توسط شهرداری در دست اجراست و مرمت سایر حوضخانه ها نیز پس از آن با اولویت انجام خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اضافه کرد: مرمت دیوارهای خارجی بنا، پشت‌بام، بندکشی و محوطه‌سازی و سایر نیازهای بازسازی جهت احیای آنها از جمله اقداماتی است که در حوض خانه‌های مهاباد انجام می‌شود.

صدفی یادآور شد: حوض‌خانه‌های تاریخی مهاباد در استان آذربایجان غربی با وجود اینکه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند اما بخاطر فرسایش و تجاوز به حریم آنها، نیاز به مرمت و بازسازی فوری دارند.

هشت میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌ گردشگری فخریگاه مهاباد اختصاص یافت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: هشت میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گوردخمه سنگی «فخریگاه» این شهرستان اختصاص یافت.

صدفی افزود: این اعتبار با نظر کارشناسان حوزه گردشگری اماکن تاریخی جهت احداث آلاچیق و مکان های سرپوشیده برای اسکان موقت گردشگران هزینه خواهد شد.

مهاباد در سالی که گذشت

وی اضافه کرد: مهیا بودن اماکنی برای اسکان و استراحت گردشگران در مجاورت آثار تاریخی و باستانی می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر و بازدیدکنندگان این اماکن تاریخی داشته باشد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: سال ۱۳۹۹ نیز در راستای ساماندهی راه دسترسی به مناطق گردشگری، قطعه دوم مسیر دسترسی به گوردخمه سنگی فخریگاه به طول ۴۰۰ متر و عرض ۵.۵ متر آسفالت شد که بر آن نیز یک میلیارد ریال هزینه شد.

وی از گردشگران و میهمانان نورزی این اثر تاریخی خواست در نزدیکی آن از برپایی چادر، روشن کردن آتش، نوشتن و حک کردن یادگاری و خاطره بر پیکر آن خودداری کنند.

دخمه سنگی «فخریگاه» مهاباد مقبره‌ای مربوط به دوره مادهاست و در مجاورت روستای «اگریقاش» این شهرستان قرار دارد.

در این دخمه که بالای کوه قرار دارد چهار ستون سنگی و سه گور خالی وجود دارد و از نظر حجاری و ستون بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد است.

این اثر تاریخی در ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شماره ثبت ۲۸۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار آبی تاریخی سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده‌کنته و مسجد جامع از مهمترین آنهاست.

حوزه فرهنگ و هنر

طی سال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر هم مهاباد موفقیت های خوبی کسب کرد، برگزاری شانزدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد، دایر شدن پاتوق فیلم در مهاباد، برگزاری دوره تخصصی آموزش فیلمسازی در مهاباد، درخشش اثر فیلم ساز مهابادی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «سیلت» هندوستان و موفقیت‌های خبرنگار ایرنا مهاباد در جشنواره های استانی بخشی از رویدادهای مهم این حوزه است.

شانزدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد آغاز به کار کرد

شانزدهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان مهاباد ۲۲ خرداد با حضور جمعی از عکاسان، فیلمسازان و هنرمندان این شهرستان با افتتاح نمایشگاه عکس در مجتمع فرهنگی و هنری این شهر آغاز به کار کرد.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد در آیین آغاز به کار این رویداد فرهنگی گفت: در شانزدهمین هفته فیلم و عکس این شهرستان آثار ۱۷ عکاس و ۲۲ فیلمساز در مدت سه روز برگزاری آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

رحیم بایزیدی با بیان اینکه هفته فیلم و عکس مهاباد، در شکل غیررقابتی برگزار می‌شود، اضافه کرد: از مجموع ۲۴۵ قطعه عکس از ۳۵ عکاس، ۱۹ قطعه عکس از ۱۷ عکاس با موضوعات، کودک، طبیعت، مردم نگاری، طبیعت و پرتره در نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته شده است.

مهاباد در سالی که گذشت

وی ادامه داد: در بخش فیلم نیز ۲۴ فیلم تولیدی نمایش داده می‌شود که این فیلم‌ها حاصل تلاش ۲۲ فیلم‌ساز انجمن سینمای جوانان مهاباد در طی ۲ سال گذشته است.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد اظهار کرد: از مجموع ۲۴ فیلم، ۲۰ فیلم داستانی و چهار فیلم مستند است که در طول ۲ روز و در چهار سانس مختلف هر روز از ساعت ۱۱ در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایش داده می‌شود.

بایزیدی، برگزاری نشست کارگاه تخصصی در حوزه هنر بصری، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها با حضور کارشناسان و اکران فیلم‌های منتخب جشنواره های ملی را از جمله برنامه‌های جانبی شانزدهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان مهاباد دانست.

وی با بیان اینکه این رویداد فرهنگی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار خواهد شد افزود: در شانزدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد مقرر گردیده است که بخش فیلمنامه نیز لحاظ گردد ولی چون این بخش نیاز به داوری و ارزیابی بود، برای بخش فیلم نامه در سال جاری فراخوان جداگانه ای منتشر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، انجمن سینمای جوانان مهاباد یکی از انجمن‌های ۶۰ گانه سینمای جوانان در ایران است که از سال ۱۳۶۶ در این شهرستان راه‌اندازی شد و تاکنون به بیش از سه هزار هنرجو در رشته‌های مختلف فیلم‌سازی، تدوین، عکاسی و غیره آموزش دیده‌اند و هم‌اکنون دارای ۱۰۰ نفر عضو فعال است.

«پاتوق فیلم کوتاه» هر هفته در مهاباد برگزار می‌شود

رییس انجمن سینمای جوان مهاباد گفت: با هدف ارتقای سطح کیفی آثار فیلمسازان جوان، انیمیشن و فیلم‌های کوتاه برگزیده سال هر هفته در قالب طرحی به نام «پاتوق فیلم کوتاه» در این شهرستان برگزار می شود.

بایزیدی افزود: در این راستا تاکنون ۱۰۶ پاتوق فیلم کوتاه در مهاباد برگزار شده که با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان به هنر سینما به ویژه فیلم کوتاه مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه «پاتوق فیلم کوتاه» از سال ۱۳۹۶ در این شهرستان آغاز شده است، اضافه کرد: در این پاتوق که هر هفته روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۷ در دفتر انجمن سینمای جوانان، فیلم‌های داستانی و انیمیشن کوتاه برگزیده داخلی و بین المللی برای علاقه مندان نمایش داده می‌شود.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد ادامه داد: هفته گذشته فیلم کوتاه داستانی «وادیار» به نویسندگی و کارگردانی مرجان خسروی، فیلم کوتاه داستانی «دوال پا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مرادی و انیمیشن کوتاه «خولانه وه» به نویسندگی و کارگردانی هژیر اسعدی به نمایش درآمد.

بایزیدی با بیان اینکه تماشای فیلم‌ها برای عموم مردم آزاد است، اظهار کرد: در دوران شیوع کرونا این برنامه در فضای مجازی برگزار می‌شد که هم اکنون به صورت حضوری شده و فیلم‌ها پس از به نمایش درآمدن توسط حاضران نقد و بررسی می‌شوند.

وی یادآور شد: علاقه مندان همچنین می‌توانند بعد از اکران فیلم، نقد خود را تا یک هفته در خصوص فیلم نمایش داده شده در قالب ۴۰۰ کلمه به آدرس ایمیل lycs.mahabad@gmail.com ارسال کنند.

بایزیدی تاکید کرد: از مردادماه امسال آثار انیمیشن و فیلم‌های کوتاه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به نمایش گذاشته خواهد شد و همچنین پیش بینی شده در آینده فیلم‌های بلند نیز اکران شود.

برگزاری دوره تخصصی آموزش فیلمسازی در مهاباد

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد گفت: سی و دومین دوره تخصصی آموزش فیلم‌سازی کوتاه‌مدت جنوب آذربایجان‌غربی در این شهرستان برگزار می شود.

بایزیدی افزود: دفتر انجمن سینمای جوانان مهاباد در جهت آموزش و کشف استعداد های خلاق در حوزه فیلمسازی فیلم کوتاه، ثبت نام دوره فیلمسازی تعاملی را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: دوره فیلمسازی تعاملی به صورت مجازی و حضوری توسط اساتید برجسته به مدت ۱۲۰ ساعت برگزار می شود.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد با اشاره به اینکه علاقه مندان می توانند برای ثبت نام در این دوره می توانند تا ۲۲ مردادماه به دفتر سینمای جوانان مهاباد مراجعه کنند، گفت: در پایان دوره به فارغ التحصیلان گواهینامه دوره فیلمسازی تعاملی از انجمن سینمای جوانان ایران اعطاء خواهد شد.

بایزیدی بیان کرد: هنرجویان می توانند در پایان دوره هم به صورت گروهی و یا به صورت تک نفره اقدام به تولید فیلم کنند.

وی با بیان اینکه شروع کلاس ها از ابتدای شهریورماه امسال خواهد بود یادآور شد: هنرجویان با پایان دوره، علاوه بر عضویت در انجمن سینمای جوانان مهاباد با در اختیار گذاشتن امکانات موجود برای تولید فیلم از حمایت این انجمن برخوردار خواهند شد.

درخشش هنرمندان مهابادی

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد گفت: فیلم کوتاه داستانی «تابوت» از فیلمساز جوان این شهرستان به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «سیلت» هندوستان راه یافت.

بایزیدی اظهار کرد: فیلم داستانی «تابوت» (coffin) به کارگردانی و نویسندگی «علی امینی‌نیا» فیلمساز مهابادی به پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سیلت» کشور هندوستان راه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه این فیلم در مدت چهار دقیقه با موضوع اجتماعی در مهاباد تولید شده است، افزود: کارگردان فیلم «تابوت» دانش آموخته دوره فیلمسازی انجمن سینمای جوانان مهاباد و این فیلم اولین تجربه کاری وی در حوزه فیلمسازی بوده است.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد با اشاره به اینکه این فیلم در فهرست ۱۰۶ فیلم برگزیده جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «سیلت» هندوستان قرار دارد، ادامه داد: سه هزار و ۶۵ فیلم از ۱۱۱ کشور جهان برای دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که ۱۰۶ فیلم در لیست نهایی جشنواره قرار گرفته است.

بایزیدی در خصوص دیگر عوامل تهیه فیلم تابوت گفت: تصویر بردار، تدوین و اصلاح رنگ این فیلم بر عهده جلال مجیدی، صدابرداری سینا سواره، دستیار کارگردان و مدیر تولید داود میهن دوست، بازیگران اهورا دنیادیده و فرهاد تپه قادرآبادی، منشی صحنه سارا حمزه، طراح لباس فاطمه فرهاد پور، برنامه ریزی کامیار قادری، عکاس پشت صحنه کومار جاویدان، تدارکات میلاد امینی آذر، تهیه کنندگان سعدون حسین پور و علی امینی نیا و مجری طرح انجمن سینمای جوانان مهاباد است.

درخشش خبرنگار ایرنا مهاباد در جشنواره‌های استانی

دومین جشنواره جشنواره عدالت و رسانه دادگستری استان آذربایجان غربی سال ۱۴۰۱ برگزار شد و یادداشت منوچهر صمدی رییس ایرنا دفتر مهاباد هم با عنوان «مشکلات زیست محیطی شهرک صنعتی مهاباد و وعده های تکراری» شایسته تقدیر شناخته شده و لوح تقدیر دریافت کرد.

در بخش گزارش این جشنواره جمیل آزادمنش خبرنگار ایرنا دفتر مهاباد با گزارشی با عنوان «محکومیت لفظی جنگ سگ‌ها در مهاباد و برخورد قانونی بی نتیجه» عنوان دوم این بخش را به خود اختصاص داد.

چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر آذربایجان غربی نیز با معرفی و تجلیل از ۲۵ نفر از برگزیدگان نهایی بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد و عبدالله رحمانی خبرنگار ایرنا دفتر مهاباد در این جشنواره در بخش گزارش با گزارشی با عنوان کوچک‌ترین مرد جهان در راه آموختن مقام نخست این بخش را کسب کرد و در بخش تیتر نیز با تیتر رنج پارسال گنج امسال شد به عنوان نفر دوم این بخش معرفی شد.

جشنواره رسانه‌ای ابوذر هر سال در ۲ بخش استانی و کشوری برگزار می‌شود و امسال چهارمین دوره آن در آذربایجان غربی و هشتیمن دوره کشوری است.

خانه مطبوعات آذربایجان غربی در مجموع بیش از ۲۰۰ عضو اصلی و افتخاری دارد و این استان دارای ۲ روزنامه، ۲۴ هفته نامه، هفت دوهفته نامه، ۴۴ ماهنامه و ۱۰۵ نشریه برخط (الکترونیکی) است.

موفقیت‌های ورزشی در مهاباد

ورزشکاران مهاباد در سال ۱۴۰۱در مسابقات بین المللی، کشوری و استانی عناوین مختلفی کسب کردند که از آن جمله می توان به مدال طلای مسابقات جهانی ژیمناستیک در پرتقال، کسب عنوان قهرمانی لیگ کارگران کشور و صعود کوهنورد مهابادی به قله آرارات اشاره کرد.

ژیمناست‌کار مهابادی مدال طلای مسابقات جهانی پرتقال را کسب کرد

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد گفت: «آریا مام عبدالله» ورزشکای ملی پوش و شایسته این شهرستان مدال طلای مسابقات جهانی ژیمناستیک در بخش ترامپولین را در کشور پرتقال کسب کرد.

قرنی مصطفی پور افزود: مسابقات جهانی قهرمانی ترامپولین با حضور ورزشکار مهابادی در قالب تیم ملی کشورمان به میزبانی کشور پرتغال برگزار شد.

مهاباد در سالی که گذشت

وی ادامه داد: در این مسابقات «آریا مام عبدالله» ورزشکار با استعدادی مهابادی موفق شد مقام نخست و مدال طلای ترامپولین در ماده «double min» را با اقتدار بدست آورد.

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد گفت: این ورزشکار مهابادی همچنین با درخشش در بخش تیمی همین ماده عنوان نایب قهرمانی را با تیم ملی کشورمان در این مسابقات کسب کرده بود.

وی با اشاره به اینکه مهاباد از قطب‌های ترامپولین کشور است، اضافه کرد: ترامپولین کاران این شهرستان عضو ثابت تیم ملی هستند و سابقه چندین دوره قهرمانی کشور را در کارنامه خود دارند.

مهاباد برای ششمین سال متوالی هیات برتر ووشو آذربایجان‌غربی شد

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد گفت: براساس ارزشیابی‌های صورت گرفته در طول سال گذشته، هیات ووشو این شهرستان برای ششمین سال متوالی به عنوان هیات برتر این رشته در استان آذربایجان‌غربی شناخته شد.

قرنی مصطفی‌پور افزود: هیات ووشو مهاباد در سال گذشته عملکرد درخشانی در رده‌های مختلف سنی داشت و بر این اساس با ۹۵۰ امتیاز به عنوان هیات برتر ووشو سال ۱۴۰۰ ظآذربایجان غربی شناخته شد.

وی ادامه داد: برای سنجش معیار هیات‌های ورزشی، عملکرد هیات‌ها در ۱۸ مورد از جمله مدال‌آوری، برگزاری رقابت‌ها، اعزام‌ها و پرورش قهرمانان ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد اظهار داشت: پس از مهاباد هیات‌های ووشو میاندوآب و پیرانشهر به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم و بوکان و ارومیه بطور مشترک در جایگاه چهارم استان قرار گرفتتند.

مصطفی پور با بیان اینکه فضای رشته ووشو در مهاباد ۶۵۰ متر مربع است، اضافه کرد: هم‌اکنون ۵۵۰ ورزشکار بیمه شده و ۲۴ داور در بخش‌های مختلف تالو و ساندا و ۱۲ مربی ووشوکار در این شهرستان فعال هستند.

رشته ووشو در مهاباد یکی از رشته های رزمی پرطرفدار محسوب می‌شود؛ ۴۳ هیات ورزشی در رشته‌های مختلف و ۷۰ باشگاه خصوصی و ۱۵ باشگاه دولتی هم اینک در مهاباد فعال است.

کسب عنوان قهرمانی لیگ کارگران کشور توسط وزنه برداران مهابادی

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد گفت: با حضور چهار وزنه بردار و کادر فنی این شهرستان، تیم کیمیای مراغه به مقام قهرمانی اولین دوره مسابقات لیگ کارگران کشور رسید.

قرنی مصطفی پور اظهار کرد: مسابقات دور برگشت و فینال لیگ وزنه برداری کارگران کشور ۱۸ شهریورماه با شرکت ۱۱ تیم از سراسر کشور به میزبانی مراغه برگزار شد که طه احمدنژاد و یونس ابراهیمیان به عنوان سرپرست و مربی، همچنین فرهنگ افشین و شایان احمدنژاد در قالب ورزشکار در تیم کیمیای مراغه در این رقابت ها حضور داشتند.

وی افزود: شایان احمدنژاد در دسته ۶۱ کیلوگرم در هر سه حرکت یک ضرب ۱۱۱ کیلوگرم، ۲ ضرب ۱۳۵ کیلوگرم و مجموع ۲۴۶ کیلوگرم با اقتدار مقام قهرمانی را به دست آورد و فرهنگ افشین در دسته ۷۳ کیلوگرم در حرکت یک ضرب با بلند کردن وزنه ۱۲۸ کیلوگرمی مقام اول و در ۲ ضرب ۱۴۶ کیلو و مجموع ۲۷۴ کیلو گرم مقام دوم را کسب کرد.

صعود کوهنورد مهابادی به قله آرارات در کشور ترکیه

مصطفی پور ادامه داد: یکی از ملی پوش این شهرستان به همراه تیم‌ ملی کوهنوردی جهت صعود به قله «آرارات» به ترکیه اعزام شد.

وی افزود: «احمد رشه» کوهنورد شایسته مهابادی به همراه تیم‌ ملی کوهنوردی امید جهت صعود به قله «آرارات» که به مناسبت گرامیداشت اربعین حسینی برگزار می شود، عازم این کشور شد.

شهرستان ۲۶۰ هزار نفری مهاباد سال ۱۴۰۱ را با خاطرات تلخ و شیرین به پایان رساند، مردم این شهرستان سال جدید را با شور و نشاط و روحیه امیدوارانه آغاز کردند و امید است امسال برای مردم این شهرستان سال پر از خیر و برکت باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha