سالانه بیش از ۹۰۰ کتاب درسی چاپ سپاری می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بالغ بر ۹۰۰ کتاب چاپ سپاری می‌شود، این چاپ سپاری فرآیندی طولانی است و از انتهای شهریور امسال، چاپ کتب درسی سال آینده را شروع کرده‌ایم.

حجت الاسلام علی لطیفی در گفت‌وگو با ایرنا درباره مأموریت‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دوره فعلی اظهار کرد: مأموریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دوره جدید متمرکز بر سه محور متمرکز شده است، درواقع سازمان زمانی به مأموریت‌هایش عمل می‌کند که سه کار را به انجام برساند. اولین اقدام شفاف سازی انتظارات سند تحول بنیادین از مدرسه است که این موضوع باید به تفکیک مقاطع تحصیلی و نه به صورت کلی بیان شود.

وی افزود: باید به مدارس دوره ابتدایی اعلام شود که دانش آموزان باید به کدام نقطه برسند و چه اقداماتی انجام دهند. در این راستا، نمی‌توان فقط به جدول عناوین دروس اکتفا کرد و باید ویژگی‌ها و شایستگی‌هایی در این دوره را برجسته تر کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه به لزوم ایجاد بانک محتوا برای مدارس اشاره کرد و گفت: دومین مأموریت سازمان این است که محتوا و منابعی که می‌تواند دست معلم و مدرسه را پر کند را در اختیار آنها قرار دهیم. بخشی از این محتوا کتاب است اما صرفاً کتاب نیست. البته تولید این بانک محتوا صرفاً نباید توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تولید شود بلکه سازمان باید همه ظرفیت‌ها را برای تولید بسیج کند و خود به تنظیم گری بپردازد.

آموزش صرفا کتاب درسی نیست

حجت الاسلام لطیفی همچنین درباره چالش های آموزش و پرورش در کشور گفت: یکی از چالش ها این است که ذهنیت درمورد مدرسه از همان بدو امر، نمونه کوچک شده‌ای از دانشگاه است. ما هنوز هم فقط کتاب را محتوای درسی می‌دانیم که این واقعاً یک درد است. من خودم به مدارس که می‌روم به دانش‌آموزان می‌گویم که کتاب‌های درسی را خود ما می‌نویسیم اما فکر نکنید که همه مطالب در کتاب‌های درسی گنجانده شده است، بنابراین باید کتاب‌های غیر درسی را هم مطالعه کنند. باید با همین تلقی عمومی هم مقابله کنیم.

سالانه بیش از ۹۰۰ کتاب درسی چاپ سپاری می‌شود


وی در توضیح سومین مأموریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به پشتیبانی از مدارس اشاره کرد و گفت: سومین کاری که سازمان پژوهش و برنامه ریزی باید انجام دهد، این است که نظام خدمات پشتیبانی اش را به مدرسه توضیح دهد و پای آن هم بایستد. هر محصولی که هرجا تولید می‌شود یک ضمانت و گارانتی دارد که نشان می‌دهد این محصول، چنین خدماتی را در پی دارد. بنابراین باید این سه جنس کار رقم زده شود. در این مسیر انتظار داریم که مدرسه هم به کمک ما بیاید و معلمان و مدیران مدارس همراه شوند تا در این مسیر تجربه کنیم و یاد بگیریم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام لطیفی پیشتر در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره بسته‌های آموزشی تولید شده برای دانش‌آموزان اظهار داشت: در موضوع بسته‌های آموزشی معمولان، تمرکز بر سه جز کتاب درسی، راهنمای معلم و محتوای چندرسانه‌ای در قالب رمزینه‌های پاسخ سریع کتاب‌ها است.

وی افزود: در وضعیت کنونی، بسته‌های آموزشی سه جز ذکر شده را دارا هستند و اکنون رمزینه‌هایی داریم که به کتاب‌ها ضمیمه شده‌اند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: بسته آموزشی عنوانی است که برای مجموعه‌ای از ابزارها و مواد رسانه‌ها استفاده می‌شود و جنس برخی از اجزای بسته‌ آموزشی مانند چندرسانه‌ای‌ها به گونه‌ای است که امکان چاپ ندارند. در این راستا، حدود ۱۰ هزار محتوا متصل به رمزینه در کتاب‌های درسی داریم و بیش از ۷۰۰ جلد کتاب از مجموع حدود یک هزار جلد کتاب رمزینه دارند.

رمزینه سریع پاسخ یا QR CODE بارکدی دو بعدی است که کاربر گوشی همراه را به طور مستقیم به محتوای موضوع در دست بررسی اعم از ایمیل، وب سایت، فیلم، عکس، انیمشین و کتاب الکترونیک متصل می‌کند.

در راهنمای استفاده از رمزینه سریع پاسخ آمده است که دانش‌آموزان باید ابتدا نرم افزار QR CODE یا نرم افزار دوربین تلفن همراه خود را اجرا کنند، سپس دوربین تلفن همراه خود را به رمزینه سریع پاسخ مورد نظر در صفحه کتاب نزدیک کنند تا تصویر واضحی از بارکد ثبت شود.

اطلاعات مورد نظر درس مربوطه که در سایت رشد بارگذاری شده است به صورت دسته‌بندی نمایش داده می‌شود. رمزینه‌ها در ابتدای هر کتاب و هر فصل محتوای افزوده مناسب با درس را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha