حسین شهدادی روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با انعقاد تفاهمنامه سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و برقراری سرویس منظم کانتینری از مبدا و مقصد چابهار، عملیات کانتینری از این بندر طی سالجاری، نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۰ درصدی رو به رو بوده است.
وی بیان کرد: در این راستا با حفظ و ارتقای نرمهای عملیاتی، رکورد تخلیه و بارگیری ۵۶ هزار تن کالا در یک روز در بندر چابهار به ثبت رسید.
معاون بندری و اقتصادی ادارهکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: انجام عملیات تخلیه و بارگیری شناورهای کانتینری Post Panamax با ظرفیت ۶۵۰۰ TEU را از دیگر اقدامات شاخص بندر چابهار میتوان نام برد که در سال ۱۴۰۱ رقم خورد.
وی مهمترین اقدامات حوزه بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان را بهره برداری از ۲ طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه فعالیت های لجستیک بندری برای اولین بار در بندر چابهار، آماده سازی و انعقاد ۲ فقره قرارداد سرمایه گذاری به مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان و تهیه و آماده سازی ۶ فقره شناسنامه اراضی سرمایه گذاری در اراضی بندر شهید بهشتی برای آماده سازی فرایند شناسایی سرمایه گذار در سال جدید را از دیگر اقدامات این بندر در سال ۱۴۰۱ برشمرد.
به گزارش ایرنا خلیج چابهار با بریدگی طبیعی در حاشیه دریای عمان است، چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریایی است و وجود آبهای عمیق شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است.
بندر چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطهای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیتهای اقتصادی آن محسوب میشود
قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن میدهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این موقعیت نیستند.
نظر شما