۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85062143
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

١٠ نمایشگاه صنایع‌دستی در کردستان برپا شد

۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۸
کد خبر: 85062143
١٠ نمایشگاه صنایع‌دستی در کردستان برپا شد

سنندج- ایرنا- در آستانه فرا رسیدن سال نو و گرامیداشت نوروز باستانی ۱۰ نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی روز دوشنبه در شهرهای مختلف استان دایر شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در این نمایشگاه‌ها محصولات شاخصی از صنایع‌دستی اصیل و بومی استان شامل گلیم، کلاش، صنایع‌چوب، زیورآلات، جولایی، ارغوان‌بافی و لباس کردی عرضه می‌شود.

فرهاد حامدی هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها را احیا و توسعه صنایع‌دستی و معرفی آن به مسافران و گردشگران نوروزی عنوان کرد و گفت: معرفی صنایع‌دستی کردستان و حمایت از هنرمندان این حوزه یکی از اولویت‌های اصلی این اداره‌کل است.

وی یادآور شد: ثبت مریوان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش، ثبت ملی شال‌بافی آرمرده بانه، ثبت ملی گلیم‌بافی کاکو سفلی و ثبت ملی ارغوان‌بافی دیوزناو، فرصت‌های طلایی محسوب می‌شوند که با بهره‌گیری از آنها می‌توانیم بیش از پیش زمینه‌های ایجاد اشتغال و درآمدزایی در استان را فراهم کنیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات، زمینه معرفی و عرضه هرچه بهتر و بیشتر آثار هنرمندان توانمند استان فراهم شود.

در حال حاضر ۴۳ رشته صنایع دستی در استان کردستان فعال است که ۲۲ رشته آن بومی و خاص استان است رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال هستند، شامل نازک کاری و هنرهای چوبی (خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است و متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha