رییس شورای شهر: آب‌های سطحی غرب و جنوب‌غرب شهرکرد به مَرغزار هدایت شد

شهرکرد- ایرنا- رییس شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش ماه‌های پایانی سال گذشته گفت: تمامی آب‌ها و روان‌آب‌های سطحی غرب و جنوب‌غرب مرکز استان به مَرغزار شهرکرد هدایت شد.

مصطفی حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: کشاورزان جنوب شهرکرد با پیگیری‌های اعضای شورای اسلامی شهر، اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری و فرمانداری شهرستان شهرکرد توانستند آب‌ها و روان‌آب‌های سطحی غرب و جنوب‌غرب مرکز استان را با هدف تقویت سفره‌های زیرزمینی و احیای مَرغزار شهرکرد به این منطقه هدایت کنند.

وی افزود: در این راستا قرار شد تا هزینه ۱۸ روز ماشین‌آلات استفاده شده در این طرح از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط و متولی به کشاورزان پرداخت شود.

حیدری تصریح کرد: احیای مَرغزار شهرکرد به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین نقاط مرکز چهارمحال و بختیاری علاوه بر تقویت سفره‌های زیرزمینی به کاهش بروز پدیده ریزگرد در این مَرغزار کمک می‌کند.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: پیشنهاد می‌شود با مشخص و محصور کردن محدوده مَرغزار شهرکرد نسبت به احیای سریع‌تر آن و رهاسازی پرندگان آبی سازگار با محیط در این مَرغزار اقدام کرد.

رییس شورای شهر: آب‌های سطحی غرب و جنوب‌غرب شهرکرد به مَرغزار هدایت شد

فرشاد چراغ‌پور تاکید کرد: با احیای مَرغزار شهرکرد و رهاسازی پرندگان آبی سازگار با محیط می‌توان این مَرغزار را به یک منطقه توریستی، تفریحی و گردشگری تبدیل کرد.

وی یادآور شد: در این راستا شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری آمادگی همکاری با دستگاه‌های اجرایی متولی و مرتبط را دارد.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهرکرد نیز گفت: سهم دستگاه‌های اجرایی مرتبط و متولی چهارمحال و بختیاری در احیای مَرغزار شهرکرد مشخص و از توان مشارکتی آنان بهره‌گیری شود.

رییس شورای شهر: آب‌های سطحی غرب و جنوب‌غرب شهرکرد به مَرغزار هدایت شد

ماشاءالله ایزدی تصریح کرد: تقویت پوشش گیاهی، جلوگیری از بروز پدیده ریزگرد و بهبود وضعیت منابع آب در سفره‌های زیرزمینی از مهم‌ترین مزیت‌های احیای مَرغزار شهرکرد به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، دشت بزرگ شهرکرد از روستای "تومانک" شهرستان بن تا "فرخ‌شهر" در شهرستان شهرکرد و محدوده روستای "شمس‌آباد" در مجاورت روستای "خراجی" شهرستان کیار امتداد دارد.

سطح حوضه آب‌ریز دشت بزرگ شهرکرد افزون‌بر ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد که از این سطح ۵۷۷ هکتار مَرغ‌زار است و رودخانه اصلی آن به نام "جهانبین" پس از دریافت آب مازاد چشمه‌ها و قنوات از نواحی جنوب به رودخانه کیار متصل می‌شود.

محدوده زمین‌های دشت بزرگ شهرکرد شامل روستای "تومانک" و شهر "وردنجان" شهرستان بن، شهرهای "نافچ"، "چالشتر"، "شهرکرد"، "هفشجان" و "طاقانک" و روستاهای "شمس‌آباد"، "کاکلک" و "هرچگان" در شهرستان شهرکرد است.

به‌دنبال خشکسالی‌های یک دهه گذشته در چهارمحال و بختیاری و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، برخی از دشت‌های کشاورزی این استان به خصوص دشت شهرکرد با بحران و خطر خشک شدن مواجه شد.

دشت شهرکرد که در گذشته‌ای نه چندان دور از منابع آبی فراوان، سطح بالای سفره‌های زیرزمینی، پخچال طبیعی و مَرغزار برخوردار بود متاسفانه امروز به یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد تبدیل شده است.

شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha