قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - ایجاد اشتغال یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و مسوولان استان کرمانشاه است که دولت سیزدهم با تدوین برنامه‌های مهمی در این زمینه به دنبال راهکارهایی موثر برای ایجاد اشتغال پایدار در این استان است؛ تاسیس قرارگاه ملی اشتغال مختص کرمانشاه از جمله آنهاست.

به گزارش ایرنا، مسأله اشتغال هم اینک یکی از اساسی‌ترین چالش‌های استان کرمانشاه محسوب می‌شود و به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان این استان تبدیل شده است؛ مسأله ‌ای که دولت سیزدهم برنامه های ویژه ای را برای حل آن مورد توجه قرار داده است.

تاسیس قرارگاه ملی اشتغال به عنوان یکی از این راهکارها در نخستین سفر آیت الله رئیسی به استان کرمانشاه مورد تصویب قرار گرفت که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان یکی از منحصر به فردترین مصوبه های سفرهای استانی رئیس‌جمهور یاد می کنند.

قرارگاه ملی اشتغال فرصت بی‌نظیری را در اختیار استان کرمانشاه قرار داده تا بتواند معضل چند دهه بیکاری این استان را مرتفع کند؛ قرارگاهی که ۹۵ درصد از اعتبارات ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی آن از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، شبکه بانکی و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و دولت کمترین سهم را دارد.

اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از اولویت های مهم استان

استاندار کرمانشاه ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را از اولویت های مهم استان دانست و گفت: برای رفع مشکلات این بخش نیازمند حمایت های بیشتر از سوی مسوولان ملی هستیم.

«محمدطیب صحرایی» اظهار کرد: ضرورت و نیاز اشتغال و تولید در استان کرمانشاه چندین برابر کشور است و ما برای اشتغالزایی و رونق تولید در استان باید هر چه بیشتر تلاش کنیم.

قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاه

قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاهوی ادامه داد: با تمام توان برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه برنامه ها را اجرایی و پیگیری می کنیم اما با توجه به مشکلات استان، نیاز به حمایت بیشتری داریم.

صحرایی از تشکیل یک کارگروه ملی سه جانبه برای تامین مالی پروژه های مهم استان خبر داد و افزود: این کارگروه یکی از مصوبات قرارگاه ملی اشتغال استان است که امید می رود تصمیمات مناسبی برای گشایش های مالی در اعتبار پروژه های استان داشته باشد.

نرخ بیکاری در استان کرمانشاه، پایین‌ترین میزان خود در هشت سال گذشته

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز گفت: برای اولین بار در هشت سال اخیر نرخ بیکاری استان کرمانشاه سال گذشته به کمترین میزان خود یعنی ۱۳.۶ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی نیز از ۴۳ درصد به ۴۳.۲ درصد افزایش یافته است.

«مختار احمدی»، توجه ویژه دولت مردمی سیزدهم به مقوله اشتغال و رفع بیکاری در استان را یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری در کرمانشاه دانست و از تصویب راه اندازی قرارگاه ملی اشتغال ویژه استان کرمانشاه با تلاش استاندار قدردانی کرد.

قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاه

وی افزود: مرحله اجرایی این قرارگاه با پیشنهاد پروژه های مهم و بزرگ برای ایجاد اشتغال پایدار، خلق ثروت و رونق اقتصادی استان و همچنین ۱۰۰ طرح اشتغالزای مهم تامین مالی می شود.

دولت عزم جدی برای کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سفر سال گذشته خود به استان کرمانشاه با بیان اینکه باید در بحث اشتغال یک توازن در استان‌ها ایجاد شود، گفت: دولت عزم جدی برای کاهش نرخ بیکاری در کشور دارد.

«سیدصولت مرتضوی» افزود: دولت بنا دارد نرخ بیکاری در کشور را کاهش دهد که این مهم در استان های محروم که نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد دارند به شدت پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه به آموزش در حوزه اشتغال باید توجه ویژه ای شود اظهار کرد: باید بستر توانمندسازی افراد را در این عرصه فراهم کرد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این آمادگی را دارد تا صددرصد هزینه های آموزش این افراد را تامین و امتیازاتی را نیز برای آنها در نظر بگیرد.

قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاه

مرتضوی یادآور شد: برای سال آینده اعتبارات خوبی از محل تبصره های ۱۶ و ۱۸ که ادغام شده اند پیش بینی شده و اختیارات زیادی نیز به استانداران اعطا شده است.

وی تاکید کرد: در همین راستا پیش بینی شده است اعتبارات براساس اسناد آمایشی و اطلس اشتغال و مزیت های نسبی هر استان تخصیص پیدا کند که به این وسیله توازنی در اشتغال استان‌ها ایجاد شود.

مرتضوی با اشاره با وضعیت بیکاری استان کرمانشاه نیز گفت: به هیچ عنوان زیبنده این استان نیست که با وجود داشتن منابع و پتانسیل های فراوان از پدیده بیکاری رنج ببرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه مصوبات خوبی در زمینه طرح های زیربنایی نیروگاهی و احیای طرح های راکد اقتصادی به تصویب رسید.

برای حل مشکلات استان نیازمند همفکری و همکاری گروه های مختلف هستیم

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تفکر انقلابی، نجات بخش ایران اسلامی است گفت: برای حل مشکلات استان نیازمند همفکری، همکاری و همراهی گروه های مختلف هستیم.

صحرایی افزود: ظرفیت ها و مزیت های استان کرمانشاه فراوان است و باید تلاش کنیم تا این ظرفیت ها شکوفا و به توسعه استان منجر شود.

استاندار کرمانشاه بهبود شرایط استان را در گرو هم اندیشی، وحدت و توجه و تمرکز بر اهداف انقلاب اسلامی و منویات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر چه که به منویات و سفارشات امامین انقلاب توجه شده توفیق در کارها حاصل شده اما هر کجا که در راستای این امر مهم کوتاهی شده، کارها با توفیق همراه نبوده اند.

وی با بیان اینکه تفکر انقلابی، تفکر نجات بخش ایران اسلامی است، افزود: ما باید یک ایده و تفکر داشته باشیم که بر اساس آن اقدام کنیم و اگر هدف مشخص نباشد در کارها سردرگم خواهیم شد و باید توجه داشته باشیم که تفکر انقلابی، تفکر نجات بخش ایران اسلامی است.

قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاه

وی با تاکید بر رفع مشکلات و غفلت های صورت گرفته برای توسعه استان طی سنوات گذشته گفت: ما باید اهداف خود را روشن و بر مسیر انقلاب قرار دهیم زیرا عزت و رفاه مردم در این مسیر حاصل می شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه برای اثرگذاری بیشتر در روند توسعه استان، تغییر مدیران باید بر اساس هدف مشخص استوار شود، افزود: در تغییر مدیریتی باید به دنبال اهداف متعالی اسلام و خدمتگزاری بیشتر به مردم باشیم و فردی بکار گرفته شود که توانمندتر و جهادی تر باشد.

تصاحب رتبه های اول تا سوم بیکاری کشور در سال گذشته توسط استان کرمانشاه

بررسی آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در استان کرمانشاه نیز نشان می دهد این استان در فصل بهار سال گذشته با ۱۵/۴ رتبه اول بیکاری کشور، در فصل تابستان با نرخ بیکاری ۱۳.۶ رتبه دوم بیکاری و در فصل پاییز با نرخ ۱۲.۹ در رتبه سوم بیکاری کشور قرار گرفته است.

استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاه

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد بیش از ۳۸ هزار نفر معادل ۳۹ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند لذا بیکاری، تورم بالا و پایین بودن درآمد سرانه شهروندان کرمانشاهی بزرگترین مشکل استان است که مردم امیدوارند با تحقق مصوبات و وعده‌های رییس جمهور و اعضای هیات دولت، بخشی از مشکلات حوزه بیکاری و اشتغال برطرف شود.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه ۴.۷ درصد از متوسط کشوری بالاتر است

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پاییز سال گذشته را ۱۲.۹ درصد اعلام کرد که نسبت به پاییز سال قبل از آن با ۱۳.۲ درصد، سه دهم درصد کاهش یافته است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران در پاییز سال گذشته متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۲ درصد بوده که براین اساس نرخ بیکاری استان کرمانشاه ۴.۷ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل قبل، یعنی تابستان سال گذشته هم ۱۳.۶ درصد بود.

در پاییز سال گذشته استان های کردستان با نرخ بیکاری ۱۳.۸ درصد و لرستان با ۱۳.۳ درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته‌اند و استان کرمانشاه سومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده است.

قرارگاه ملی اشتغال، امتیاز ویژه دولت سیزدهم برای مهار بیکاری کرمانشاه

به گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه هم ۴۱.۶ درصد بوده که از پاییز سال گذشته با ۴۲.۲ درصد، شش دهم درصد پایین‌تر است ضمن آنکه نسبت اشتغال پاییز سال گذشته استان ۳۶.۲ درصد بود که نسبت به پاییز پارسال که ۳۶.۶ بود چهار دهم درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، بیکاری یکی از مشکلات و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه محسوب می‌شود که برای خروج از این وضعیت نیاز به سیاست‌های کلان است. بر اساس آخرین آمارهای رسمی از سوی مرکز آمار ایران حدود ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر ( ۸.۲ درصد از جمعیت فعال کشور) بیکار و ۲ میلیون و ۲۷۴ هزار نفر (۹.۵ درصد جمعیت فعال کشور) دارای اشتغال ناقص یا ناپایدار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha