دُرناهای مهاجر آذربایجان غربی را به مقصد سیبری ترک می‌کنند
عکس تزئینی است

ارومیه - ایرنا - رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: دُرناها، مرغابی و سایر پرندگان مهاجر که برای زمستان گذرانی به تالاب‌های این استان سفر کرده بودند اکنون در حال بازگشت به عرض‌های شمالی و در نهایت سیبری هستند.

امید یوسفی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شرایط دمایی استان در مهاجرت پرندگان تاثیر گذار است، اظهار کرد: این مهاجرت تا پایان فروردین ادامه دارد.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هیچ یک از تالاب‌های استان امسال دچار یخ زدگی نشد، افزود: این پرندگان تحمل گرمای هوا را ندارند به همین دلیل امسال زودتر مهاجرت خود را به عرض‌های شمالی آغاز کردند.

یوسفی با بیان اینکه مرغابی، اردک سانان و دُرناها عمده ترین پرندگان مهاجر پاییزی به استان هستند، ادامه داد: این استان در کریدور مهاجرتی این گونه‌ها قرار دارد و در پاییز تعدادی از این پرندگان به سمت مناطق شمال آفریقا، جنوب اروپا و اروپای مرکزی پرواز می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

۱۰۰ هزار پرنده در زیستگاه های آذربایجان غربی زمستان گذرانی می‌کنند

زیستگاه‌های آبی آذربایجان‌غربی میزبان ۷۰ هزار بال پرنده شد

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۲۰ درصد مرغابی‌های مهاجر زمستان در این استان ماندگار می‌شوند، گفت: مابقی این گونه به نقاط دیگر در مسیر خود مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

دُرناهای مهاجر آذربایجان غربی را به مقصد سیبری ترک کردند

یوسفی یادآور شد: آذربایجان‌غربی یکی از معدود استان‌های کشور است که دُرناها در آن جوجه‌آوری می‌کنند البته زادآوری دُرناها در مناطق شمالی استان صورت می‌گیرد و در فصل پاییز دُرناهای جوان نیز به همراه گله خود به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند.

دُرناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بال های دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک‌ لک که شاهپرهای ثانوی داخلی بال‌های آنها خیلی بلند است و روی دم آنها را می‌پوشاند.

گله‌های این پرنده که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و به طور معمول روی زمین آشیانه می‌سازند، هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند و اغلب در مناطق آبی، دشت‌های بوته زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه‌ها به سر می‌برد.

۲۰۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی سالانه به آذربایجان غربی مهاجرت می کنند

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های آبی استان در ۲ فصل پاییز و بهار انجام می‌گیرد، تاکید کرد: با توجه به مناسب بودن شرایط زیستی در تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی در فصول یاد شده سالانه بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر وارد استان می‌شوند. با توجه به مناسب بودن شرایط زیستی در تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی در فصول یاد شده سالانه بیش از ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر وارد استان می‌شوند.

یوسفی با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰ هزار پرنده بومی و مهاجر در تالاب‌ها به زمستان گذرانی می‌پردازند، افزود: هر چند در زمستان سرشماری پرندگان در استان انجام می شود ولی نمی‌توان آمار دقیقی از این تعداد ارایه کرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: بسیاری از پرندگان در فصل بهار برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری وارد تالاب‌های آذربایجان‌غربی می‌شوند و به همین خاطر کمتر در طول روز دیده می‌شوند اما در فصل پاییز حضور پرندگان بیشتر به منظور زمستان گذرانی و استراحت و تغذیه است و در طول روز می‌توان با چشم عادی یا با دوربین آنها را مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: این استان به دلیل دارا بودن زیستگاه های آبی مناسب یکی از مسیرهای مهم هفتگانه مهاجرت پرندگان در کشور به شمار می‌رود و تاکنون ۳۰۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در این استان شناسایی شده است.

یوسفی با بیان اینکه مهاجرت هزاران پرنده به تالاب‌ها و رودخانه‌های آذربایجان‌غربی اتفاق کم‌نظیری است که در هنگام مهاجرت در ۲ فصل پاییز و بهار در استان روی می‌دهد، ادامه داد: بیشترین مهاجرت به حوزه تالاب‌های مهاباد و نقده انجام می‌شود و نمونه مشابه آن را کمتر می‌توان در سایر استان‌های کشور مشاهده کرد.

دُرناهای مهاجر آذربایجان غربی را به مقصد سیبری ترک کردند

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: تالاب‌های استان به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

در فصل مهاجرت گونه هایی از قبیل فلامینگو، انواع مرغابی‌ها، پلیکان خاکستری و سفید، تنجه، قوی گنگ و فریاد کش، عروس غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ، درنای طناز، درنای معمولی، انواع کاکائی، کفچه نوک، آنقوت، انواع آبچلیک، قرقی، انواع کشیم، انواع خوتکا، آووست، انواع کاکائی، به زیستگاه‌های آذربایجان غربی مهاجرت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha