سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- استان کرمانشاه علاوه برداشتن هزاران اثر تاریخی منحصر به فرد، دارای سراب‌ها، رودخانه‌ها و سدهای فراوانی است که می‌توانند لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را برای مسافران نوروزی رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارندگی‌های اخیر موجب شده بسیاری از سراب‌ها و رودخانه‌های کرمانشاه احیا شده و محیط دل‌انگیزی را برای گردشگران فراهم کرده تا لحظات دلپذیری را در جوار آنها سپری کرده و از طبیعت و زیبایی‌های آن لذت ببرند.

سراب طاق بستان، سراب صحنه، سراب نیلوفر، سراب روانسر، سراب بیستون، سراب یاوری، سراب گلین و سراب گرم سرپل‌ذهاب از مهمترین سراب‌های دیدنی استان کرمانشاه است که طبیعت اطراف آنها نیز عمدتا بکر و جذاب است.

رودخانه‌های گاماسیاب، رازآور و قره‌سو و دریاچه سدهای گاوشان، سلیمانشاه سنقر، شیان و آزادی نیز از دیگر مناطق دیدنی آبی استان کرمانشاه به شمار می‌روند که می‌توانند برای مسافرین نوروزی جذاب و دیدنی باشند.

سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

تالاب هشیلان
یکی از مناطق دیدنی آبی استان کرمانشاه تالاب هشیلان است که در مسیر جاده کرمانشاه روانسر در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در دهستان الهیارخانی قرار دارد. این تالاب به صورت ناودیسی است به مساحت تقریبی ۴۵۰ هکتار که در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد.

آب تالاب در بالادست به صورت سراب و چشمه های جوشان می‌باشد و در پهنه تالاب به صورت کانال‌های بزرگ و کوچک پخش شده است.

پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است. در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از ۱۰۰ متر مربع تا حدود یک هکتار شکل گرفته است.

در داخل و حاشیه تالاب جانورانی زندگی می کنند، بطوریکه براساس بررسی‌های به عمل آمده هرساله با شروع باران های پاییز و سرد شدن هوا پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم می آیند و زمستان را در این تالاب می گذراندند.

این تالاب مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود، هر ساله گروه‌های پرندگان مذکور توجه شکارچیان و علاقه‌مندان به طبیعت را به خود معطوف می‌دارد.

سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر بزرگترین و زیباترین سراب کرمانشاه است که در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غربی این شهر واقع شده و از مناطق پرجاذبه و دیدنی استان که به دلیل دربرگیری گل‌های نیلوفر به سراب نیلوفر نامگذاری شده است.

این سراب به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته و در حرکت امواج آرامش، خاطرات متعددی از کرمانشاهیان و گردشگران حک شده و جای گرفته است.

با وجود اینکه اقدامات ضروری همچون بازسازی سرویس‌های بهداشتی، نوسازی قایق‌ها، رنگ‌آمیزی، بازسازی، دیوارکشی و ایمن‌سازی آلاچیق‌ها، بازسازی و راه‌اندازی غرفه‌ها در این محوطه انجام شده ولی باید گفت ظرفیت و جاذبه های این سراب آنقدر بزرگ است که برای معرفی آن بیش از این ها باید همت کرد.

سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

سراب بیستون
سراب بیستون در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون واقع شده است، این سراب مزارع بیستون و بلوردی را مشروب می‌کند. وجود این سراب و شرایط طبیعی مناسب پیرامون آن یکی از دلایل اصلی استقرار انسانی از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر در این نقطه بوده است.

همچنین این مکان در دوران تاریخی نیز به عنوان محل اتراق مسافران و کاروانیان، در مسیر مرکز و غرب ایران به بین النهرین مورد استفاده قرار می گرفته است. بیشتر آثار تاریخی بیستون از جمله کتیبه و نقش نگارهای دوران هخامنشی، آثار دوران اشکانی و ساسانی و کتیبه شیخ علیخان زنگنه مربوط به دوره صفویه از مهمترین آثار پیرامون این سرآب است.

این سراب پرآب و خروشان در محوطه تاریخی، فرهنگی بیستون واقع شده و در ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۰۲۰ به‌ عنوان شصت و ششمین اثر طبیعی ملی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

سراب دربند
سراب دربند در شمال شهر صحنه و در محلی به نام دربند قرار دارد و مزارع و باغ‌های این شهر را آبیاری می کند در کنار این سراب آبشار زیبایی دیده می‌شود که آب آن با فشار زیاد از شکاف کوهی بیرون می ریزد، این آبشار در فصل بهار از مکان‌های دیدنی و زیبا صحنه محسوب می‌شود.

طبیعت دربند در تاریخ باستان ایران احتمالاً زیستگاه و تفرجگاه بسیاری از شاهان دوره های مختلف بوده است، در سرچشمه های اصلی این دره در زمان‌های نه چندان دور آبشار کوچک دیگری وجود داشته است که هم اکنون به آبشار خشکه معروف است.

پایین تر از این آبشار خشک شده سرچشمه های آب دربند به نام چهارچشمه (چوار کینی) وجود دارد که قسمت شمالی دربند است و خود به تنهایی از مکان‌های زیبا و دیدنی دربند است نیمی از همین آب برای استفاده آب شرب اهالی که در قسمت شمالی شهر صحنه اسکان دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

آب چهار چشمه بعد از طی ۵۰۰ متر به بلندی پشت آبشار اصلی رسیده و در آنجا آبشاری بسیار زیبا و دیدنی به ارتفاع ۱۲ متر را به وجود آورده و سپس در مسیر خود بسیاری از درختان گردو، گیلاس، انجیر، گلابی و درخت های غیرمثمر را آبیاری کرده و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است.

امکانات مراکز اقامتی و رفاهی مناسب چون مجتمع فرهنگی تفریحی امام حسن مجتبی (ع)، آثار تاریخی شیرین و فرهاد و نیز برخورد مناسب و میهمان نوازی مردم صحنه باعث شده تا گردشگران زیادی از اقصی تقاط کشور و حتی خارج از کشور در فصول مختلف سال از مجتمع تفریحی دربند صحنه دیدن کنند.

سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

سراب روانسر

سراب زیبای روانسر در داخل شهر قرار دارد و سرچشمه رودخانه قره سو است، به دلیل وجود این سراب و قرار گرفتن آثار تاریخی در کنار آن و نیز سرسبزی و طبیعت زیبا این مکان یکی از مناطق تفریحی شهر روانسر به حساب می آید.

سراب روانسر دنیایی از زیبایی و طروات است، دنیایی از حیات و نشاط، دنیایی از جوشش و خروش و خلاصه دنیایی از زندگی است و چشم هر صاحب ذوقی را بسوی خود می کشاند.

سراب همیشه خروشان روانسر در مرکز این شهر قرار دارد و همه روزه مسافران زیادی برای دیدن این چشم انداز زیبا راهی این شهر می شوند تا لحظه ای را با آسایش در کنار این سراب خروشان سپری نمایند.

منطقه نمونه گردشگری سراب روانسر یکی از مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه است که جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران دارد و با تفرجگاهی بسیار زیبا و طبیعتی چشم ‌نواز می‌تواند اوقات به یاد ماندنی را برای مسافران به وجود آورد.

سراب روانسر با وسعت بیش از یک هکتار و باقدمتی بیش از ۴۰ هزار سال در دامنه تپه ای صخره‌ای در میان شهر روانسر خودنمایی می‌کند و همچون نگینی درخشان زیبایی و جلوه خاصی را به این شهر داده است.

قرار گرفتن این سراب در مرکز شهر روانسر که دروازه اورامانات نام گرفته اهمیت و جایگاه گردشگری آن را دو چندان کرده که پس از تبدیل آن به شهرستان، طولانی‌ترین غار آبی آسیا نیز به مجموعه این شهرستان پیوست و به گسترش و نقش گردشگری آن در منطقه اورامانات اضافه کرد.

این سراب از کوه‌های سربه فلک کشیده شاهو سرچشمه می‌گیرد و منشأ اصلی رودخانه قره سو، طویل‌ ترین رودخانه‌ استان کرمانشاه است.

سراب روانسر امسال به علت بارش‌های خوب، بسیار پرآب‌ تر از سال‌های پیش است به‌ گونه‌ای که جوش و خروش این سراب دیدنی، گردشگران و مسافران نوروزی را به وجد می‌آورد و هر سال که سراب روانسر خروشان و پرآب می شود و جان تازه ای می گیرد موجی از شادمانی منطقه را فرا می گیرد.

این اثر بدیع و چشم نواز در ۲۷ اسفند سال ۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و به عنوان پنجاه و هفتمین اثر ملی ثبت شد.

سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

سراب گزنهله سنقر

در شهرستان سنقر جاذبه‌های طبیعی متعددی وجود دارد که بعنوان مراکز تفریح و تفرّج از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستند.

سراب گزنهله در روستایی به همین نام یکی از پنجاه منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه است، محورهای گردشگری، جاذبه های کوهستانی، پوشش گیاهی و طبیعی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از ویژگی های بارز منطقه نمونه گردشگری سراب گزنهله است.

سرچشمه سراب گزنهله در روستای تازه‌آباد روبروی روستای گزنهله قرار دارد که از دل کوهستان‌های آن سرازیر می‌شود و سپس به روستاهای پایین دست جریان می یابد.

چنارستان این روستا، علاوه بر اینکه زیبایی خاصی دارد جایگاه بیش از صد لانه کلاغ است، قابلیت کوهنوردی، کایت سواری، برگزاری تورهای علمی، انجام تورهای موتورسواری و دوچرخه سواری کوهستان، وجود باغات میوه، وجود چشمه های آب و جویبارهای روان در منطقه، تنوع پوشش گیاهی و نزدیکی به شهرستان سنقر تنها بخشی از مزیت ها، فرصت ها و قابلیت های منطقه نمونه گردشگری سراب گزنهله است.

سراب‌ها و رودخانه‌های خروشان جذابیتی دیگر از کرمانشاه

سراب هرسین

سراب هرسین در داخل شهر هرسین و در دامنه کوه شیرز واقع شده که اراضی کشاورزی این شهرستان را مشروب می‌کند، سراسر این سراب پوشیده از درختان جنگلی است. عناصر طبیعی چون چشمه، کوهستان، فضای سبز و آثار تاریخی، زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر سراب هرسین داده است.

وجود چشمه‌های جوشان، جوی‌های روان، آبشارهای مصنوعی و باغ‌های میوه در نزدیکی این سراب نیز به‌عنوان مزیت‌های این سراب به شمار می‌آید و مسیرهای آب در کنار آبشارهای مصنوعی باعث ایجاد یک فضای عالی و مناسب برای گردشگران شده تا ساعت‌ها در فضای سبز این سراب، استراحت کنند.

در سراب تاریخی و کهن هرسین، بقایا و آثار قدیمی بسیاری کشف شده است و در این بین سه اثر ساعت آبی و سنگی سراب هرسین، حجاری‌های ساسانی و پلکان سنگی کاخ ساسانی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

در مجموعه گردشگری سراب هرسین کرمانشاه یک ساعت آبی بسیار قدیمی وجود دارد و این ساعت شگفت‌انگیز در بخش جنوب شرقی سراب مشهور قرار گرفته است که شکل کلی این ساعت به‌صورت دایره‌ای بوده و قطر دهانه آن در حدود ۳.۸ متر است و عمقی که برای این ساعت ثبت شده چیزی در حدود ۶۶ سانتی‌متر است و این ساعت به‌طور کامل از سنگ یک دست ساخته شده و سبب شده تا زیبایی وافری را در خود جای دهد.

قدمت این ساعت آبی براساس کاوش‌های انجام‌شده به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد که براساس این بررسی‌ها و قدمت ساعت آبی به نظر می‌رسد قدمت اولیه این سراب متعلق به دوره ساسانی بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha