۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 85065148
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محورهای مهم خطبه‌های نمازجمعه شهرهای استان بوشهر

۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵
کد خبر: 85065148
محورهای مهم خطبه‌های نمازجمعه شهرهای استان بوشهر

بوشهر- ایرنا- امامان جمعه شهرهای استان بوشهر درخطبه‌های نماز این هفته بر موضوع تحقق شعار امسال، برخورد با عوامل تورم و گران‌فروشی و حمایت از سرمایه‌گذاری تاکید کردند.

بوشهر

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: عوامل تورم مشخص است و مسئولان باید با برنامه ریزی با عاملان رشد تورم برخورد کنند.‌

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار امسال را مهار تورم و رشد تولید عنوان کردند، زیرا مساله اصلی مملکت، اقتصاد مردم است.

وی با بیان اینکه حوزه اقتصاد باید مشکل اقتصادی را در فضای زندگی و سفره مردم حل کند اظهارکرد: بنا به گفته رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ سال سختی در عرصه معیشت بود و مسئولان باید در سال ۱۴۰۲ چنان عمل کنند که شیرینی خدمت، در حوزه اقتصاد، جبران شود.

صفایی بوشهری به مواردی در خصوص رشد تورم نیز اشاره کرد و گفت: مسئولان در رابطه با مهار عوامل تورم باید با یک برنامه ریزی دقیق، نظارت کارآمد و برخورد قاطع با کسانی که عامل رشد تورم هستند داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه ریزی کاربردی برای رشد تولید افزود: در راستای افزایش تولید و کاهش تورم باید با یک برنامه‌ریزی کاربردی قابل اجرا برای همه دستگاه‌ها به خصوص دستگاه‌های اقتصادی کشور وارد کار عمل شد.

امام جمعه بوشهر گفت: در راستای عملیاتی کردن شعار سال از کارهای نمایشی، بنر و پوستر زدن، صحبت کردن و عمل نکردن پرهیز شود.

وی با تاکید براینکه برای مهار تورم باید آستین را بالا زد تاکید کرد: مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص مهار تورم و رشد تولید باید اجرایی و از انجام کارهای سوری پرهیز شود.

امام جمعه بوشهر عنوان کرد: در تعطیلات عید و ماه مبارک رمضان قرار داریم و سفره مردم و به ویژه نیازمندان نیاز به حمایت دارد مسئولان، خیرین و مردم با عنوان "بهار همدلی و شکوه همیاری"، بسته‌های معیشتی و کمک‌های نقدی و غیر نقدی را جمع آوری و به افراد نیازمند کمک کنند و در استان پویش مواسات را اجرایی کنند تا مثل همیشه استان در کشور ممتاز باشد.

صفایی بوشهری اضافه کرد: پارسال مردم نوع دوست استان ۲۹۴ میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردند و تا بهمن امسال نیز ۳۰۵ میلیارد تومان خیران کمک کرده اند.

جم

امام جمعه جم گفت: تورم در بازار شهرستان جم با تشکیل کارگروه و اتاق فکر مدیریت شود.

حجت‌الاسلام محمد محمدی در خطبه‌های امروز نماز جمعه جم اظهار کرد: رمضان ماه خدا، همراه برکت و رحمت و آمرزش گناهان است که از همه ماه‌ها ارزشمندتر و با فضیلت‌تر است و باید به خوبی تک تک لحظات آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» اضافه کرد: یکی از خلاءهای جدی موضوع سرمایه‌گذاری است که باید با برنامه‌ریزی زمینه آن فراهم و انجام شود.

امام جمعه جم با اشاره به چرایی انتخاب شعار مهار تورم و رشد تولید تصریح کرد: این شعار یک جنبه سلبی دارد؛ مهار تورم یک بُعد ایجابی نیز دارد؛ رشد تولید، هرکدام از دو جز، مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: در حال حاضر مدیریت نقدینگی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از تورم است. علاوه بر این، کاهش هزینه‌ها و وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، کنترل ترازنامه بانک‌ها و انضباط و شفافیت مالی ازجمله مواردی است که نقش مهمی در کنترل تورم دارند که اقتضائات موجود در کشور حکم می‌کند با توجه به شعار سال، دولت سیزدهم در حل این موضوعات اهتمام جدی به خرج دهد.

محمدی بیان کرد: به فرموده رهبر انقلاب هدف از تلاوت قرآن تأثیرگذاری بر شنوندگان آن باشد؛ شنیدن قرآن، کاری واجب و لازمه ایمان به پروردگار و زمینه‌ساز جلب رحمت الهی است که امکان تدبّر و تفکر در آیات الهی را هم فراهم می‌کند، بنابراین باید در کار تلاوت و استماع قرآن جدیت داشت.

وی افزود: رهبر انقلاب در همین زمینه به عموم مردم توصیه کردند به‌گونه‌ای عمل کنند که هر روز حتی اگر شده یک صفحه از قرآن را بخوانند. تلاوت آواز خوانی فقط تلاوت مطلوب نیست.

امام جمعه جم با اشاره به اینکه تورم و بازار شهرستان جم با تشکیل کارگروه و اتاق فکر مهار و مدیریت شود ادامه داد: تفاوت قیمت‌ها در اجناس مشابه حتی در خود شهرستان وجود دارد و بعضاً قابل مقایسه با شهرستان‌های دیگر استان هم نیست.

وی با بیان اینکه مردم تحت فشارند و مطالبه جدی از مسئولان امر دارند تصریح کرد: با اینکه غالب بازاریان ما متدین و خوب هستند ولی متأسفانه گران فروشی جوی ایجاد کرده است که بعضی از بازاریان منصف هم نگران هستند.

محمدی خواستار چاره‌اندیشی مسئولان برای بهبود وضعیت بازار شد و ادامه داد: مجدد خواسته همیشگی ام در بحث ایجاد روز بازار و میدان میوه تره‌بار را تکرار و تاکید می‌کنم.

گناوه

امام جمعه گناوه گفت:یکی از توصیه های جدی رهبری امیدآفرینی در جامعه است که همه موظفیم در این مسیر تلاش و همت کنیم.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در خطبه های نمازجمعه این هفته گناوه افزود: کارشناسان اقتصادی علت های مختلفی را برای تورم و رشد و مهار آن بیان می کنند اما در حال حاضر مدیریت در نقدینگی از مهم ترین عوامل پیشگیری از تورم در جامعه است.

امام جمعه گناوه یادآور شد: یکی از دغدغه های رهبری نسبت به مسایل کشور اقتصاد است که از دهه ۹۰ تاکنون شعارهای سال را بر محوریت اقتصاد نامگذاری می کنند.

وی اظهار کرد: در هر کشوری هرگاه نقدینگی زیاد شد بطور قطع تورم نیز افزایش می یابد و باید آن را مدیریت کرد.

رکنی حسینی گفت: کاهش هزینه ها و وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی و شفافیت مالی و ترازنامه بانک ها می تواند نقش مهمی در کنترل تورم ایفا کند.

امام جمعه گناوه ادامه داد: یکی از توصیه های رهبری در جمع زائران حرم رضوی به مسئولان کشور مشارکت مردم در اقتصاد بود که دولت نیز در این زمینه نقش مهمی دارد و باید به جای تصدی گری نظارت انجام دهد.

رکنی حسینی بر حرمت ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم کسب و کار رواج داشته باشد باید حرمت ماه رمضان نگه داریم و از تظاهر به روزه خواری جلوگیری شود.

وی گفت: همه مردم و مسئولان نقش و وظیفه مهمی در امر به معروف و نهی از منکر دارند و باید حرمت ماه رمضان را به نحو شایسته نگه داریم.

کنگان

حجت الاسلام محمود در خطبه‌های نماز جمعه کنگان با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط رهبر فرزانه انقلاب به نام سال مهار تورم و رشد تولید اظهار کرد: تحقق شعار سال تکلیفی ملی است و هر کس به اندازه شعاع وجودی خویش در عینیت بخشیدن به دستور مطاع رهبری اهتمام ورزد.

وی بیان کرد: مجلس با ریل گذاری مناسب و متقن، دولت با کار اجرایی، قوه قضائیه با حمایت از تولید کنندگان و مبارزه با متخلفین در حوزه گرانی و عموم مردم با عزمی ملی تلاش کنند مسئله اصلی و محوری یعنی اقتصاد تقویت شود.

خطیب جمعه کنگان به فرمایشات راهبردی رهبر فرزانه انقلاب در مقدس‌ترین مکان‌ها در ایران اسلامی و میعادگاه میلیون‌ها ایرانی در حرم مطهر رضوی به نقاط قوت و ضعف کشور در کلام معظم له اشاره و گفت: داشتن بنیه قوی، ایستادگی در برابر تحریم‌ها، وفاق ملی و از نقاط قوت و وضعیت اقتصادی، وابستگی اقتصاد به نفت خام، تصدی گری دولتی اقتصاد از مهمترین نقاط ضعف کشور در کلام رهبر معظم انقلاب بود.

محمودی به تذکرات رهبری به مردم اشاره و عنوان کرد: اسراف در حامل‌های انرژی، تجمل گرایی، عدم تعصب نسبت به تولیدات داخلی از عیوبی است که معظم له به مردم متذکر شدند. امیدآفرینی و جهاد تبیین دو توصیه مهم رهبری به همگان بود.

امام جمعه کنگان به سخنان رهبری در جمع قاریان و اساتید ممتاز قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: آمیخته شدن مجالس تلاوت با ترجمه و تفسیر آیات برای انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی به مستمعین و تبدیل مساجد به پایگاه‌های رواج تلاوت و استماع قرآن و ارائه تفسیر آیات از مهمترین بیانات معظم له در این دیدار بود.

محمودی در فراز دیگری از خطبه‌ها با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری برخی کشورهای منطقه و تلاش توپخانه دشمن برای مخدوش ارائه دادن این توافق، بیان کرد: راهبرد اصلی جمهوری اسلامی سیاست نگاه به شرق و همسایه محوری و تأمین حداکثری منافع و امنیت ملی است.

وی افزود: مناقشات آسیایی از طریق گفتگو قابل حل و فصل و نیازی به مداخله بازیگران غربی ندارد و این توافق حتی مورد حمایت جبهه مقاومت در لبنان و یمن بود و ایران اسلامی همواره از جریانات ضد امپریالیستی و مسلمان و شیعه حمایت خواهد کرد.

خطیب جمعه کنگان ضمن تبریک عید باستانی و حلول ماه رمضان گفت: گرچه تکریم مهمان از آداب و آموزه‌های دینی است اما رعایت موازین اسلامی و حریم ماه مبارک رمضان و پرهیز از روزه خواری نیز امری ضروری و بدیهی است.

محمودی رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را از مهمترین معروف‌ها دانست و با تاکید بر لزوم رعایت قانون در رانندگی و پرهیز از اذیت و آزار دیگران در رانندگی و رعایت حقوق دیگران، عنوان کرد: مهمترین راهکار برای کاهش تصادفات رانندگی، آموزش و فرهنگ سازی از دوران ابتدایی در مدارس و نیز برخورد با رانندگان متخلف از طریق اعمال قانون است.

دیر

حجت الاسلام سید ابراهیم سعیدی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته بندر دیر با تبریک ایام نوروز و همزمانی آغاز سال نو با حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: رمضان، ماه برکت و رحمت الهی و برترین ماه‌ها است.

امام جمعه موقت دیر با اشاره به پیام نوروزی و بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم در حرم مطهر رضوی در سال نو، تاکید کرد: با وجود دسیسه‌های دشمنان، انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه جوانان ما گاهی اوقات اطلاعی از وضعیت کشور در دهه ۶۰ و ۷۰ و حتی اوایل دهه ۸۰ ندارند، بیان داشت: دشمن از مشکلات اقتصادی ما سو استفاده می‌کند و نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه می‌دهد که باید در این راستا تبیین کنیم و دستاوردهای نظام اسلامی را در کنار نقاط ضعف گفته شود.

سعیدی با بیان اینکه ایران اسلامی جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود را با حفظ جمهوریت و اسلامیت گسترش داده است، بیان کرد: در بحث تولید کارهایی انجام شده و کارهای دیگری نیز باید انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم مصرف بهینه انرژی برق و آب افزود: جامعه باید از مسابقه تجمل گرایی خارج شود و از تولیدات و کالاهای ایرانی استفاده کنند.

خطیب جمعه دیر خواستار انتقاد منصفانه شد و عنوان کرد: در فضاهای مجازی و تریبون‌هایی که مطالبه گری می‌شود انصاف رعایت و از ناامید کردن جامعه پرهیز شود و دنبال ایجاد امید در جامعه باشیم که دشمن در کمین ما است.

اهرم

امام جمعه اهرم گفت: در سال جاری هدف همه مسئولان و دغدغه مندان باید مهار تورم و رشد تولید باشد.

حجت الاسلام حبیب پهلوزاده در خطبه این هفته نماز جمعه اهرم اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۲ را با شعار «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری کردند و جهت و هدف همه مسئولان و دغدغه مندان نظام اسلامی را مشخص کردند.

وی افزود:رهبر انقلاب تحول در نظام اسلامی را به جهت تقویت ایمان و نظام اسلامی ضروری دانستند، همانطور که طاغوت‌ها یکی بعد از دیگری به درک واصل شدند دشمنان و منافقین کوردل هم آرزوی تغییر نظام اسلامی به نظام لیبرالی و ضد دینی را به گور خواهند برد.

امام جمعه اهرم ادامه داد: یکی از مشکلات بین ما مردم تجمل‌گرایی افراطی است؛ تجمل‌گرایی سبب شده که ازدواج‌ها سخت شود؛ جوان در سن ازدواج چه دختر، چه پسر قادر به ازدواج نیست؛ چرا؟ چون پدر و مادرش دچار رودربایستی قوم وخویش‌ها هستند.

پهلوزاده تصریح کرد: راجع به مصرف آب و برق و گاز هم اسراف می‌شود و این عیب بزرگ را باید برطرف کنیم، یک توصیه‌ی مهمّی داشتند به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند باید امیدآفرینی کنند. دشمن سعی می‌کند جوان‌های ما را ناامید کند.

امام جمعه اهرم افزود: وضع ما وضع خوبی است، درست عکس وضعیّت ما را امروز در این منطقه، دشمن سرسخت ما یعنی دولت آمریکا دارد، ما می‌دانیم در منطقه چه کار می‌کنیم؛ سیاستمان روشن است، راهمان روشن است، آمریکایی‌ها متحیّرند که در منطقه بمانند یا از منطقه بروند.

وی ادامه داد: بند ناف اقتصاد کشور را از صادرات نفت خام باید جدا کرد چرا که قیمت نفت در اختیار ما نیست و وارد کنند تعیین قیمت می‌کند و دوم اینکه وابستگی به دلار را باید از بین ببرید.

پهلوزاده گفت: کشورهای دیگر در زمان تحریم از ارزهای محلی استفاده کردند و بر این مشکل غلبه کردند، مسئولان نظام و مردم نسبت به تحقق فرامین ولایت با همت و روحیه جهادی تلاش کنیم.

خورموج

حجت‌الاسلام علی زاهددوست در خطبه‌های امروز منماز جمعه خورموج با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به نام سال مهار تورم و رشد تولید اظهار کرد: امروز پدیده تورم مختص به ایران نیست بلکه در بیشتر کشورهای جهان کم وبیش وجود دارد.

وی اضافه کرد: ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و حداقل در نیم قرن گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کند. و در سال‌های اخیر تورم بالای ۵۰ درصد را نیز تجربه کرده است.

امام جمعه دشتی افزود: به گفته اهل اقتصاد مدیریت نقدینگی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از تورم است. علاوه بر این، کاهش هزینه‌ها و کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت، و مسئله انضباط و شفافیت مالی ازجمله مواردی است که نقش مهمی در کنترل تورم دارند که با توجه به شرایط کشور و شعار سال، از دولت سیزدهم انتظار می‌رود در حل این موضوعات اهتمام جدی داشته باشد.

وی ادامه داد: رشد تولید هم نیازمند حمایت از سرمایه‌گذاری، و ارائه امکانات تشویق‌کننده مانند معافیت‌های منضبط مالیاتی است که دولت انقلابی باید با توجه به تجارب درس‌آموز یکسال و نیم گذشته برای تحقق آن گام‌های بلند بردارد. مبارزه با عوامل و مبارزه با آثار تورم باید سرلوحه کار دولت باشد.

حجت‌الاسلام زاهددوست تاکید کرد: سخنرانی نوروزی حضرت آقا در حریم رضوی از جهاتی مهم‌ترین سخنان ایشان است که سخنرانی‌های بعدی در طول سال به نوعی، هرکدام تفصیل و شرح بخشی از بیانات نوروزی ایشان است.

وی گفت: باید به این رویداد بزرگ به عنوان یک نقشه راه نگریست و بر همین مبنا پیگیری و تحلیل کرد و امتداد گفتمانی بخشید، مسئولان نظام در تمام قوا و در همه سطوح بیش از مردم باید خود را مخاطب این رهنمودهای راهبردی بدانند و بدلیل تحقق آن شبانه روز تلاش کنند.

امام جمعه دشتی اظهار کرد: توافق ایران و عربستان در روزهای پایانی سال هر چند غیرمنتظره بود. اما یک رویداد ناگهانی و اتفاقی نبود بلکه حاصل چند دور مذاکرات متنوع بود و اتخاذ راهبرد «نگاه به شرق و همسایه‌محوری» از سوی دولت سیزدهم، است.

وی گفت: این رویداد سیاسی این پیام را به غرب منتقل کرد که مناقشات منطقه از طریق گفتگو، بدون مداخله‌ی بازیگران غربی قابلیت حل‌وفصل دارد.

زاهددوست با تاکید بر اینکه راه و شهرسازی نسبت به اعطای زمین به خانواده‌های دارای ۳ فرزند در شهرستان دشتی اقدام کند افزود: متأسفانه با وجود تصویب مجلس و وعده دولت به اعطای مشوق‌هایی از جمله زمین رایگان به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اما در شهر خورموج این مسئله گره خورده است.

وی ادامه داد: از طرفی خانواده‌هایی داری فرزند سوم و بیشتر متقاضی زمین رایگان هستند و از طرف دیگر دولت هزینه ۴۰۰ میلیونی را بنام تأمین زیرساخت‌ها از مردم طلب می‌کند.

امام جمعه دشتی گفت: همچنان که اگر کسی صاحب زمین در شهر باشد تأمین زیر ساخت آب و برق و خیابان آن بعهده دولت است انتظار مردم این است که زمینی را که خود دولت رایگان می‌دهد نیز باید زیرساخت‌های آن را برای مردم تأمین کند.

وی با بیان اینکه مسئولان مدیریت کنند مردم در ماه رمضان دغدغه قطعی آب و برق را نداشته باشند اضافه کرد: آب برخی از روستاها و حتی محلات شهر ثباتی ندارد و گاهی ساعت‌ها قطع می‌شود.

زاهددوست تصریح کرد: از این تریبون، از مسئولین تقاضا دارم خصوصاً در این ماه مبارک تلاش کنند با پیگیری بیشتر مسئله آب را مدیریت کنند آب و برق مردم قطع نشود و مردم در ماه رمضان دغدغه قطعی آب و برق را نداشته باشند.

وی افزود: همچنین بر بازار مواد خوراکی و مصرفی مردم در ماه رمضان بیشتر نظارت شود تا بر اثر گران‌فروشی و سو استفاده برخی افراد فشار و سختی مضاعفی به مردم تحمیل نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha