کمبود سوخت در فرانسه؛ اختلال در فعالیت پمپ بنزین‌ها

تهران- ایرنا- ادامه اعتصاب‌ها در بخش پالایشگاهی در اعتراض به اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه به کمبود بنزین و اختلال در فعالیت جایگاه‌های عرضه سوخت منجر شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، پنج ماه پس از اعتصاب طولانی پالایشگاه‌های فرانسه که به ایجاد صف‌های طویل در برابر پمپ بنزین‌ها منجر شد، به نظر می رسد که این مساله در حال تکرار است. دلیل این امر هم تداوم اعتراض‌ها به افزایش سن بازنشستگی است که با واکنش تند مردم و اتحادیه‌های کارکنان و کارگران مواجه شده است.

اعتراض و اعتصاب سراسری روز پنجشنبه و استقبال میلیونی از آن این نگرانی را به وجود آورده است که با تداوم اعتصاب در پالایشگاه‌ها همانطور که پیشتر در اعتصاب کارکنان شرکت «توتال» رخ داد، وضعیت عرضه بنزین در سراسر فرانسه با اختلال جدی‌تری مواجه شود.

به گفته وزارت کشور فرانسه در روز پنجشنبه و نهمین روز از اعتراض و اعتصاب سراسری، بیش از یک میلیون نفر مشارکت کردند که کنفدراسیون عمومی کار، بزرگترین اتحادیه کارگری در فرانسه، این آمار را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام می کند.

این گزارش حاکی است که در پی تداوم اعتصاب کارکنان در ۲۰۰ منبع ذخیره سوخت در سراسر فرانسه، ۱۳.۵ درصد از پمپ بنزین‌ها در فرانسه از عصر دیروز (جمعه) نتوانستند بنزین و گازوئیل عرضه کنند.

در اعتصاب ماه اکتبر (مهر/ آبان) گذشته در منطقه «لوآر- آتلانتیک» که بدترین وضعیت را به نام خود به ثبت رساند، فعالیت ۴۵.۹ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت مختل شد.

کمبود سوخت در فرانسه؛ اختلال در فعالیت پمپ بنزین‌ها

کوتاه نیامدن دولت از موضع لزوم اجرای اصلاحات قانون بازنشستگی و نیز اعتراضات به این قانون که به شکل تجمعات خودجوش و ناآرمی‌های شبانه ادامه دارد، نگرانی های جدی را در مورد وخامت عرضه سوخت در فرانسه ایجاد کرده است.

به گفته کارشناسان، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با اجرای طرح اصلاحات قانون بازنشستگی که این سن را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌دهد با بزرگترین چالش دوران ریاست جمهوری خود پس از جنبش «جلیقه زردها» مواجه شده است.

نارضایتی ها همچنین به کاهش کم سابقه محبوبیت او منجر شده است.

تازه‌ترین نظرسنجی نشان داد که محبوبیت امانوئل مکرون در ماه جاری به ۲۸ درصد و کمترین حد از پایان جنبش «جلیقه زردها» در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده است.

برخی اعتراضات به راه افتاده در فرانسه را جدی‌ترین چالش دور دوم ریاست جمهوری مکرون می‌دانند و این در حالیست که اعتراضات مربوط به جنبش جلیقه زردها نیز مهم‌ترین بحران دولت او را در دور نخست ریاست جمهوری رقم زد.

اقدام اخیر دولت مکرون در استفاده از متمم سوم ماده ۴۹ قانون اساسی برای تصویب اصلاحات جنجالی قانون بازنشستگی که این سن را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می دهد، در نظر مردم معترض و نمایندگانشان در مجلس به نوعی دورزدن مجلس تلقی شده و خشم آنان را برانگیخته است. استفاده از این متمم به دولت اجازه داد که بدون رای گیری در مجلس، طرح خود را از تصویب در این نهاد مردمی بگذراند.

این نظرسنجی نشان می دهد که میزان محبوبیت مکرون از زمان انتخاب مجددش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه مه (اردیبهشت) ۲۰۲۲ تاکنون ۱۳ پله سقوط کرده است.

مکرون در دسامبر (آذر/دی) ۲۰۱۸ و در بحبوحه جنبش جلیقه زردها نرخ محبوبیت ۲۳ درصد را به‌عنوان کمترین میزان در طول دوره ریاست جمهوری، تجربه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha