جنس اقتصاد باید دانش بنیان شود

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر این که جنس اقتصاد کشور باید دانش بنیان شود، گفت: برای داشتن اقتصاد دانش بنیان الزاما باید دانشگاه در کنار آن باشد؛ چرا که مبدا هر دانشی از دانشگاه، مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به آحاد ملت ایران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، مهمترین مسئله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تاکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به عقب ماندگی کشور در زمینه سرمایه‌گذاری در دهه ۹۰ نیز تاکید کردند: یکی از خلاءهای جدی موضوع سرمایه‌گذاری است که باید با برنامه‌ریزی زمینه آن فراهم و انجام شود.

ایشان افزودند: من با در نظر گرفتن همه این جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام می‌کنم.

این نامگذاری بیانگر آن است که معظم له همچنان نسبت به شرایط معیشتی مردم و فرآیند تولید در کشور دغدغه دارند و بر این اساس تمام ظرفیت کشور باید در جهت تحقق این مهم بکار گرفته شود.

حسن کریمی در گفتگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره شعار سال با عنوان مهار تورم، رشد تولید اظهار داشتگفت: شعار امسال توسط رهبر معظم انقلاب عملا تکرار و تاکید بر مواردی بوده که در چند سال گذشته در حوزه اقتصاد ومعیشت مردم است و باز محوریت براساس بهبود اقتصاد است.

دانشگاهها بیشترین نقش را در افزایش تولید دارند

وی با بیان این که شعار امسال دو محور اصلی تورم و رشد تولید است، گفت: محور تورم را دولتمردان و سیاستگذاران و مسوولان با تدابیری که می‌اندیشند و ارتباطات و کارهایی که انجام می دهند باید مهار کنند و محور دوم افزایش تولید است که بیشترین نقش را دانشگاه ها، مراکز علمی، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان می توانند ایفا کنند.

جنس اقتصاد باید دانش بنیان شود

دولت از ورود کالاهای مشابه تولید داخل جلوگیری کند

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد:‌ زمانی می‌توانیم بگوییم در حوزه فناوری به آنچه هدفمان بوده دسترسی پیدا کردیم که به تولید دانش بنیان بینجامد. سیاست‌های اقتصادی دولت باید به گونه‌ای باشد که در حوزه فناوری و تولیدات دانش بنیان از ورود کالاهای مشابه جلوگیری کند و در واقع ورود کالاهایی را که در داخل می‌توان ساخت، ممنوع و محدود شود که متاسفانه سالها این اتفاق نیفتاده است. لذا بخش سخت در تولید ورود کالاهای غیرضروری و مشابه است.

باید محصولات شرکت های دانش بنیان را به کشورهای هدف صادر کنیم

کریمی گفت: راه دیگر افزایش تولید و ورود ارز به کشور حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان است. اگر بتوانیم محصولات شرکت‌های دانش بنیان را به کشورهای هدف صادر کنیم می توانیم در ازای آن ورودی های خوبی در منابع ارزی داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد به شدت به مهار تورم کمک می کند.

جنس اقتصاد باید دانش بنیان شود

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: جلوگیری از رشد تورم و افزایش تولید لازم و ملزوم یکدیگر هستند، افزایش تولید و صادرات به کاهش تورم می انجامد.

وی با بیان این که خلق ثروت از راه دانش است، گفت: یکی از هدف های اصلی که رهبری دنبال می کنند و یکی از شعارهای اصلی وزارت علوم از اهداف پنجگانه، خلق ثروت و ارزش افزوده از دانش است. اگر بتوانیم مانند بسیاری از کشورهای صاحب فناوری‌ و تکنولوژی‌ خلق ثروت و ارزش افزوده کنیم، به هدفمان که افزایش تولید و مهار و کاهش تورم است، می رسیم.

شرایط برای شرکت های دانش بنیان تسهیل شود

کریمی افزود: بنابراین نقش دانشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، دانش بنیان در خلق ثروت و ارزش از دانش پررنگ است. امید است مسوولان به گونه ای رفتار کنند که شرایط برای شرکت های دانش بنیان تسهیل شود و هرچه آنها سریعتر و راحت تر به تسهیلات برسند و موارد بروکراسی سخت و طولانی کمتر شود، بهتر می توانند به هدف تولید محصولات دانش بنیان دست یابند.

جنس اقتصاد باید دانش بنیان شود

وی درباره سخنان رهبری درباره دوری از وابستگی به نفت، توضیح داد: یعنی این که با توجه به فناوری هایی که داریم خام فروشی نشود. شرکت‌های دانش بنیان با تولیدات و ایده های خود، محصولات خام را به محصولات نهایی تبدیل کنند.

کریمی افزود: باید از نفت خام خلق ثروت و ارزش افزوده ایجاد کنیم. به جای این که مواد خام و اولیه را A دلار بفروشیم و محصولات بدست آمده از آن را صدA دلار وارد کنیم باید با ظرفیتی که در داخل وجود دارد جلوی این کار گرفته شود تا از هدر رفت ثروت جلوگیری شود. اگر بتوانیم خودمان نفت خام را به کالا تبدیل کنیم و آن را بفروشیم این خلق ثروت می شود و تورم هم حل می شود.

جنس اقتصاد باید دانش بنیان شود

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: اگر کاری کنیم که تورم و تولید هردو با هم حل شود، می توانیم بر مسایل اقتصادی فائق بیاییم که تمام اینها نیازمند تبدیل شدن اقتصاد به دانش بنیان است؛ یعنی باید جنس اقتصادمان را دانش بنیان کنیم تا خیلی از مسایل حل شود و رو به بهبودی رود.

جنس اقتصاد باید دانش بنیان شود

تصدی گری دولت در اقتصاد باید کم شود

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای که باید دولت انجام دهد این است که تصدی گری خود را کم کند. بزرگترین خدمت به اقتصاد دانش بنیان، این است که تصدی گری دولت را تا حد امکان کم کنیم و امور را به مجموعه های خصوصی واگذار کنیم. به جوان ها اعتماد کنیم و شک نکنید که نتایج خوبی خواهد داشت.

کریمی گفت: دولت هرچه تلاش کند نقش خود را پررنگ کند، متاسفانه شرایط بهتر نمی شود. دولت باید آرام آرام تصدی گری را کم و به بخش خصوصی واگذار کند و طرح مولد سازی اگر پا بگیرد می تواند به این قضیه کمک کند.

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بار دیگر تاکید کرد: مبنای تمام بحث های اقتصادی دانش و علم است. نمی شود کارهایی را انجام دهید بدون این که دانشگاه و دانشجو و دانشگاهیان و پژوهشگران داخل میدان نباشند.

وی گفت: برای داشتن اقتصاد دانش بنیان الزاما باید دانشگاه را در کنار آن داشته باشید، اقتصاد با دانش بنیان حل می شود و مبدا دانش بنیانی هم دانشگاه، مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha