افزایش تصادفات فوتی در خراسان جنوبی نگران‌کننده است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: از ابتدای طرح نوروزی (۲۴ اسفند سال گذشته) تاکنون ۱۸ نفر در جاده‌های استان فوت کردند و روند افزایشی تصادفات نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان افزود: این در حالی است که در طرح نوروزی سال گذشته ۱۱ نفر در جاده‌های استان فوت کردند.

وی گفت: براساس گزارش پلیس راه علت ۸۴ درصد تصادفات سفرهای نوروزی در این استان توجه نکردن به جلو بوده است و باید تعداد نیروهای پلیس و امدادی در سطح جاده‌های استان را افزایش دهیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با وجود اینکه اقدامات موثری توسط دستگاه‌های اجرایی در جاده‌های استان و نقاط حادثه‌خیز انجام شده و ۱۰۰ کیلومتر باند دوم نیز زیر بار رفته است اما تصادفات جاده‌ای همچنان ادامه دارد که این موضوع نشانگر نقش تاثیرگذار عامل انسانی در این خصوص است.

وی افزود: در این زمینه فرهنگسازی از اهمیت بالایی برخوردار است لذا صدا و سیما و رسانه‌های استان به صورت ویژه در مورد عامل انسانی و فرهنگ ترافیکی کار کنند.

عباس‌زاده کاهش تصادفات را یکی از اولویت‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان ذکر کرد و افزود: همه تلاش ما این بوده که بهترین شرایط را برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی فراهم کنیم و در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای کمپ، ایستگاه و سیاه چادرهایی در جاده‌های استان و نقاط حادثه‌خیز ایجاد شده است.

عباس‌زاده تاکید کرد: موج دوم سفرها از اوایل هفته آینده آغاز می‌شود و باید ضمن برنامه‌ریزی عملیاتی برای کسب آمادگی‌های لازم برای مدیریت مناسب جاده‌های استان توسط پلیس راه، هلال احمر و راهداری اقدامات مورد نظر انجام شود تا شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد استراحتگاه‌ها در کاهش تصادفات جاده‌ای نقش مهمی دارد گفت: از فردا با انجام بازدیدهای میدانی از جاده‌های خراسان جنوبی تلاش می‌شود با عمل به وظیفه خود، جاده‌های ایمنی را برای مسافران مهیا کنیم.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی از ارتقای وضعیت جاده‌های استان نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: تقویت مدیریت جاده‌های استان بیش از گذشته ضروری است و در این خصوص با حضور و همراهی دستگاه‌های متولی باید طرح جامع، مهم و اثرگذار را طراحی و اجرایی کنیم.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه از ۲۴ اسفند سال گذشته تاکنون ۱۸ نفر در جاده‌های استان فوت کردند، گفت: همچنین در این مدت ۱۹۰ نفر مجروح شده‌اند و بیشترین تصادفات جاده‌ای استان بر اثر واژگونی خودرو رخ داده است.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: واژگونی یک دستگاه پراید در شهرستان طبس و یک دستگاه اتوبوس در شهرستان سربیشه بیشترین فوتی‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: همچنین از مجموع ۱۸ فوتی در تصادفات جاده‌ای استان، ۱۶ نفر سرنشینان بوده‌اند و علت این است که سرنشینان عقب کمتر از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند، همچنین هشت نفر از فوتی‌ها زیر ۱۵ سال سن داشته‌اند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ۶۰ درصد حوادث جاده‌ای استان بر اثر واژگونی رخ داده است.

وی درباره علت تصادفات جاده‌ای در این استان گفت: توجه نکردن به جلو با ۸۴ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با ۴۶ درصد و تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز با ۱۲ درصد مهمترین علت تصادفات جاده‌ای استان در نوروز امسال است.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه در طرح نوروزی امسال ۶۱۳ خودروی متخلف و حادثه‌ساز توقیف شده است اضافه کرد: همچنین در این مدت ۲۲ هزار و ۵۰۰ برگ جریمه صادر شده و از ابتدای طرح نوروزی امسال ۹ هزار تخلف را دوربین‌های ثبت تخلف استان ثبت کرده‌اند.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در ماه مبارک رمضان بیشترین تردد را در جاده‌های استان ۲ ساعت قبل از افطار و ۲ ساعت بعد از افطار و بعد از نماز صبح داشته باشیم که در این ساعات تیم‌های پلیس راه را در جاده‌ها افزایش داده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم از راه‌اندازی پویش همراهان سفر در ۲ نقطه استان خبر داد و گفت: در این ایستگاه‌ها برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در راستای کاهش تصادف جاده‌ای اجرا می‌شود.

اسدالله جلال‌زاده افزود: روزانه ۴۰ اکیپ با ۲۵۰ نفر نیرو در محورهای استان مستقر هستند.

وی گفت: ۱۰ نقطه حادثه‌خیز مصوب در استان داریم که نسبت به آشکارسازی این نقاط اقدام کرده‌ایم علاوه بر این ۶۹ نقطه حادثه‌خیز را به مرکز اعلام کردیم‌ که نسبت آشکارسازی این نقاط هم اقدام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: از آغاز طرح نوروزی تاکنون ۲ میلیون و ۸۶۳ هزار تردد در جاده‌های استان داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه این طرح در سال گذشته، چهار درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: همچنین سه هزار و ۹۵۰ سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی استان انجام شده که در این سفرها ۴۱ هزار و ۱۰۷ نفر مسافر جابه‌جا شده‌اند و چهار درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha