استان پربارش مازندران با بحران آب مواجه است

ساری- ایرنا- استاندار مازندران گفت: این استان با وجود برخورداری از بارش نسبی مناسب متاسفانه با بحران کمبود آب مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمود حسینی پور شامگاه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مازندران افزود : میانگین بارش باران در جهان ۸۴۰ میلی متر و این رقم‌ در کشورما حدود ۲۵۰ میلی متر است.

وی ادامه داد : برغم پایین بودن میانگین بارش کشور در مقایسه با میانگین جهانی اما مازندران در این زمینه وضعیت خوبی دارد و میانگین بارش استان ۶۴۰ میلی متر است و به نسبت میانگین کشوری رتبه بالایی را داریم.

رییس شورای حفاظت از منابع آب مازندران اضافه کرد: حتی پارسال این میانگین بارش به حدود ۷۰۰میلی متر رسیده است و این در ظاهر بیانگر نبود مشکل کمبود بارش و آب در این استان است اما چرا این خطه از کشور با بحران آب مواجه است بیشتر به موضوع سومدیریت آب بر می گردد.
وی یکی از راههای مقابله با بحران آب را حفاظت و بهره برداری مناسب از آن اعلام کرد و گفت : مصرف بی رویه آب در بخش شرب و کشاورزی از جمله موارد تاثیرگذار بر این مساله است.

حسینی پور افزود : در حالیکه در مازندران با مصرف بی رویه آب مواجه هستیم که این استان تکنولوژی رصد میزان مصرف آب ندارد و همچنان و براساس سنت های گذشته حرکت می کنیم.
وی ادامه داد : امروزه برای مدیریت آب در تمام جوامع حتی کشور ما از تکنولوژی های نوینی استفاده می کنند و مازندران در این زمینه عقب مانده است.
به گفته استاندار مازندران به نظر می رسد مصرف بی رویه و خارج از روال معمول در این استان حاکم شده است و در این حوزه نتوانستیم مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان کرد : فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در بحث مصرف و اصلاح الگوی مصرف آب باید برنامه قطعی دستگاههای اجرایی مرتبط باشد.
حسینی پور توضیح داد : در کشورهای دنیا برای جمع آوری آبهای سطحی مدیریت مشخصی تعریف کردند ‌واز سوی دیگر در موضوع الگوی مصرف هم مدیریت مشخصی وجود دارد که میزان مصرف آب در صنعت، کشاورزی و خدمات به دقت آنالیز می شود که می بایست در استان نیز بکارگرفته شود.

وی برنامه ریزی برای مدیریت مصرف آب را به‌عنوان برنامه امسال در مازندران نام برد و گفت : متاسفانه علاوه بر مصرف نادرست آب، برخی تجاوزات به حریم و مسیر منابع آبی و نیز آلودگی زیست محیطی بر این موضوع تاثیر گذاشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha