گره‌گشایی از طرح سرمایه‌گذاری دره «گشایش» مراغه پس از ۱۲ سال

مراغه- ایرنا- موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری در دره «گشایش» مراغه که جزو مناطق نمونه گردشگری مصوب هیئت دولت است، بالاخره پس از ۱۲ سال وقفه در دولت مردمی برطرف شد تا طرحی با بیش از سه‌هزار فرصت شغلی و با برخورداری از استانداردهای بین‌المللی در بخش گردشگری این کهن‌شهر عملیاتی شود.

رفع موانع این طرح در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان‌شرقی که سال گذشته در فرمانداری مراغه برگزار شد، مصوبه گرفت و یکی از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری در دره گشایش مراغه با اشاره به گره‌گشایی مسئولان دولت سیزدهم، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه این کارگروه، مراحل اداری تحویل زمین انجام شد و بر این اساس عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.

به گفته وی منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه در سال ۱۳۹۰ در هیئت دولت مصوب شد و قرار بود تا زمین‌های این منطقه ظرف ۴۰ روز به سرمایه‌گذار واگذار شود و این شرکت هم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ حدود هشت میلیارد تومان در این منطقه هزینه کرد اما رفع موانع تا دولت سیزدهم به طول انجامید.

وی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری در این طرح تاکنون ۲۷۰ هکتار از اراضی منطقه را خریداری کرده و با برنامه‌ریزی برای غار «هامپوئیل»، آب‌های درمانی دره گشایش و سایر ظرفیت‌های منطقه، تلاش خواهد کرد تا مراغه را به قطب گردشگری منطقه تبدیل کند؛ طوری که یکی از بزرگترین طرح‌های گردشگری شمال‌غرب کشور را به مرحله اجرا بگذارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از سرمایه‌گذار این طرح، در مجموعه ۵۰۷ هکتاری و مصوب منطقه نمونه گردشگری دره گشایش، طرح‌های گردشگری متعددی احداث می‌شود اما این شرکت تاکنون ۲۷۰ هکتار از اراضی را خریداری کرده و ۳۲ هکتار نیز در سایه رفع موانع از طریق منابع طبیعی در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

همچنین بقیه اراضی نیز بر اساس پیشرفت کار در اختیار سرمایه‌گذار این منطقه قرار می‌گیرد تا طرح‌های متعدد از جمله مجتمع بین‌راهی با ۱۱.۵ هکتار و مجموعه ورزشی با ۱۲ هکتار مساحت در این منطقه ایجاد شود.

پارک هنری و آثار جهانی با ۱۶.۲ هکتار، باغ گل‌ها و پرندگان با هشت هکتار، دهکده هنری با حدود ۱۴ هکتار، باشگاه سوارکاری با حدود ۲۳ هکتار و هتل و پارک آبی با حدود ۲۳ هکتار مساحت از دیگر بخش‌های این طرح سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

همچنین از سایر بخش‌های این طرح گردشگری می‌توان به دهکده سلامت، خانه‌های چوبی، مجموعه اقامتی مراغه باستانی، کمپ باغات میوه، چادرهای عشایری، موزه مردم‌شناسی، پارک ژوراسیک، باشگاه پرواز و کمپینگ اطراف غار هامپوئیل مراغه و ده ها مجموعه دیگر اشاره کرد.

مراغه با برخورداری از میراث فرهنگی غنی و منابع طبیعی کم‌نظیرش، بستر قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دارد اما این بخش تاکنون بر اقتصاد تک‌قطبی و کشاورزی‌ محور این شهرستان تاثیر چندانی نداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha