تکمیل کارخانه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی ودارویی ازجمله درخت ودرختچه های نادر است و یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای بشمار می آید به منظور بهره وری از این سرمایه ارزشمند در سفر نخست رئیس جمهور تکمیل ابرپروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران تصویب و پس از ۶ سال انتظار محقق شد.

به گزارش ایرنا، ابر پروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران (هربی فارمد) در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و احداث در سال ۹۷ در دستور کار شرکت هربی فارمد قرار گرفت.

کارخانه گیاهان دارویی در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع در دست ساخت است.

ظرفیت سالیانه کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران ۱۶۰ تن است و در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.

کارخانه فراوری گیاهان دارویی یکی از مهمترین طرح های اقتصادی در حال اجرای گچساران است که فراهم شدن زمینه فرصت های شغلی جدید، بهبود درآمد کشاورزان و ایجاد بازار فروش از حداقل مزایای بهره برداری از این طرح است.

تکمیل این کارخانه در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به منظور بهره وری از گیاهان دارویی موجود در استان و جلوگیری از خام فروشی مورد توجه خاص رئیس جمهور قرار گرفت.

پیش از این قرار بود، طرح در مدت ۲ سال به بهره برداری برسد اما پیشرفت کار آنچنان رضایت بخش نبود تا اینکه پس از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی کارخانه گیاهان دارویی گچساران جانی دوباره گرفت.

در یک سال و نیم گذشته حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل این کارخانه هزینه شده است و طبق اعلام سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد فاز نخست این طرح به طور ۱۰۰ درصد تکمیل شده و فاز دوم این طرح هم در حال ساخت است و بزودی و در سفر دوم رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.

تکمیل کارخانه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

۲ هزار گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.

دامنه های وسیع و سترگ در جای جای کهگیلویه وبویراحمد همراه با ظرفیت های بالقوه گردشگری و منابع زیست محیطی، پوشش جنگلی و رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی از جمله درخت و درختچه های نادر در حالی که یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای استان بشمار می آید اما تاکنون بهره وری چندانی از این سرمایه های ارزشمند نشده است.

این گنجینه گرانبها و گیاهان شفابخش نه تنها مورد بهره وری مناسب قرار نگرفته بلکه در سالیان متمادی با تخریب های روز افزون و دخالت های فجیع انسانی یکی پس از دیگری به تاراج می روند و شاید که در سالهای نه چندان دور جز تکه های سنگی از آن همه طبیعت بکر و چشم نوازاین استان باقی نماند.

کارخانه هربی فارمد حلقه اصلی گمشده فراوری بهینه گیاهان دارویی

کارخانه گیاهان دارویی گچساران که نخستین واحد فراوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد است بستر بهره وری بهینه از منابع آب و خاک را فراهم می کند زیرا میزان درآمد بهره برداران گیاهان دارویی بسیار بیشتر از محصولات زراعی است.

دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار تاکنون با سفر به استان های مختلف از نزدیک در جریان مشکلات قرار گرفته و با رصد امور، بی‌وقفه تلاش دارد تا اعتماد و امید مردم به دولتمردان را تقویت کرده و بر اساس اولویت‌ها در راستای جهش تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی، شفاف و تاثیرگذار عمل کند.

شهرستان گچساران که به خاطر وجود منطقه سقلاتون؛ مرتفع ترین نقطه نفتخیز کشور به بام نفتی ایران مشهور است، با توجه ویژه دولت سیزدهم به تکمیل کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمد در آن به عنوان یک حلقه اصلی گمشده گیاهان دارویی در استان، در مسیر شکوفایی ظرفیت های اقتصادی قرار گرفته است و از این پس سرمایه های این استان به صورت خام از استان خارج نمی شوند و بهترین بهره وری از آن ها انجام خواهد گرفت.

۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل کارخانه هربی فارمد هزینه شد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز نخست کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران تکمیل و در این کارخانه تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

شایان نادری اظهار کرد: فاز اول این کارخانه که شامل ابنیه و ساختمان بود به طور ۱۰۰ درصد تکمیل شد و فاز دوم تجهیزات و راه‌اندازی خط‌های جدید باید مستقر شوند و به زودی در سفر دوم رئیس جمهور افتتاح می شود.

وی افزود: طراحی جدیدی در خط تولید کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران (هربی فارمد) انجام و بازنگری جدیدی انجام شده است.

نادری ادامه داد: با بهره برداری از کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران ۶۰ نفر به صورت مستقیم و یکهزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی گفت: مرحله نخست کارخانه گیاهان دارویی این شهرستان در قالب تولید عصاره، اسانس و بسته بندی بهره برداری می شود.

نادری تصریح کرد: این طرح مهم اقتصادی در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و احداث در سال ۹۷ در دستور کار شرکت هربی فارمد قرار گرفت.

تکمیل کارخانه گیاهان دارویی ارمغان دولت مردمی برای کهگیلویه و بویراحمد+ فیلم

هربی فارمد ابرپروژه ای برای ایجاد اشتغال پایدار در کهگیلویه و بویراحمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: استان دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی است و ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی را دارد.

سید احسان عسکری افزود: کارخانه در حال احداث گیاهان دارویی گچساران افزون بر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در راستای توسعه تولید گیاهان دارویی و تسریع در روند اجرای این کارخانه، تلاش خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: تکمیل پروژه‌های اقتصادی یکی از اولویت های مهم در دست اجرا در استان می باشد و برای رفع معضل بیکاری طرح های اشتغال زا باید در استان افزایش یابد.

تکمیل کارخانه گیاهان دارویی ارمغان دولت مردمی برای کهگیلویه و بویراحمد+ فیلم

کارخانه فرآوری گیاهان دارویی نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای ایجاد اشتغال در استان از هیچ فرصتی دریغ نخواهد شد و دنبال ایجاد صنایع بزرگ هستیم تا مشکلات اشتغال به صورت ریشه ای رفع شود.

احمدزاده افزود: دولت نگاه ویژه‌ای به توسعه کهگیلویه و بویراحمد دارد بنابراین همه جهادی پای کار باشند تا بتوانیم در شاخص‌هایی از جمله راه روستایی، آب آشامیدنی، گاز رسانی و اشتغال تحول ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: به منظور ترویج و استفاده از گیاهان دارویی استان چندین برنامه در دستور کار است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد این استان چهار فصل را ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال دانست و گفت: برنامه ریزی جهاد در راستای توسعه کشت گیاهان داروئی به بهبود کسب و کار و توسعه استان کمک زیادی می کند.

احمدزاده کمبود زیرساخت ها در استان را یکی از مشکلات دانست و افزود: کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران نقش مهمی در تشویق بهره برداران و جذب سرمایه گذاران خواهد داشت.

تکمیل کارخانه گیاهان دارویی ارمغان دولت مردمی برای کهگیلویه و بویراحمد+ فیلم

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.

علاوه بر این از بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه می توان به عنوان گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد نام برد که در فصول مختلف مورد دستبرد سودجویان قرار می گیرد و همین امر نسل این گیاهان را در معرض نابودی قرار داده است .

اما آن گونه که باید قدر این گنجینه ارزشمند و سرمایه های خدادادی را ندانسته ایم و حال گیاهان دارویی در استان خوب نیست و تا انقراض بیشتر گونه های آن راهی نیست.

این ثروت سبز در معرض نابودی قرار گرفته است در حالی که با اندکی توجه و سرمایه گذاری می توان زمینه توسعه منطقه و اشتغال پایدار را برای جوانان این منطقه فراهم کرد.

در حدود هر ۶۶۰ کیلومتر مربع در دنیا یک گونه گیاهی، در هر ۲۲۲ کیلومتر مربع در کشور یک گونه، در هر هشت کیلومتر مربع در کهگیلویه و بویراحمد یک مورد و در هر یک کیلومتر مربع در منطقه حفاظت شده دنا نیز یک گونه گیاهی وجود دارد.

از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در این منطقه ۱۱۱ گونه آنها خوراکی، ۲۰۰ گونه دارویی، ۸۷ گونه رنگی، ۵۰ گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، ۱۲ گونه روغنی، ۴۰ گونه صمغ دار، ۸۷ گونه اسانس دار و ۲۵ گونه ادویه ای هستند.

ترکیب و غنای مواد موثر گیاهان دارویی این استان نیز نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است.

هفت هزار میلیارد تومان اعتبار زیربنایی از سفر مهرماه ۱۴۰۰رییس جمهور و متمم سفر برای این استان مصوب شده که تزریق این حجم اعتبار سبب تحول عظیم، رونق و توسعه در استان خواهد شد.

در سفر رئیس جمهور به استان ۲۱۷ طرح عمرانی با اعتباری حدود سه هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان مصوب شد.

حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر با پیگیری های استاندار استان از محل متمم سفر به استان اختصاص یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha