۶ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۵۲
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85066223
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فندقلو نمین زیستگاه‌ منتخب کشور برای تکثیر و احیای نسل گوزن زرد ایرانی شد

اردبیلف - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سایت فندقلو این اداره کل به عنوان یکی از زیستگاه‌های منتخب سازمان حفاظت محیط زیست جهت تکثیر و احیای نسل گوزن زرد ایرانی شناخته شد.

حسن قاسم‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه انتقال مرال از سایت فندقلو به سایر زیستگاه‌های کشور اظهار کرد: گونه مرال یا گوزن قرمز که از سال ۱۳۸۸ توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان در سایت فندقلوی شهرستان نمین نگهداری می‌شد، جزو گونه‌هایی از پستانداران کشور است که در حال حاضر خطری جدی نسل این حیوان را تهدید نمی‌کند و اخیرا با تشخیص کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست به مرکز نگهداری مرال در جنگل‌های ارسباران تبریز و یکی دیگر از مراکز نگهداری حیات وحش در استان یزد انتقال یافت.

وی افزود: این تصمیم به دنبال انتخاب سایت فندقلو به عنوان یکی از زیستگاه‌های منتخب سازمان حفاظت محیط زیست جهت تکثیر و احیای نسل گوزن زرد ایرانی اتخاذ شده که به‌ علل مختلف از جمله تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه نسل آن به شدت کاهش یافته ، طوری‌که آن را حیوانی منقرض شده می‌پندارند.

قاسم‌پور گفت: چهار راس از این گونه در معرض تهدید انقراض یک ماه پیش با نظارت کارشناسان‌ دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به سایت فعلی در جنگل فندقلوی نمین انتقال و رهاسازی شد که تا امروز شرایط این گوزن‌ها به لحاظ وضعیت جسمانی و سازگاری یافتن با محیط به خوبی پیش رفته است. ضمن آنکه مرحله دوم انتقال گوزن زرد ایرانی به جنگل فندقلوی نمین تیرماه امسال پس از سپری کردن فصل زایمان آن‌ها در زیستگاه مبداء انجام خواهد گرفت.

وی در خصوص رهاسازی آهوان در منطقه حفاظت شده مغان نیز تصریح کرد: این امر پس از بررسی‌های کارشناسی و فنی با تایید سازمان متبوع در دشت مغان صورت گرفت و اخیرا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز طرح رهاسازی و معرفی آهو در دشت مغان را به عنوان یکی از سه طرح موفق احیای جمعیت گونه‌های شاخص اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: طبق آخرین سرشماری به عمل آمده از آهوان رهاسازی شده تعداد ۹ راس با ترکیب جنسیتی پنج ماده و چهار نر در منطقه حفاظت شده مغان توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست سرشماری شد و زیست بیش از ۱۰ ماه در زیستگاه مغان نشان از موفقیت طرح دارد.

وی با اشاره به پتانسیل مناسب دشت مغان جهت تکثیر مجدد و ازدیاد نسل آهو و استقبال و علاقه تاریخی اهالی و عشایر این منطقه به گونه مذکور گفت: برنامه انتقال تعدادی آهوی دیگر از سایر زیستگاه‌های کشور به دشت مغان در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha