تحقق ۹ برابری یک وعده‌ صادق در هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - همانطور که می‌دانیم، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعتی و ایجاد اشتغال یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بود و اینک پس از ۲ سال میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان هرمزگان نه تنها ۲ برابر بلکه ۹ برابر افزایش پیدا کرده و باید ببینیم این میزان رشد چقدر در ایجاد شغل موثر بوده است.

سرمایه‌گذاری یکی از منابع رشد اقتصادی بوده که صنعت به عنوان محل انباشت دانش و محرک رشد اقتصادی از اهمیت به سزایی برخوردار است و تداوم سرمایه‌گذاری در این بخش رشد بلند مدت را تضمین و ارزش افزوده را افزایش می‌دهد.

برای دست یافتن به رشد بالا و ارزش افزوده؛ داشتن سیاست مناسب ارزی، سیاست‌های پولی و بانکی و توجه به انجام هزینه‌های عمرانی اهمیت دارد.

سرمایه‌گذاری به لحاظ حجم و اندازه از مصرف کوچکتر است اما بخش مهمی از تقاضا را تشکیل داده و سهم بزرگی در تولید و تجارت دارد و افزایش سرمایه‌گذاری به افزایش تجارت و تولید منجر و نتیجه آن کاهش بیکاری و افزایش درآمد است، از همین روی جوامع به شدت خواهان افزایش سرمایه‌گذاری هستند.

حتی تجهیز منابع به سمت توسعه و بهبود تولید و کالا و خدمات هم سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که نتیجه آن افزایش قابلیت و توانایی برای تولید بیشتر است؛ البته بخشی از سرمایه‌گذاری به منظور حفظ توان تولید کنونی انجام می‌شود تا هزینه‌های استهلاک کالاها و وسایل تولیدی پوشش داده شود.

با این تعاریف می‌توان گفت برداشتن موانع از سر راه تولید و انجام سرمایه‌گذاری جدید هم خود نوعی سرمایه‌گذاری است که توسط دولت برای بهبود فضای کسب و کار، حفظ و افزایش اشتغال و تولید در کشور انجام می‌شود و این فعالیت در به تبع کشور در هرمزگان نیز درحال انجام است.

بازگشت ۴۷۸ واحد راکد به چرخه فعالیت

تحقق ۹ برابری یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در هرمزگان

مسوولان هرمزگان در یک سال گذشته برای کمک به جریان سرمایه‌گذاری و حفظ تولید تلاش بسیاری کردند که یکی از اقدام‌های آن‌ها احیا و به چرخه تولید بازگشتن ۴۷۸ واحد راکد در این استان بود که موجب اشتغال مجدد ۲ هزار و ۵۲۳ نفر شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:‌ این میزان اشتغال با سرمایه‌گذاری ۴۸ هزار میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۱ حاصل شده است و بدین ترتیب از ایجاد تبعات سو اجتماعی برای خانواده‌های این افراد پیشگیری شد.

ایوب رحیمی ادامه داد: نزدیک به ۴۸ واحد صنعتی امسال دوباره به چرخه فعالیت و تولید بازگشتند که میزان اشتغال آن‌ها یکهزار و ۶۰ نفر است و برای بازگرداندن این واحدها به مرحله تولید ۴۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: شرکت روی بندرعباس بزرگترین واحد صنعتی است که در سال جاری به چرخه فعالیت بازگشت و مشکل آن هم تامین مواد اولیه بود که با رایزنی‌های انجام شده ۱۶ هزار تن خاک روی به این مجموعه صنعتی اختصاص داده شد و این مجموعه صنعتی در تیرماه به چرخه تولید بازگشت.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان کرد: همچنین در حوزه معدنی هم ۳۳ واحد با اشتغال ۲۶۳ نفر و سرمایه‌گذاری ۶۳۴ میلیارد ریال مجدد فعال شدند و در حوزه صنوف تولیدی هم ۴۰۶ واحد با یکهزار و ۲۰۰ نفر اشتغال و سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریال مجدد فعال شدند.

رحیمی بیان کرد: هم اکنون هم درحال تلاش برای بازگرداندن ۳۵ واحد دیگر به چرخه فعالیت هستیم و این برنامه در سال آینده هم ادامه دارد که برای این منظور واحدهای راکد بر اساس مشکل‌هایی که دارند فهرست بندی شده و مشکل‌های آن‌ها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هرمزگان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر واحدها هم مشکل تامین سرمایه‌ در گردش، تامین مواد اولیه، بازار و حمل کالا را دارند که در کارگروه ذکر شده مشکل بررسی و برای رفع آن تصمیم یا تصمیم‌هایی اتخاذ شده و سپس به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

افزایش ۹۱۶ درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی در هرمزگان

تحقق ۹ برابری یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در هرمزگان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان هم در این رابطه گفت: سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی استان (از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان بهمن‌ماه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۱۶ درصد رشد یافت که نقش مهمی در رونق تولید و اشتعالزایی داشته است.

خلیل قاسمی افزود: در این مدت ۱۶۳ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ۴۱۳ واحد تولیدی و صنعتی در هرمزگان محقق شد که با جذب این میزان سرمایه گذاری رتبه نخست در کشور را کسب کردیم.با جذب این میزان سرمایه گذاری رتبه نخست در کشور را کسب کردیم.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مجوزهای صادره در زمینه کارخانه نورد و لوله هرمز، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، پتروپالایش نگین مکران جاسک و تولید صنایع فولادی گنجینه کانسار بوده که سهم بسزایی در تحقق برنامه‌های دولت سیزدهم در این خصوص داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار کرد: این واحدهای تولیدی و صنعتی برای ۲۴ هزار و ۴۵۸ نفر شغل ایجاد کردند که با رشد ۱۴۳ درصدی همراه بوده است.

قاسمی با اشاره به اینکه استان هرمزگان در حوزه جواز تاسیس پروانه های صادره صنعتی نیز رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: اقدام‌های شاخصی که در این حوزه انجام شده شامل طراحی و ایجاد شهرهای صنعتی فولاد، شیشه، کود و سم بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان هرمزگان فعالیت دارند، گفت: امسال یک کارگروه در حوزه تولید صنعتی، کشاورزی و نیز بخش‌های گردشگری با حمایت استاندار در استان تشکیل شد که این کارگروه با برگزاری ۲۰۳ جلسه ۵۲۲ مصوبه داشت.

این مسئول اضافه کرد: تاکنون بیش از ۹۰ درصد مصوبات در این کارگروه اجرایی و عملیاتی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، همچنین از رشد ۸۸ درصدی صدور گواهی کشف در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل و شناسایی حدود ۷۳ میلیون تن ذخیره معدنی جدید با هزینه اکتشافی افزون بر ۴۶ میلیارد ریال خبر داد.

قاسمی گفت: تا پایان بهمن ماه سال گذشته نیز شاهد رشد ۱۶ درصدی تولید در حوزه کارخانه سیمان هرمزگان، هفت درصد در شمش فولادی، ۲۵ درصدی هیدروکربن های سبک و سنگین، ۱۷ درصدی صنایع معدنی و ۲۵ درصدی صنایع شیمیایی در استان بودیم.

یکهزار و ۲۸۲ واحد تولیدی راکد هرمزگان به مدار تولید بازگشت

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری هرمزگان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون یکهزار و ۲۸۲ واحد راکد در استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند که با احیای این واحدهای تولیدی برای پنج و ۹۱۷ نفر در هرمزگان شغل ایجاد شد.

عادل شهرزاد افزود: کارگروه رفع موانع تولید هرمزگان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تمامی تلاش خود را برای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی به کار بسته و حمایت از بنگاه های اقتصادی به‌ویژه واحدهای راکد از اولویت های برنامه های توسعه اقتصادی استان بوده و توانسته عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد.

معاون استاندار هرمزگان، حمایت از تکمیل زنجیره های تولید را دیگر رویکرد مهم دنبال شده در کارگروه رفع موانع تولید برشمرد و ادامه داد: در همین راستا هماهنگی و پیگیری لازم برای ارتقای ظرفیت تعداد ۹۲۶ واحد تولیدی فعال با کمتر از ظرفیت اسمی نیز در استان انجام گرفته و کار همچنان با جدیت ادامه دارد.

استاندار هرمزگان هم با اشاره به افزایش ۹ برابری جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در استان، گفت، سال ۱۴۰۱ این استان رشد ۶.۵ درصدی را تجربه کرد.

مهدی دوستی بیان کرد: رشد ۶.۵ درصدی در فصل سوم ۱۴۰۱ مربوط به  استان هرمزگان را در برنامه داشتیم که با تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی ۱۰۰ درصد این رقم رشد تحقق یافته است.

وی افزود: سالی که گذشت در شاخص‌های مختلف از جمله ترانزیت، کشاورزی، صنعت و معدن، جذب سرمایه گذاری صنعتی استان رشد قابل توجهی داشته ایم، در حوزه جذب سرمایه گذاری صنعتی استان با جهش ۹ برابری شاهد رشد ۹۱۴ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته بودیم.

استاندار هرمزگان ادامه داد: در حوزه جذب سرمایه گذاری نیز با جذب ۱۶۳ هزار میلیارد تومان رتبه نخست کشور به هرمزگان رسید، در سال اخیر چند پروژه مهم از جمله پتروشیمی شرق استان، گاز رسانی به واحدهای صنعتی و تکمیل زنجیره چوب مصوب شده است.

دوستی گفت: در بخش درمانی استان کارهای بزرگی انجام شده و بیمارستان‌های خوبی در حال ساخت است، بیمارستان مادر و کودک که در همین دولت کار آن آغاز شد به اتمام رسیده و در تلاشیم بیمارستان میناب و بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس را نیز به زودی با همکاری همه‌جانبه به اتمام برسانیم.

استاندار هرمزگان گفت: در حوزه مسکن هم بایستی اداره کل راه و شهرسازی با تلاش مضاعف میزان قابل توجهی از منازل مردم را آماده تحویل کند و دستگاه‌های دیگر نیز در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز باید نهایت همکاری را داشته باشند.

امید می‌رود با جریان آغاز شده در زمینه سرمایه‌گذاری در این استان سال ۱۴۰۲ و سال‌های پیش رو، این استان شاهد شرایط اقتصادی مناسب و شکوفایی ظرفیت‌های مختلف خود باشد که مردم هم از آن بهره‌مند شوند.

استان هرمزگان در بین استان‌های کشور جایگاه نهم را از نظر مساحت دارد که ۵۵ و هفت دهم درصد از جمعیت آن شهرنشین هستند و براساس نشریه نیروی کار پاییز ۱۴۰۱ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده میانگین نرخ بیکاری در کشور هشت و ۲ دهم درصد و در هرمزگان ۱۱ و ۶ دهم درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha