۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۲۶
کد خبر: 85066765
T T
۳۶ نفر

برچسب‌ها

خروج فارس از خشکسالی ۱۰ ساله و خرسندی کشاورزان از رهاسازی حقابه

شیراز-ایرنا-خروج استان فارس پس از یک دهه از خشکسالی و رهاسازی آب سد درودزن کشاورزان شهرستان های این استان را برای سالی پرمحصول امیدوار کرده است.

به گزارش ایرنا،بارندگی های نسبتا خوب سال زراعی جاری با اعلام خبر خروج استان فارس از خشکسالی پس از حدود یک دهه کشاورزان و اهالی فارس را نسبت به سالی سبز و پرمحصول امیدوار کرده است.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس طی روزهای اخیر در مصاحبه نوروزی با ایرنا خبر خروج استان فارس از خشکسالی را پس از یک دهه اعلام کرد.

در پی بارش های نسبتا خوب سال زراعی جاری مسئولان مربوطه نیز خبر از رهاسازی آب سد دروزن پس از مدتها می دهند که این مساله موجبات امیدواری کشاورزان را فراهم ساخته است.

پیشه اغلب ساکنین استان پهناور فارس با حدود پنج میلیون نفر جمعیت از دیرباز کشاورزی بوده است و خشکسالی ده سال گذشته که در بسیاری از نقاط کشور روی داده است بیش از همه مردم این استان را درگیر کرده و مشکلاتی را برای آنها به بار آورده است.

خروج فارس از خشکسالی ۱۰ ساله و خرسندی کشاورزان از رهاسازی حقابه
۱۲۰ میلیون متر مکعب آب سددرود زن برای بخش کشاورزی فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز یکشنبه گفت: ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب سد درود زن برای اراضی زراعی پایاب رودخانه کر در شهرستان های خرامه، زرقان و مرودشت رهاسازی می شود.

مجتبی دهقان پور در حاشیه بازدید از شبکه های انتقال آب سد درودزن در شهرستان زرقان تصریح کرد: اولین رها سازی آب مذکور در سال زراعی جاری از سیزدهم اسفندماه در شهرستان خرامه شروع شده است و بر اساس پیش بینی ها تا بیستم فروردین ماه جاری ادامه دارد.

به گفته وی؛ رها سازی مذکور در راستای تولید محصولات زراعی جو، گندم و گلرنگ در اراضی زیر دست سد درودزن است و با توجه به بازدیدهای کارشناسی و مصوبات کارگروه آب کشاورزی استان فارس صورت گرفت.

این مقام مسئول اظهار کرد: سهم شهرستان خرامه ۲۴ میلیون مترمکعب آب برای ۲۳ هزار هکتار بوده است و تا دوم فرودین ماه رهاسازی حقابه این شهرستان پایان یافت.

دهقان پور با بیان اینکه حقابه مربوط به اراضی کشاورزی شهرستان های زرقان و مرودشت هم اکنون در حال رهاسازی است، تصریح کرد: سهم شهرستان زرقان حدود ۳۰ میلیون مترمکعب برای اراضی زراعی در سطح ۲۴ هزارهکتار است.

خروج فارس از خشکسالی ۱۰ ساله و خرسندی کشاورزان از رهاسازی حقابه

وی ابراز کرد: قریب به ۵۰ میلیون مترمکعب آب سد درود زن نیز در سطح ۳۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان مرودشت رهاسازی می شود.

او بیان کرد: با توجه به بارش های مناسب و میزان آب موجود در پشت سد درودزن، پیش بینی می شود بیش از ۲۰۰ هزارتن گندم در این اراضی تولید شود که نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاریخ و میزان رها سازی نوبت دوم آب سددرودزن بر اساس بازدیدهای مستمر و کارشناسی بعدی مشخص می شود.

سد درودزن کجاست؟
سد درودزن که سال ۱۳۵۱ بر روی رودخانه کر به بهره برداری رسید در حوزه شهرستان مرودشت و حدود ۵۰ کیلومتری شمال آن است. مرکز شهرستان مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز است.

رود کُر، بزرگترین رودخانه استان فارس است و یکی از منابع اصلی تأمین آب کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی شهرهای شیراز، مرودشت و دیگر مناطق استان است.

این رودخانه از کوه‌های سید محمد و پالانگری سده شهرستان اقلید و همچنین مارگون شهرستان سپیدان سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه‌های این شهرستان به آن، با نام رودخانه دژکرد از ناحیه تنگ براق، به شهرستان مرودشت وارد می‌شود.

رودخانه کر پس از عبور از سد درودزن، وارد دشت رامجرد می‌شود. در ادامه این رودخانه با گذر از جنوب شهر مرودشت وارد شهرستان زرقان شده و در نهایت در شهرستان خرامه، به دریاچه بختگان می‌ریزد. طول رودخانه کر تا حدود دریاچه بختگان ۲۸۰ کیلومتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha