۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶
کد خبر: 85067226
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار یزد: بهبود فضای کسب و کار استان یزد  ۹ پله‌ ارتقاء یافت

یزد - ایرنا - استاندار یزد گفت: با همت همه بخش‌ها در سال گذشته، استان یزد بالاترین رشد اقتصادی کشور را با صعود ۹ پله ای در زمینه بهبود فضای کسب و کار رقم زد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری یزد، مهران فاطمی در جمع فرهیختگان شهرستان اشکذر که به منظور بررسی مسائل و دغدغه های این شهرستان برگزار شد، افزود: در پرتو اقدامات و پیگیری های صورت گرفته، استان یزد در سال گذشته در زمینه بهبود فضای کسب و کار با جهش ۹ پله ای به جایگاه ششم کشور رسید اما به وضعیت موجود قانع نیستیم زیرا ظرفیت‌های استان بیش از این است.
وی در خصوص فعالیت های استان یزد در حوزه «دانش بنیان» نیز تصریح کرد: بر اساس ارزیابی های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت عتف، یزد استان ممتاز کشور در این حوزه اعلام شد که مبین موفقیت اقداماتی است که در این زمینه در استان انجام شده است .
استاندار یزد همچنین اظهارداشت: در سال گذشته نرخ بیکاری استان یزد پس از چندین سال از حالت دو رقمی خارج و در چهار فصل متوالی تک رقمی شد و این استان بالاترین کاهش نرخ بیکاری کشور را تجربه کرد.
فاطمی در خصوص شعار سال جدید مبنی «مهار تورم، رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: همه بخش ها باید تلاش کنند تا با اقدامات ارزنده زمینه تحقق شعار سال در استان فراهم شود.
وی هدف از برگزاری دیدارهای رمضانی با فرهیختگان شهرستان ها را ایجاد وحدت و همدلی برای تحقق شعار سال و احصاء مسائل شهرستان ها به منظور انجام اقدامات اساسی برای رفع آن ها عنوان کرد و اظهار داشت: مهم ترین ثروت و مولفه ارزش آفرین شهرستان اشکذر، منابع انسانی است و با توجه به اینکه آموزش و پرورش، کانون پرورش منابع انسانی است لذا توجه به مسائل این حوزه و رفع مشکلات این بخش مهمترین رویکردهای توسعه این شهرستان بشمار می رود.
فاطمی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به اندازه ای رشد می کشد که آموزش و پرورش قد بکشد بنابراین باید در تخصیص منابع، بکارگیری مسئولیت های اجتماعی و سایر ظرفیت ها به آموزش و پرورش توجه ویژه می شود و در این راستا برای تکمیل چندین مدرسه خیری نیمه تمام شهرستان اشکذر و فعال سازی مجدد این پروژه ها اقدام می شود.
وی درخصوص مشکلات ناشی از توسعه صنعت و کارخانه ها در این شهرستان نیز تصریح کرد: دو واژه‌ی «صنعت» و «کارخانه» دارای تفاوت های ماهیتی زیادی هستند؛ صنعت به معنی طراحی قطعه و ماشین سازی است و نیروی کار آن را طراحان و مهندسان مجرب و متخصص تشکیل می دهند اما کارخانه به معنای ورود خط تولید و ایجاد شغل به دنبال آن است که به کارگر نیاز دارد.
استاندار یزد اظهارداشت: محصول فعالیت کارخانه ها آلایندگی، اشتغال نیروی کار غیربومی و بروز برخی مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی است اما با فعالسازی بخش صنعت، شاهد ماندگاری نیروهای نخبه و متخصص در استان و ایجاد ارزش افزوده برای استان خواهیم بود.
فاطمی تصریح کرد: یکی از رویکردهای مورد پیگیری در استان یزد تغییر رویکرد از «قطب تولید کاشی و سرامیک کشور» به «قطب تولید خط تولید کاشی و سرامیک کشور و حتی کشورهای منطقه» باید باشد، زیرا هم کنون ۸۰ درصد خط تولید کاشی و سرامیک در شهرستان میبد بومی سازی شده و یکی از رویکردهای مورد پیگیری در شهرستان اشکذر نیز باید قطعه سازی و ماشین سازی باشد که در این زمینه حمایت های لازم از سوی استان صورت می گیرد.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش از الزام شهرستان ها به تدوین برش شهرستانی سند تحول یزد نوین خبرداد و افزود: این سند بر مبنای اقتصاد دانش بنیان و با توجه به ظرفیت های منابع انسانی و مولفه های زیست محیطی؛ با رویکردی کاملا عالمانه تدوین شده و محورهای آن باید با جدیت پیگیری شود.
وی در ادامه در پاسخ به موضوعات مطروح شده در خصوص مسائل اجتماعی واحدهای صنعتی و معدنی اشکذر ، تصریح کرد: در سال گذشته، ۶۷ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده؛ به شهرداری و دهیاری های این شهرستان پرداخت شده و ۱۵.۵ میلیارد تومان عوارض آلایندگی و ۱۵ میلیارد تومان از محل یک درصد فروش معادن نیز به این شهرستان اختصاص یافته است.
فاطمی با بیان اینکه نحوه توزیع اعتبارات استان در سالجاری، متفاوت از سال های گذشته خواهد بود، گفت: در سالجاری صندوق پیشرفت و عدالت در استان ها تشکیل و درآمدهای استان ها به این صندوق ها واریز می شود که این موضوع اتفاق بزرگی برای استان ها محسوب می شود.
استاندار یزد همچنین بر تدوین پیوست مسئولیت اجتماعی صنایع و معادن شهرستان ها متناسب با اولویت های هر شهرستان، تاکید و اضافه کرد: واحدهای با قابلیتِ راه اندازی هنرستان جوار معدنی و صنعتی، احصاء و پیگیری های لازم برای راه اندازی این هنرستان ها به عنوان مسئولیت اجتماعی آنها صورت گیرد.
وی در خصوص مطالبه مردم شهرستان اشکذر در خصوص ساماندهی جاده خضرآباد عنوان کرد: ۱۲ کیلومتر این جاده تعریض و بهره برداری شده است و ۳.۵ کیلومتر باقی مانده آن نیز در دستور کار قرار دارد و برای تکمیل کنارگذر زارچ _ اشکذر نیز ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور تخصیص یافته و همچنین ۶۰ میلیارد تومان نیز از محل تفاهم نامه با مجموعه ایمیدرو برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
فاطمی ظرفیت های شهرستان اشکذر در حوزه کشاورزی را در استان قابل توجه دانست و اظهارداشت: یکی از اقدامات لازم الاجرا در شهرستان، ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی به ویژه برای محصولات گلخانه ای است که این مهم نیز در دستور کار قرار دارد .
استاندار یزد در خصوص ظرفیت های گردشگری شهرستان اشکذر در حوزه کویر و باستان شناسی، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین سایت های موزه های باستان شناسی و میراثی متعلق به شهرستان اشکذر است که این ظرفیت باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد و این شهرستان می تواند تبدیل به بزرگترین مجموعه تفریحات آبی استان شود.
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان حضرت زینب کبری(س) اشکذر تصریح کرد: بالاترین عددی که طی دو سال اخیر برای یک پروژه حوزه سلامت تخصیص یافته متعلق به این بیمارستان است و این مرکز درمانی در ماه های آینده به بهره برداری می رسد.
فاطمی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر توسعه نامتوازن استان، اظهارداشت: این اتفاق ماحصل رویکردها و اقدامات ۴ دهه گذشته بوده با اینهمه عزم مدیریت استان بر توسعه عدالت محورانه برای همه شهرستان ها است.

وی همچنین از پیگیری های استانی و ملی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل موجود و توسعه و پیشرفت این حوزه انتخابیه قدردانی کرد و راه اندازی بنیاد پیشرفت شهرستان اشکذر، توجه به مسائل فرهنگی و مباحث مربوط به خانواده و جوانی جمعیت، احداث شهرک قطعه سازی و توجه به ظرفیت ییلاقات شهرستان و طرح جامع گردشگری این شهرستان را مورد تاکید قرار داد.

مرکز شهرستان اشکذر در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد و این شهرستان از قطب های مهم صنعت و کشت گلخانه ای این استان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha