۸ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85067277
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موزه فرهنگ و آموزش، شناسنامه صدساله آموزش و پرورش قزوین

قزوین - ایرنا - موزه فرهنگ و آموزش گنجینه‌ای ارزشمند از یک قرن تلاش دست اندرکاران آموزش و پرورش قزوین به شمار می رود که بازدید از آن برای گردشگران نوروزی خالی از لطف نیست.

به گزارش ایرنا، همه ما خاطراتی از دوران تحصیل و حضور در مدرسه داریم، خاطراتی که مرور آنها برایمان خالی از لطف نیست و ما را به دوران شیرین تحصیل و انس و دوستی با همسالان می برد.

موزه فرهنگ و آموزش قزوین در یکی از بناهای تاریخی این شهر بازدیدکنندگان را به حال و هوای گذشته عرصه تعلیم و تربیت می برد و خاطرات دوران تحصیل در مدارس قدیم را برای پا به سن گذاشته ها تداعی می کند.

مدرسه دیانت در خیابان شهید انصاری که این موزه در آن قرار دارد، از بناهای دوره قاجار به شمار می رود که در اردیبهشت ماه سال ۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

موزه فرهنگ و آموزش با تلاش چندین ساله ابراهیم صفاریان از بازنشستگان آموزش و پرورش قزوین با گردآوری آثار قدیمی مختلف از مدارس و فرهنگیان پیشکسوت، تاریخ بیش از یک سده نظام تعلیم و تربیت را در قالب اسناد و مدارک تاریخی در چند بخش به نمایش گذاشته است.

به گفته مسوولان، هدف از راه اندازی این مجموعه گردآوری و حفظ اسناد مربوط به آموزش و پرورش و ساماندهی آنها و تهیه فرهنگ و تاریخ شفاهی آموزش و پرورش و مستند کردن آن به شکل اسناد تاریخی است.

موزه فرهنگ و آموزش، شناسنامه صدساله آموزش و پرورش قزوین

موزه فرهنگ و آموزش قزوین، نخستین موزه تخصصی تعلیم و تربیت کشور

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این خصوص گفت: موزه فرهنگ و آموزش، نخستین موزه‌ تخصصی حوزه تعلیم و تربیت کشور به شمار می رود و در آن تصاویر و ابزارآلات حوزه تعلیم و تربیت استان به نمایش گذاشته شده است.

نقی سیاهکالی مرادی با بیان اینکه موزه فرهنگ و آموزش شناسنامه صدساله آموزش و پرورش قزوین است، افزود: این موزه گوشه‌ای از تلاش فرهنگیانی است که با عشق و علاقه به تعلیم و تربیت پرداختند و عکس‌ها و آثار به نمایش درآمده در موزه فرهنگ و آموزش، زیباترین خاطرات دوران زندگی را که همان تدریس و تحصیل است تداعی می‌کند.

وی اظهار کرد: این مجموعه حاصل ۱۰ سال تلاش برای جمع آوری و گردآوری آثار به نمایش گذاشته شده است.

این مسوول گفت: موزه فرهنگ و آموزش یادگاری از اسناد و اشیای صد ساله آموزش و پرورش قزوین است و اسناد و اشیای این موزه با پیگیری‌های ابراهیم صفاری‌نیا از معلمان پیشکسوت استان، از مدارس و مناطق مختلف در استان جمع‌آوری شده است و این گردآوری همچنان ادامه دارد.

موزه فرهنگ و آموزش، شناسنامه صدساله آموزش و پرورش قزوین

به گفته‌ وی، این موزه گام ارزشمندی برای شناساندن آموزش و پرورش استان به شهروندان و گردشگران به شمار می رود تا با تاریخچه این نهاد مهم تربیتی در قزوین آشنا شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در این موزه انواع تصاویر ، وسایل آموزشی قدیمی، کتاب‌های درسی، وسایل آزمایشگاهی و سایر ابزارهای آموزشی از جمله وسایلی است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

سیاهکالی مرادی افزود: این موزه در ایام نوروز از ساعت هشت صبح تا ۱۸ بعدازظهر برای بازدید علاقه‌مندان فعال است.

این موزه در خیابان شهید انصاری و در محل مدرسه دیانت پذیرای گردشگران و شهروندان قزوینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha