یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در استان مرکزی ایمن‌سازی شد

اراک - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار راس دام سبک و سنگین در این استان تاکنون در راستای طرح واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی شد.

«مهدی جان‌محمدی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: طرح واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین استان مرکزی علیه بیماری تب برفکی از ابتدای بهمن ماه سال گذشته آغاز و تا بیستم فروردین ماه جاری ادامه دارد.

وی بیان کرد: یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۶۱ هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله در این طرح به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی با یادآوری شیوع سویه جدید بیماری تب برفکی در کشور عراق خاطرنشان کرد: با توجه به بروز بیماری تب برفکی در کشورهای همسایه، در راستای مقابله با این بیماری ورود دام از استان‌های غربی شامل آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان و گیلان به استان مرکزی ممنوع است.

جان محمدی گفت: بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی مسری دام است که شیوع آن خسارت‌های اقتصادی فراوانی را برای واحدهای پرورش دام به همراه دارد.

وی افزود: دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی باید موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون و ضدعفونی جایگاه دام‌ را جدی بگیرند و از نقل و انتقال دام به‌صورت غیربهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: بی‌حالی، ریزش بزاق از دهان، لنگش و وجود زخم‌ و تاول در داخل دهان، شکاف بین سم و تب از جمله علایم بیماری تب برفکی است و شیوع این بیماری در بین دام‌ها کاهش شدید تولید شیر و گوشت و لاغری مفرط در دام را به همراه دارد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha