دستاوردهای هنری ملیتهای غیر ایرانی در نمایشگاه قرآن مشهد +فیلم

مشهد-ایرنا- ملیت‌های غیرایرانی مقیم خراسان رضوی، دست‌آفریده‌ها و هنرهای خود در موضوعات قرآنی را در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در معرض بازدید عموم قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد از چهارم فروردین ماه همزمان با دومین روز از ماه مبارک رمضان در جوار بارگاه منور رضوی گشایش یافته است.

در این نمایشگاه هنرمندان و فعالان قرآنی ایرانی و غیرایرانی دستاوردها و محصولات و هنرهای خود را در قالب ۱۵۰ غرفه به نمایش گذاشته اند که تعدادی از این غرفه ها به بیش از ۶ ملیت غیر ایرانی مقیم مشهد از کشورهای آفریقایی و همسایه ایران بویژه افغانستانی ها اختصاص دارد.

خبرنگار ما در بازدید از بخش بین الملل این نمایشگاه به سراغ یکی از غرفه های این بخش می رود، بخشی که به کتابهای پاکستانی اختصاص دارد و یکی از سرودهای این کشور نیز از تلویزیون در حال پخش است.

غرفه دار خود را "مومن حسن لاشاری" از پاکستان معرفی می کند و می گوید: در این نمایشگاه کتابهایی با موضوع قرآن و عترت به زبانهای مختلف که توسط دوستان پاکستانی مقیم مشهد تولید شده است را به نمایش گذاشته ام.

وی بیان کرد: قرآن هایی که در این غرفه به نمایش درآمده به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو است که توسط دوستان پاکستانی من تالیف و چاپ شده است.

این فعال قرآنی پاکستانی به عکسهای داخل غرفه که نمایانگر محصولات هنری پاکستانی ها بود، اشاره کرد و گفت: چند کتاب هم به زبان فارسی که معرف کشور پاکستان و جاذبه های تاریخی، گردشگری ، آداب، رسوم و سنن آن منطقه است نیز در این غرفه عرضه کرده ام که مهمترین آن کتاب "حکایت ملک خداداد" و حایز رتبه های برتر در عرصه ملی و بین المللی است.

در غرفه دیگری از بخش بین الملل نمایشگاه قرآن و عترت مشهد نوجوان سیاه پوستی اهل قاره آفریقا قرار دارد و کارهای هنری خود در خصوص کتابت قرآن را به بازدیدکنندگان نشان می دهد.

او خود را "علی حیدر" از نیجریه معرفی می کند و می گوید: ۱۹ ساله هستم، کارم این است که آیات قرآنی را با رنگ بندیهای مختلف به زبان کوفی می نویسم، البته زبان کوفی در نوشتن اسامی پیامبران و برخی کلمات دیگر تفاوت هایی با سایر زبانها دارد که در آثار من مشهود است.

در نهایت دبیر اجرایی بخش بین الملل شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد که خود از برادران افغانستانی مقیم مشهد است نیز در نزدیکی این غرفه ها قرار دارد، چند خبرنگار نیز در اطرافش قرار گرفته و توضیحات لازم را می خواهند، او می گوید: این نمایشگاه فرصت ارایه و نمایش دستاوردها و ظرفیتهای بی بدیل غیرایرانی های مسلمان ساکن خراسان رضوی را در عرصه های هنری و پژوهشی قرآن فراهم کرده است.

حسین حیدری افزود: در بخش بین الملل شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد هنرمندان و فعالان قرآنی غیرایرانی ساکن خراسان رضوی دستاوردها و محصولات و ظرفیتهای ملیتی یا تشکلی خود را در قالب ۱۰ غرفه در معرض بازدید عموم قرار داده اند.

وی اظهار داشت: غرفه های مزبور توسط ساکنین غیرایرانی کشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان، تاجیکستان، آذربایجان و نیجریه و برخی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی مدیریت می شود.

حیدری بیان کرد: هنرمندان بخش بین المللی محصولات هنری خود را در زمینه معرق کاری، خوشنویسی و نقاشی عرضه کرده اند، برخی از آنان در زمره افراد رتبه دار در مسابقات هنرهای تجسمی هستند و تاکنون به افتخارات زیادی نائل آمده اند.

دبیر اجرایی بخش بین الملل شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد در ادامه گفت: غرفه ای در این نمایشگاه تحت عنوان غرفه "شهدای جهان اسلام" است که شمایل شهدای در راه دین اسلام کشورهای مختلف در قالب عکس یا نقاشی به تصویر کشیده شده است.

وی ادامه داد: غرفه دیگری در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن و عترت مشهد به ارایه مشاوره روانشناسی یا روان شناختی به مخاطبین در بخشهای معرفتی یا اخلاقی اختصاص دارد.

حیدری گفت: افراد غیرایرانی با ظرفیتهای بالایی در ایران پرورش یافته و موفق به کسب افتخارات قابل توجهی در عرصه ملی و بین المللی شده اند، به طوریکه طی سه سال گذشته مهاجرین افغانستانی که از اعضای جامعه قاریان افغانستانی مشهد هستند، موفق شده اند در مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه های اول تا سوم را بدست آورند.

این فعال فرهنگی و اجتماعی افزود: برخی از مهاجرین افغانستانی از بهترین خوشنویسان، نقاشان، عکاسان و معرق کاران کشور به شمار می روند و آثار فاخری را تولید و عرضه کرده اند، بخشی از دستاوردهای این هنرمندان در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن و عترت مشهد عرضه شده است.

وی بیان کرد: برخی از فعالان قرآنی تاجیکستانی یا پاکستانی مقیم خراسان رضوی نیز که پرورش یافته ایران هستند در حوزه های پژوهشی یا علمی مرتبط با قرآن صاحب نظر بوده و به افتخاراتی در حوزه مسابقات بویژه رقابتهای دانشجویان جهان اسلام دست یافته اند.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مقدس از چهارم تا یازدهم فروردین ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در مرکز دائمی نمایشگاههای آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر رضوی دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha