به گزارش خبرنگار ایرنا، احداث خط ریلی اردبیل – میانه به عنوان از مطالبات جدی مردم استان اردبیل در مدت نزدیک به ۲ دهه اخیر عملا مهمترین و جدیترین پروژه عمرانی این استان بوده است.
در جریان هشتمین سفر استانی در پاییز ۱۴۰۰، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در بازدید از این طرح بزرگ ملی اظهار کرد:"اجرای این پروژه بیش از ۲ دهه طول کشیده و انتظار مردم اردبیل نسبت به شروع بهکار این پروژه متاسفانه طولانی شده است. من فکر میکنم انشاءالله باید کار متفاوتی برای تکمیل این پروژه صورت بگیرد."
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه پروژه راهآهن اردبیل بسیاری از مسائل استان اردبیل را حل میکند، گفت: "امیدواریم به دنبال کاری که انجام شده بخشی از کار که مانده است با جدیت دنبال شود و ظرف مدت یک سال تا یک سال و نیم تکمیل شود."
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و هماکنون در ۱۲ قطعه در دست اجراست. به لحاظ شرایط توپوگرافی، ۳۵ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد در تپه ماهور و ۲۰ درصد در منطقه هموار واقع شده است.
نکته جالب اینکه بلندترین پایه در پلهای راهآهن کشور به طول ۲۶۴ و به ارتفاع ۸۵ متر به نام پل درهای آرپاچای در این پروژه احداث شده که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.
راهآهن میانه - اردبیل یکی از سختترین و در عین حال فنیترین طرحهای ریلی در دست اجرای کشور است که با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور مراحل پایانی خود را طی میکند.
نکته قابل تامل اینکه از آغاز دولت سیزدهم اجرای پروژه در حدود ۵۰ کیلومتر از بخشهای بحرانی و گلوگاهی که دارای ابنیه فنی بزرگ و پیچیده بوده ادامه یافته است و انتظار میرود با تکمیل این بخشها، سایر قطعات با سرعت بیشتری تکمیل شود.
تامین منابع مالی؛ تزریق ۱۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال به راهآهن اردبیل
شاید بتوان گفت اصلیترین گلوگاه پروژه راهآهن اردبیل میانه تامین منابع مالی بوده است و بخش مهمی از تلاشهای نمایندگان استان و مدیریت ارشد استان به تامین منابع مورد نیاز این پروژه اختصاص یافته است.
در همین زمینه علی نیکزاد ، نایب رئیس مجلس و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین آذرماه امسال در جریان بررسی میدانی وضعیت راهآهن اردبیل - میانه اظهار کرد: پروژه راهآهن اردبیل - میانه یک پروژه بسیار سنگین است که حدود ۲۸ کیلومتر تونل و بالغ بر ۴.۲ کیلومتر پل در آن باید احداث شود.
وی در این بازدید که با حضور خیرالله خادمی ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سیدحامد عاملی استاندار اردبیل انجام شد، با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین منابع مورد نیاز این پروژه گفت: بانک ملی مقرر شده ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه اختصاص دهد.
علاوه بر این بانک رفاه کارگران هم ۲ هزار میلیارد ریال به این پروژه خواهد داد که تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است. یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر قرار بود سال ۱۴۰۲ تخصیص یابد که باید تلاش کنیم این منابع هم به این پروژه تزریق شود.
با این حال نتیجه ملموس پیگیریهای مقامات ارشد استان برای تامین منابع مالی خبری بود که استانداری اردبیل اسفندماه ۱۴۰۱ اعلام کرد. بر این اساس با پیگیریهای سیدحامد عاملی سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال منابع از محل اسناد خزانه به پروژه راهآهن اردبیل اختصاص یافت و ادامه روند ریلگذاری در محدودههای زیرسازیشده این پروژه آغاز شد.
بر این اساس و در ۱۷ ماهه دولت سیزدهم، بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه تزریق شده بود که با تخصیص سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال، این رقم به بیش از ۱۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال رسید.
تاکنون حدود ۱۳۰ کیلومتر از راهآهن اردبیل ریلگذاری شده است. با این وجود عمده تمرکز در این پروژه طی ماههای اخیر اجرای مناطق بحرانی و گلوگاهی بوده و انتظار میرود در سال جدید با منابع تخصیص یافته عملیات اجرایی این پروژه تسریع شود.
صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم که در ایرنا حضور یافته بود، در خصوص روند اجرای این طرح مهم ملی گفت: خوشبختانه درباره راهآهن اردبیل- میانه تعهدات سفر رئیسجمهور محقق شد و اسفندماه سال گذشته حدود سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه پول به پیمانکاران پرداخت شد.
وی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هم در فروردین یا اردیبهشت ماه امسال به این طرح اختصاص داده میشود، افزود: در مجموع نقاط بحرانی طرح در حال تکمیل است و اگر دولت همانند سال ۱۴۰۱ به راهآهن اردبیل میانه عنایت داشته باشد میتوان امیدوار بود که این پروژه نیمه اول سال جاری به بهرهبرداری برسد.
بدری: نقاط بحرانی طرح در حال تکمیل است و اگر دولت همانند سال ۱۴۰۱ به راهآهن اردبیل میانه عنایت داشته باشد میتوان امیدوار بود که این پروژه نیمه اول سال جاری به بهرهبرداری برسد.
در همین زمینه داود شایقی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل با اشاره به آخرین اقدامات برای تامین اعتبار طرح راهآهن اردبیل اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ اعتبار مصوب راهآهن اردبیل – میانه ۲ هزار میلیارد ریال بود که در پایان سال مالی این رقم با رشد چهار برابری به هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافت و در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال منابع برای این طرح تامین شد.
به گفته شایقی، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع از محل مصوبات سفر رئیسجمهور در سال مالی گذشته برای طرح راهآهن اردبیل – میانه اختصاص یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل پیشرفت فیزیکی این طرح را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد.
به گفته این مقام مسئول، سال گذشته پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در بودجه اختصاص داده شده و ۲۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هم از محل تهاتر نفت تامین اعتبار میشود.
چرا اتصال شمال استان اردبیل به شبکه ریلی سراسری ضروری است؟
چنانکه گفته شد تمرکز اصلی دولت سیزدهم در پروژه راهآهن اردبیل - میانه اجرای قطعات گلوگاهی و بحرانی این پروژه بود که دارای ابنیه فنی پیچیدهای بود. با تکمیل این قطعات انتظار میرود فرایند کار در ادامه تسریع شود و نیمه اول امسال انتظار ۱۸ ساله اردبیلیها به پایان رسیده و صدای سوت قطار در این استان مرزی شنیده شود.
با این حال اجرای حلقه آخر این پروژه مهم ریلی اتصال شمال استان به شبکه ریلی کشور است تا از این طریق هم راهآهن میانه - اردبیل با توجه به سرمایهگذاری کلان دولتی در شبکه ترانزیت بینالمللی قرار گرفته و ضمن ارتباط ریلی با کشور جمهوری آذربایجان، یکی از حلقههای مفقوده کریدور شمال- جنوب در این شبکه تکمیل شود. در واقع بازگشت سرمایه صرف شده در این پروژه با اتصال به مرز جمهوری آذربایجان در بازه زمانی کمتری امکانپذیر خواهد شد.
فراموش نکنیم که حاصلخیزترین اراضی کشاورزی استان اردبیل در شمال استان واقع شده و ۲ شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و کشت و صنعت پارس به عنوان چشمههای اصلی بار در شمال غرب کشور بوده و تولیدات کشاورزی و دامپروری این ۲ مجموعه عظیم اقتصادی در زمان کمتر و با هزینه پایینتری به بازارهای هدف منتقل میشود.
از سوی دیگر اجرای شبکه پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از پروژههای عظیم زیرساختی در بخش کشاورزی که افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی استان را هدفگذاری کرده نیازمند زیرساختهای حمل و نقل و ارتباطی است و آیندهنگری ایجاب میکند که شبکه ریلی به این پروژه عظیم کشاورزی که قرار است نقش مهمی در ارتقای امنیت غذایی کشور داشته باشد، متصل شود.
نظر شما