۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85068225
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تعرفه حق آبه کشاورزی حوضه آبریز شاوور از فصلی به دائمی تغییر کرد

دزفول – ایرنا – نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: تعرفه حق آبه کشاورزی حوضه آبریز شاوور از فصلی به دائمی تغییر کرد که با این اقدام هزینه آب بهای سه هزار کشاورز شهرستان‌های شوش و کرخه کاهش می‌یابد.

محمد کعب عمیر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با محاسبه تعرفه حق آبه کشاورزی حوضه آبریز شاوور به صورت فصلی، کشاورزان این منطقه مجبور به پرداخت ۵۰ درصد هزینه بیشتر نسبت به کشاورزان با قراداد دائمی بودند.

وی با اشاره به مطالبه کشاورزان حوزه آبریز شاوور برای تغییر تعرفه محاسبه حق آبه از فصلی به دائمی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در سطح وزارتخانه و مدیران سازمان آب و برق مقرر شد از این به بعد تعرفه حق آبه این کشاورزان از فصلی به دائمی تغییر کند.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حقابه کشاورزان حوزه آبریز شاوور که پیش از این قرارداد آنها با سازمان آب و برق به صورت فصلی بود، ۱.۵ برابر تعرفه حقابه آب کشاورزان با قراداد دائمی را پرداخت می‌کردند که اکنون حق آبه این کشاورزان نیز به صورت برابر با سایر کشاورزان محاسبه می‌شود.

کعب عمیر با بیان اینکه علاوه بر کاهش تعرفه حق آبه با این کار، امکان اخذ سند برای کشاورزان این منطقه نیز فراهم شد، گفت: سه هزار کشاورز حق آبه کشاورزی خود را از حوزه آبریز شاوور تامین می‌کنند که تاکنون تعرفه همه این کشاورزان به صورت فصلی و یک و نیم برابر بیشتر از سایر کشاورزان بوده است.

وی افزود: رودخانه شاوور از به هم پیوستن تعدادی از چشمه‌های اطراف روستای رداده شوش شروع و در ادامه مسیر با افزوده شدن پساب‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی حجم آن افزوده شده و درنهایت به تالاب بامدژ منتهی می‌شود.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس، کیفیت آب نقاط ابتدایی با انتهای این رودخانه متفاوت است و هرچه این آب به نقاط انتهایی نزدیک شود کیفیت آن کاهش می‌یابد به همین دلیل کیفیت آب ابتدای این رودخانه بسیار بالاتر از کیفیت آب مناطق پایین دست آن است.

وی ادامه داد: کیفیت آب ابتدای رودخانه شاوور حدود ۱۰۰ میکروموس است درحالیکه کیفیت آب این رودخانه در انتهای مسیر به چهار تا پنج هزار میکروموس افزایش می‌یابد.

شهرستان کرخه دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که حق آبه ۱۱ هزار هکتار آن از حوزه آبریز شاوور تامین می‌شود.

شهرستان تازه تاسیس کرخه به مرکزیت شهر الوان دارای حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است؛ این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و شاوور، ۲ شهر الوان و شاوور و حدود ۱۰۰ روستا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha