وقتی دانشگاه‌های مراغه در مسیر توسعه گردشگری جا می‌مانند

مراغه- ایرنا- «دانشگاه‌های مراغه باید در مسیر توسعه و بهره‌برداری متناسب از ظرفیت‌های این کهن‌شهر پاسخگو باشند» جمله‌ای که معاون وزیر علوم دولت مردمی در بهمن سال ۱۴۰۰ بیان کرد اما هنوز هم تحرکی در این مسیر مشاهده نمی‌شود. 

به گزارش ایرنا «هاشم داداش‌پور» در آن جلسه از اتصال دانشگاه ماموریت‌گرا به محیط منطقه‌ای به عنوان یک اصل یاد کرد تا دانشگاه در خدمت توسعه منطقه باشد و به طور مشخص از ظرفیت منطقه فسیلی مراغه سخن به میان آورد.

اهمیت ماموریت‌گرا بودن دانشگاه‌های مراغه زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم اقدامات مسئولان اجرایی در مسیر توسعه گردشگری شهرستان نیز لنگ کارهای پژوهشی و دانشگاهی است و مراکز آموزش عالی شهرستان یا نظاره‌گر هستند یا ظرفیتی برای مشارکت ندارند.

برای نمونه ثبت ملی و بین‌المللی ژئوپارک سهند مراغه به عنوان راهکاری برای بهره‌برداری اقتصادی از منطقه فسیلی و دیگر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان، این روزها معطل تامین هزینه برای انجام مطالعات شناختی است.

مطالعاتی که خیلی پیش از این ها باید از سوی مراکز آموزش عالی شهرستان انجام می‌شد تا روند بهره‌برداری از ظرفیت‌ها تسریع شود و دانشگاه‌ها به معنای واقعی کلمه ماموریت‌گرا باشند.

حتی بهره‌برداری از رصدخانه مراغه که از آثار فاخر این کهن‌شهر در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود نیز معطل انجام کاوش‌های باستان‌شناسی و تعیین عرصه و حریم است تا تکلیف بهره‌برداری از آن روشن شود و این ظرفیت جهانی در خدمت توسعه گردشگری شهرستان قرار گیرد.

بسیاری دیگر از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان نیز در مسیر توسعه، معطل مطالعه و پژوهش است که از جمله آنها می‌توان به غار هامپوئیل، آب‌های معدنی، ظرفیت‌های بوم‌شناختی دامنه سهند (که در حال نابودی است) و ژئوتوریسم اشاره کرد.

مدرس گردشگری، معماری و کارشناس حفاظت آثار باستانی می‌گوید: رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های مراغه در گذشته متناسب با ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان گسترش نیافته و در نتیجه مراکز آموزش عالی مراغه با وجود برخورداری این شهرستان از ظرفیت‌های بی‌بدیلی چون دیرینه‌شناسی، بدون رشته‌های تحصیلی مرتبط است.

به گفته «بابک نیلوفری» در گذشته اقداماتی برای راه‌اندازی دانشکده هنر در دانشگاه سراسری آغاز و به دلایل متعدد با موانعی روبرو شد؛ در مقطعی نیز رشته زمین‌شناسی راه‌اندازی و تعطیل شد.

دانشگاه‌های مراغه در حوزه ژئوپارک سهند وارد پژوهش شوند

«داود اسدیان»، معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه نیز با اشاره به اینکه انجام مطالعات شناختی ژئوپارک سهند یک مطالبه به حق از دانشگاه های شهرستان به شمار می‌رود، از دانشگاهیان خواست تا از طریق اجرای طرح‌های پژوهشی و ایجاد رشته‌های مرتبط، بار این مسئولیت را بر دوش بگیرند.


به گزارش ایرنا مرور سخنان معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۰ نه تنها کارکرد دانشگاه‌های ماموریت‌گرا را برای حاضران تبیین کرد، بلکه افق روشنی پیش‌روی مراکز آموزش عالی شهرستان قرار داد.

«داداش‌پور» در آن جلسه یادآوری کرد که «دانشگاه‌های مراغه می‌تواند علاوه بر منطقه، نیازهای جهانی را هم پاسخ دهد؛ برای نمونه در پاسخ به مطالبه مسئولان محلی اگر قرار باشد که دانشجوی خارجی در دانشگاه مراغه حضور یابد، فقط به خاطر ظرفیت‌های محلی و خاص این کهن‌شهر از جمله منطقه فسیلی می‌تواند تحقق یابد».

وی تاکید کرد: دانشجوی خارجی زمانی دانشگاه مراغه را برای تحصیل انتخاب خواهد کرد که از ظرفیت‌های خاص دانشگاه استفاده کند که در اینجا «بهشت فسیل‌شناسان» مطرح می‌شود.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ظرفیت علمی رشته زمین‌شناسی باید در دانشگاه مراغه به حدی بالا برود که «بهشت فسیل‌شناسان» معنا پیدا کند و دانشگاه در توسعه روزافزون این ظرفیت مداخله کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه با وجود ادغام در دانشگاه مراغه همچنان دارای هویت است، بیان کرد: دانشگاه مراغه باید برای رشد و بالندگی این ظرفیت نیز برنامه داشته باشد.

انجام مطالعات شناختی در حداقل ۴۰ سایت طبیعی و تاریخی مراغه که زمینه را برای اقدامات عملی و ثبت ملی و بین‌المللی ژئوپارک سهند فراهم می‌کند؛ اکنون معطل تامین حدود چهار میلیارد ریال اعتبار و سفارش کار به پژوهشگران غیربومی است و دانشگاه‌های مراغه تاکنون فقط نظاره‌گر بوده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha