توصیه‌های جهاد کشاورزی اردبیل به کشاورزان و باغداران برای مقابله با سرمازدگی

اردبیل-ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از افت دمای هوا در روزهای آتی توصیه‌هایی به کشاورزان و باغداران ارائه کرد.

به گزارش ایرنا در پی هشدار اداره کل هواشناسی استان اردبیل و احتمال افت دمای هوا در مناطق مختلف استان، احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: باغات واقع در مناطق پست، دره‌ها و چاله‌ها بیشتر از باغات واقع در ارتفاعات در معرض سرمازدگی هستند و باغداران باید با آتش زدن کاه و کلش و یا لاستیک و درست کردن دود در سطح گسترده مانع از تشدید آسیب‌های ناشی از سرمازدگی شوند.

وی خاطرنشان کرد: جبهه هوای سرد از روز جمعه تا دوشنبه هفته آینده در استان فعال خواهد بود و باغات شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال و کوثر بیشتر در معرض آسیب ناشی از سرمازدگی هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین از باغداران خواست از هرگونه جابجایی و انتقال نهال در این روزها خودداری کنند و اگر نهال‌هایی را دپو کرده اند، حتماً ریشه آن را بپوشانند.

شهریار همچنین به باغداران و کشاورزان توصیه کرد اگر می‌توانند از طریق بارانی و حتی غرقابی اقدام به آبیاری باغات و اراضی خود کنند.

وی خاطرنشان کرد: با آبیاری بارانی، یخ در اطراف شکوفه ها و حتی پای درخت ایجاد شده و با آزاد شدن انرژی مانع از تشدید آسیب‌های سرما به درختان می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به کشاورزان و باغداران توصیه کرد تجهیزات آبیاری اعم از پمپ‌ها، لوله‌ها و رادیاتورها را خالی نگه دارند تا مانع از یخ زدگی این تجهیزات شوند.

شهریار به گلخانه داران استان هم توصیه کرد شرایط جوی کنونی آنها را دچار بی توجهی نکرده و ضمن پیش بینی سوخت جایگزین، حتما عایق‌بندی و درزگیری گلخانه‌ها را جدی بگیرند چرا که یکی دو ساعت کاهش دمای هوا ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری با گلخانه‌ها وارد سازد.

این کارشناس بخش کشاورزی همچنین از زنبورداران خواست قبل از آغاز سرما کلنی‌های زنبور خود را به مناطق گرم‌تر منتقل کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به کشاورزان و باغداران توصیه کرد تا قبل از خروج کامل جبهه هوای سرد از استان از هر گونه سم‌پاشی و محلول پاشی باغات و اراضی خود خودداری کنند و کشاورزانی که پولار باغی و یا دراگون دارند حتماً در جریان دود دهی به باغات از این تجهیزات استفاده کنند.

شهریار خاطرنشان کرد:کشاورزان و باغداران می‌توانند بعد از عبور جبهه هوای سرد و در صورتی که بارش‌های موثری رخ داد از کود ازته و یا اسید امینه استفاده کنند. اما کشاورزان حتماً قبل از آغاز سرمای هوا از مصرف هرگونه کود خودداری کنند.

وی در پایان از پرورش دهندگان ماهی هم خواست برای استخرهای پرورش ماهی حتماً آب مطمئن پیش بینی کرده و از هوادهی استخرهای خود اطمینان حاصل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha