۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۱۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85069141
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۲ میلیارد ریال به مراکز مایه‌کوبی بخش غیردولتی کردستان پرداخت شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: سال گذشته از محل اعتبارات استانی و ملی، در قالب اجرای طرح های واکسیناسیون دامی ۵۲ میلیارد ریال به مراکز مایه‌کوبی بخش غیردولتی پرداخت شد.

مجتبی ورمقانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در قراردهای منعقد شده با مراکز مایه کوبی، تلاش شد با در نظر گرفتن بخش‌های مختلف، زمینه برای همکاری مراکز غیردولتی فراهم شود.

وی یادآور شد: با توجه به جذب اعتبارات مورد نیاز، در سال ۱۴۰۱ در پایان هر طرح بلافاصله مطالبات این مراکز پرداخت می شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان بر استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی برای انجام واکسیناسیون در سال ۱۴۰۲ نیز تاکید و از همکاری این مراکز در سال گذشته تقدیر کرد.

اجرای طرح جهادی دامپزشکی در روستای برده سفید مریوان

مدیرکل دامپزشکی کردستان همچنین به اجرای طرح جهادی دامپزشکی در روستای برده سفید مریوان اشاره کرد و گفت: این طرح طی ۲ روز گذشته به صورت رایگان در این روستا اجرا شد.

ورمقانی یادآور شد: در طرح ذکر شده، هزار و ۴۰۹ راس دام سبک و ۱۰ راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی، واکسینه شد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

استان کردستان از مناطق دام خیز و دامپرور کشور است و سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام در استان تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

در حال حاضر سه میلیون و ۴۸۹ هزار واحد دامی در کردستان وجود دارد و هفت هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در بخش دام استان هم مشغول به کار هستند.

جمعیت بز و بزغاله استان ۲۵۵ هزار راس، جمعیت گاو و گوساله هم ۱۸۵ هزار راس و گوسفند و بره هم بیش از یک میلیون و ۹۳۷ هزار راس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha