آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

شیراز-ایرنا-استان فارس بیش از یک هزار و ۴۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه دارد که این اماکن مذهبی افزون بر اینکه مکانی مقدس برای عبادت و زیارت محسوب می‌شوند یکی از مهمترین جاذبه‌های استان در ایام نوروز به شمار می‌روند که به گفته متولیان امر از اول تا نهم فروردین‌ماه بیش از ۵۷۵ هزار نفر از این اماکن بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با صدای اذان چشمان حیرت زده‌اش بر ضریح مزین شده به اسماء‌الله دخیل بست؛ صورتش از اشک چشمانش خیس شده بود اما در قلبش احساس رها شدن می‌کرد. تکه پارچه سبزی که با خودش برای بستن دخیل آورده بود را مقابل چشمانش گرفت و در حالی که تمام آرزوهایش را بر زبان جاری می‌ساخت، سعی کرد تا خود را به ضریح نزدیک کند.

آهسته آهسته به ضریح نزدیک شد. با دستانش در و دیوار ضریح را لمس کرد؛ ناگهان بغضش دوباره شکست. سرش را به گوشه ضریح چسباند و شروع به گریستن کرد؛ جمعیت لحظه به لحظه بیشتر می‌شد و هجوم سیل عظیم زائرانی که تمنای وصال ضریح را داشتند در پشتش احساس می‌کرد؛ سرش را بلند و اشک‌هایش را پاک کرد و در حالی که همه نیاز و نیتش را بر زبان جاری می‌ساخت تکه پارچه سبز را به ضریح گره زد.

حالا قلبش دوباره آرام گرفته بود. چادرش را جمع و جور کرد و آهسته آهسته از ضریح دور شد.‌ در محوطه حرم، مقابل ایوان ایستاد، سرش را برگرداند و برای لحظه‌ای به گلدسته‌ها خیره ماند. در همان هنگام نسیم ملایم بهاری وزید و احساس آرامش و سبک بالی‌اش را صدچندان کرد. لبخندی بر لبانش نشست و به راهش ادامه داد. گویا حضورش در این آرامگاه توانسته بود تمام خستگی راه و بار سفر را از تنش بیرون کند؛ سفری را که در ایام نوروز به قصد زیارت این مکان مقدس و حاجت روا شدن آمده بود؛ ایامی که از بهترین موقعیت‌ها برای سفرهای زیارتی و سیاحتی است.

آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

امامزادگان فارس میزبان زائران و مسافران نوروزی

بقاع متبرکه و امامزادگان فارس در ایام نوروز حال و هوای خاص خود را دارند، حال و هوایی که گردشگران بسیاری را از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور به سوی خود می‌کشاند؛ گردشگرانی که دلشان را به ضریح این بقاع متبرکه گره زده‌اند و برای زیارت و ادا کردن نذرشان راهی این اماکن مذهبی شده‌اند. بدون تردید استان فارس با برخورداری بیش از یک هزار و ۴۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه از مهمترین مقاصد برای مسافران و زائران نوروزی به شمار می‌رود.

حرم های مطرح احمدبن‌موسی(ع)، سید علاءالدین حسین (ع)، علی ابن حمزه (ع)، امامزاده سید محمد(ع) قصرالدشت و قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع) در شیراز، امامزاده شهید(ع) فراشبند، امامزاده سید نورالدین علی غازی علوی(ع) اردکان، امامزاده سلطان سید علی(ع) ارسنجان، امامزاده سید شمس‌الدین(ع) و امامزاده ابراهیم(ع) استهبان، امام زاده سید محمد(ع) اقلید، امام زادگان احمد و جعفر (ع)شهر بهمن آباده، امامزاده سید علی (ع)شهر ایزدخواست، امامزاده سید علاءالدین حسین (ع)بیضا، امامزاده عقیل (ع) و امامزاده حسین (ع)سعادت شهر پاسارگاد و امامزاده فضل(ع) جهرم از مهمترین و شاخص‌ترین امامزادگان در استان فارس محسوب می‌شوند که در ایام نوروز با برنامه‌های متنوع و متعددی پذیرای مسافران و گردشگران هستند.

آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

برنامه‌های نوروزی در بقاع متبرکه فارس

حجت الاسلام سید عباس موسوی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس در گفت‌وگو با ایرنا در رابطه با برنامه‌های نوروزی در این اماکن مذهبی گفت: با عنایت به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن طرح‌های نوروزی «آرامش بهاری» و «ضیافت الهی» به صورت همزمان و در قالب طرح ضیافت بهاری در حرم های مطهر امامزادگان و مساجد تاریخی در حال اجراست.

۲۴۰ بقعه متبرکه فارس پذیرای طرح «آرامش بهاری»

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه در مجموع در استان فارس تعداد یک هزار و ۴۰۸ بقعه متبرکه وجود دارد که از این مجموع ۲۴۰ بقعه متبرکه فارس میزبان طرح «آرامش بهاری» ویژه ایام نوروز است، افزود: مراسم تحویل سال نو و سفره هفت سین معنوی در ۶۰ بقعه متبرکه شاخص استان و با حضور ۲۱ هزار نفر از زائران و مسافران نوروزی برگزار شد.

آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

وی یادآوری کرد: در لحظه تحویل سال نو پس از حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع)، بیشترین تعداد زائران نوروزی با جمعیت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز حضور داشتند و بعد از آن حرم‌های مطهر امامزادگان اسماعیل(ع) فسا و آقام شهید(ع) فراشبند با جمعیت ۲ هزار نفر حضور داشتند.

بیشترین اسکان زائران نوروزی در امامزادگان

وی با بیان اینکه بیشترین اسکان زائران نوروزی مربوط به حرم‌های امامزادگان آقام شهید(ع) فراشبند، امامزاده اسماعیل(ع) فسا و امامزاده سیدحسین(ع) کازرون بوده‌ است، گفت: بیشترین آمار اسکان روزانه با جمعیت ۱۲ هزار نفر مربوط به حرم آقام شهید(ع) فراشبند است؛ تعداد ۲۱۰ مبلغ بومی و غیربومی به نقاط مختلف استان اعزام شده‌اند و برنامه های مختلف فرهنگی از جمله برپایی ۱۸ خیمه معرفت در امامزادگان شاخص را مدیریت و راهبری می کنند.

آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: خیمه‌های معرفت دینی شامل غرفه‌های مختلف پاسخگویی به سؤالات شرعی، مشاوره، غرفه کودک و نوجوان و غرفه‌های چند رسانه‌ای است که با استفاده از حضور مبلغین اعزامی و بومی مدیریت می‌شود.

آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس با اشاره به اینکه برای اسکان موقت و ضروری در هنگام بارندگی و برودت هوا در ایام نوروز تعداد ۱۲۰ حسینیه آماده‌سازی شده است، افزود: ۱۷۰ زائرسرا و ۲۰۰ کمپ اسکان و یک هزار فضای اختصاصی سکوی سیمانی و آلاچیق در فضای بقاع متبرکه استان طی ایام نوروز در خدمت مسافران بوده است.

حجت‌الاسلام موسوی تعداد زائران بقاع متبرکه استان فارس از اول تا نهم فروردین‌ماه جاری را ۵۷۵ هزار نفر و تعداد اسکان مسافران و زائران در جوار بقاع متبرکه از اول تا نهم فروردین‌ماه ۲۱۱ هزار نفر عنوان کرد و گفت: طرح «ضیافت الهی» در بقاع متبرکه استان فارس نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود؛ همچنین سلسله نشست‌های تفسیر قرآن کریم آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز از روز پنجم فروردین تا پایان ماه مبارک هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد زیبای نصیرالملک شیراز برگزار خواهد شد. این جلسات پس از اقامه نماز و به همراه مراسم قرائت و جزء خوانی قرآن کریم است.

برپایی سفره‌های ساده افطاری هنگام اذان

وی با اشاره به برپایی سفره‌های ساده افطاری هنگام اذان و به منظور اطعام روزه‌داران حاضر در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان افزود: برپایی ۳۰۰ آیین جزءخوانی قرآن، برپایی ۲۰ محفل انس با قرآن در حرم‌های مطهر، برپایی سفره افطار ساده در ۷۰ بقعه متبرکه استان، برگزاری ویژه برنامه دعاخوانی و مناجات ویژه ماه رمضان در جوار مضجع شریف امامزادگان استان فارس از جمله برنامه های طرح ضیافت الهی در ایام نوروز و ماه رمضان است.

آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس با بیان اینکه ویژه برنامه «خدیجه مادر امت» در ۱۰ رمضان در حرم های مطهر امامزادگان شاخص برگزار خواهد شد، عنوان کرد: جشن ولادت کریم اهل بیت(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان بصورت ویژه با حضور نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز و با همکاری دستگاه های اجرایی در مسجد تاریخی و زیبا نصیرالملک شیراز برگزار می شود و طرح «قرار دوازدهم» در سراسر استان و شاخص‌ترین برنامه این طرح با توزیع ۳۰۰ بسته معیشتی در امامزاده اسماعیل(ع) فسا اجرا خواهد شد.

تشکیل ۱۷ کمیته برای خدمات‌رسانی زائران در فارس

بدون شک حضور در آستان مقدس امامان و امامزادگان یکی از نمادهای عید نوروز در ایران به شمار می‌رود و زیارت این اماکن مقدس در کنار آدابی چون بازدیدهای نوروزی و صله ارحام به عنوان مؤلفه‌های دینی در برنامه‌های نوروزی بسیاری از مردم قرار دارد. امسال برگزاری برنامه‌های نوروزی در این اماکن و خدمات رسانی به مسافران در استان فارس با تشکیل ۱۷ کمیته دنبال شد؛ ۱۷ کمیته‌ای که به گفته مدیرکل فرهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در ستاد خدمات سفر استان فارس فعال شدند و به صورت تخصصی موارد مربوط به زائرین و مسافرین را پیگیری کردند.

سید مجتبی علوی در گفت‌وگو با ایرنا در این باره افزود: کمیته مربوط به امور زائرین و بقاع متبرکه با مسئولیت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان فعالیت می‌کند.

علوی ادامه داد: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، برنامه‌های متنوعی برای زائرین و مسافرین نوروزی در استان فارس تدارک دیده شد. به همین منظور ایده طرحی با عنوان طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه شکل گرفت که این طرح بر پایه راه‌اندازی خیمه‌های معرفت در ۲۴۰ بقعه و امامزاده در استان فارس اجرا شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این خیمه‌ها غرفه‌های پاسخگویی به شبهات دینی و پاسخگویی به پرسش‌های اعتقادی کودکان راه‌اندازی شده و مراسم نمازهای جماعت، اسکان موقت و پذیرایی افطار ساده برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه تفسیر و جزخوانی قرآن کریم همه روزه در این اماکن برگزار می‌شود، یادآور شد: امسال مراسم تحویل سال نو در بقاع متبرکه امامزادگان و اماکن مذهبی برگزار و مسابقات فرهنگی، دینی و مذهبی و آیین غبارروبی نیز در این اماکن دنبال شد.

علوی عنوان کرد: توزیع چای و آب جوش رایگان از دیگر اقداماتی بود که در این اماکن انجام شد و همچنین مکان‌هایی برای استراحت و محل اسکان مسافران و زائران در این اماکن در نظر گرفته شد.

آغوش گشوده امامزادگان فارس به روی زائران و مسافران نوروزی

استقبال مسافران نوروزی از مسجد تاریخی وکیل، مسجد نصیرالملک و مسجد مشیر

وی با اشاره به اینکه استان فارس از بیشترین تعداد امامزاده و بقاع متبرکه بهره می‌برد، گفت: زائران بسیاری از سراسر کشور برای زیارت این اماکن مذهبی که در راس آن حرم شاهچراغ(ع) قرار دارد به استان فارس سفر می‌کنند.

علوی با بیان اینکه استان فارس از ۱۴۰۰ بقعه و امامزاده برخوردار است،‌به استقبال مسافران نوروزی از مسجد تاریخی وکیل، مسجد نصیرالملک و مسجد مشیر اشاره کرد و افزود: مسجد نصیرالملک ۱۸ هزار نفر و مسجد وکیل حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر بازدیدکننده داشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha