۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85069373
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۴۹
کد خبر: 85069373
آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

اردبیل - ایرنا - طبیعت استان اردبیل از اصلی‌ترین دلایل جذب گردشگران و مسافران به این استان است و در این بین آبشارهای زیبای واقع در مناطق مختلف این استان بویژه در فصل‌های بهار و تابستان همه ساله میزان هزاران گردشگر از مناطق مختلف کشور است.

به گزارش ایرنا ، طبیعت استان اردبیل از اصلی‌ترین عوامل و دلایلی است که همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به سمت این استان جذب می‌کند. آبشارهای واقع در مناطق مختلف استان در سال‌های اخیر تبدیل به محل مراجعه و بازدید بسیاری از گردشگران حرفه‌ای شده است و معمولا گردشگران و مسافران در فصل‌های بهار و تابستان سختی سفر به آبشارها را به جان خریده و ساعتی را در کنار آن سپری می‌کنند.

۱- آبشار سردابه

آبشار سردابه در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه در ۲۴ کیلومتری غرب اردبیل و در دامنه شرقی سبلان واقع است. ارتفاع آبشار سردابه حدود ۱۵تا۲۰ متر است حجم جریان آب در این آبشار زیاد نیست اما در موقع بارندگی و افزایش جریانات سطحی افزایش می‌یابد.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۲- آبشار گرگر آلوارس

آبشار گرگر آلوارس هم در دامنه سبلان و در پایین دست چشمه گرگر واقع شده است. چشمه گرگر در دره آلوارس یا قزل گوللر در ارتفاع ۲ هزار و ۴۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. موقعیت تفریحی و ورزشی دره قزل گوللر و احداث پیست اسکی آلوارس در مجموع چشم‌انداز زیبایی در نزدیکی اردبیل برای گردشگران ایجاد کرده است.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۳- آبشار گرگر خیاوچای

این آبشار حدودا ۱۲ متری در مسیر رودخانه خیاوچای واقع شده است. آبشار گرگر به علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل‌آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملک سوئی و چشم‌انداز زیبایی از کوهستان سبلان (ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و کسری) بسیار جذاب و دیدنی است.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۴- آبشار شورشورنه

این آبشار در مسیر جاده آستارا به اردبیل و بعد از عبور از گردنه حیران، در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان نمین و منطقه ایران رود عنبران علیا واقع شده است. آب این آبشار از صخره‌ای بلند سرازیر می‌شود و مابین صخره و آب آبشار هم غاری وجود دارد که می‌شود در آن استراحت کرد.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۵- آبشار شیروان دره

این آبشار در۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین‌شهر و در دامنه جنوبی کوه آتشفشان سبلان در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار دوقلوی شیروان دره شامل چشمه‌های آب معدنی است که در این دره به وفور دیده می‌شود. در بستر این دره چشمه‌هایی حاوی گوگرد فراوان وجود داره که رسوب گوگرد از آب این چشمه‌ها بر روی سنگ‌های پیرامون مناظر زیبایی ایجاد کرده است.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۶- آبشار آقبلاغ

آبشار آقبلاغ در دامنه کوه آق‌ داغ شهرستان خلخال قرار دارد. کوه آق داغ با ارتفاع سه هزار و ۳۰۰ تامین کننده آب رودخانه‌هایی از جمله میانرودان ، گل‌بندرچای و رودخانه زال است که در نهایت به رودخانه قزل‌اوزن و در ادامه به سفیدرود می‌ریزد. مهم‌ترین چشمه دامنه آق داغ چشمه آقبلاغ است که در دامنه شرقی قله مرکزی آق داغ واقع شده است. این چشمه بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی تشکیل می‌دهد. وجود گونه‌های متنوع گیاهی در اطراف این آبشار زیبایی آن را بویژه در فصل بهار دو چندان می‌کند. نزدیک‌ترین راه ارتباطی پیاده به چشمه و آبشار آقبلاغ از روستای لرد بخش شاهرود است.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۷- آبشار زنج

آبشار زنج روستای نوده از توابع بخش خورش‌رستم از زیباترین آبشارهای اردبیل است که همه ساله گردشگران بسیاری با صعود به این آبشار دوقلو از طبیعت بکر این منطقه دیدن می‌کنند. آبشار ۳۰ متری زنج در چهار کیلومتری شرق روستای نوده، ۱۵ کیلومتری هشجین و در دامنه جنوبی کوه آق داغ واقع شده است.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۸- آبشار دیز

این آبشار در روستای دیز از توابع بخش شاهرود در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خلخال واقع شده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا یک هزار و ۵۵۰ متراست. روستای دیز در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته و همین عامل باعث شده تا مناظر طبیعی بسیار زیبا و باغات میوه در این روستا چشم‌ نواز باشد.این آبشار در میان تنگه‌ای از صخره‌ها و درختان با ارتفاع بیش از ۵۰ متر واقع شده است.آبشار دیز در میان تنگه‌ای عمیق قرار گرفته و تاج آن نسبت به کف دره بیرون‌زدگی دارد.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

۹- آبشار نره‌گر

این آبشار در روستای اسبو از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار که در ارتفاع یک هزار و ۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، پس از گذر از داخل روستا و باید مسیری ۲ کیلومتری را طی کرد. منبع آب این آبشار از برف زمستانی باریده شده بر فراز کوه‌هایی که این آبشار در دامنه آن جریان دارد تامین می‌شود.

آبشارهای اردبیل؛ جلوه‌های هزار رنگ طبیعت

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha