۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۵۸
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85069526
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه امینی‌های قزوین، نمایشی از شکوه معماری ایرانی اسلامی

قزوین- ایرنا - خانه حسینیه امینی‌های قزوین در بافت تاریخی این شهر نمونه‌ای کامل و زیبا از خانه‌های قدیمی ایران با ترکیبی از هنر ایرانی و اسلامی به شمار می رود و باید آنرا شاهکاری از هنر معماران ایران زمین دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خانه حسینیه تاریخی امینی ها در قزوین در ایام نوروز مورد استقبال و بازدید خیل قابل توجهی از گردشگران قرار می گیرد.

آنچه که امروز از این خانه به جای مانده دارای چهار حیاط و فضاهای مختلف در ۲ طبقه همکف و زیرزمین است.

این خانه متعلق به"حاج محمدرضا امینی" از تجار معتبر دوره قاجار بوده است که بخشی از آن درسال ۱۲۷۵ هجری قمری به عنوان "حسینیه" وقف برگزاری مراسم ویژه عزاداری سالار شهیدان شد.زیباترین قسمت این خانه که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است، متشکل از سه تالار به موازات هم و به صورت شرقی غربی ساخته شده و توسط ارسی‌های زیبایی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

خانه امینی‌های قزوین، نمایشی از شکوه معماری ایرانی اسلامی


این تالارها میان دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده‌اند که حیاط‌ها از شمال و شرق به بیرون راه دارند.

تالار میانی بزرگتر از دو تالار دیگر بوده که طول آن ۱۸ متر و عرض آن پنج متر است و دو تالار شمالی و جنوبی نیز هر کدام به طول ۱۰ و عرض پنج متر و در انتهای شرقی و غربی هر یک از این تالارها دو اتاق کوچک قرار دارد.

تالار جنوبی با ۹ دهنه ارسی به غایت زیبا، با شیشه‌های تمام رنگی که خود از شاهکارهای هنری محسوب می‌شود، به چشم انداز حیاط جنوبی گشوده می‌شود و سقف آن چنان استادانه آیینه کاری و نقاشی شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.

تالار میانی دارای طاقچه‌ها و رف‌های کاسه‌ای مزین به آیینه کاری و گچبری است که این تالار توسط دو پنج دری به تالار شمالی و جنوبی متصل می‌شود و در نیم دایره بالای پنج دری‌ها بروج دوازده گانه نقش شده است.

سقف این تالار به سه بخش تقسیم شده که بخش میانی دارای تزیینات گچبری توام با آیینه کاری بوده و ۲ قسمت دیگر دارای نقاشی روی چوب است که به کمک آیینه گره بندی شده است.

خانه امینی‌های قزوین، شاهکاری از گچبری و آینه کاری معماری ایرانی اسلامی

تالارهای جنوبی و شمالی خانه امینی ها قزوین دارای شاه‌نشین هستند که در گذشته ویژه مجالس زنانه بوده است و بانوان در آن می‌توانستند به تماشای مراسم های عزاداری بپردازند.

کاشی‌های استفاده‌شده در بنای عمارت حسینیه امینی ها همگی کاشی‌های قجری هستند.

در وسط تالار بزرگ، چلچراغی (جار) آویخته شده و در دو تالار دیگر در هر یک دو چلچراغ و چهار سه شاخه بلور به دیوار نصب شده است.

فرش‌های دستبافت تالارها همگی یک دست و یک تخته و همگی با نقش و طرح‌های اصیل و عتیقه است.

در زیر تالارها سردابه، زیر زمین، شربت خانه، انبار و دستشویی قرار دارد که از سه سمت به حیاط‌های شمالی و جنوبی مرتبط می‌شود، این بنا همچنین واجد تزینات نقش برجسته در ازاره های سنگی در حیاط شمالی و جنوبی است.

بیشتر بخوانید:

خانه امینی‌های قزوین، شاهکاری از گچبری و آینه کاری معماری ایرانی اسلامی


برخی معتقدند حمام تاریخی صفا که در نزدیکی این بنا می‌باشد متعلق به خاندان امینی‌ها بوده است.

حسینیه تقویها، مجابی‌ها و حسینیه‌های حاج سید ابوتراب ابوترابی در محله حلاجان، حاج سیدجمال در خیابان سپه، حاج سیدحسین، خیابانی، دیوانخانه، سیاهپوشها و شهیدی‌ها از جمله دیگر حسینیه‌های تاریخی و همچنین خانه یزدی ها، رئوفی و بهروزی از خانه های تاریخی شهر قزوین هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha