۱۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۴
کد خبرنگار: 998
کد خبر: 85069566
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بیش از یک‌ میلیون نفر به دیدن جاذبه‌های گردشگری طبس رفتند
باغ گلشن طبس

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس گفت: نوروز امسال بیش از یک‌ میلیون نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی ژئو پارک جهانی شهرستان طبس بازدید کردند.

به‌ گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، محمد عرب افزود: شهرستان طبس به‌ عنوان سومین ژئو پارک جهانی کشورمان در منطقه‌ای با اقلیم بیابانی همراه با آب‌ و هوای گرم و خشک و دارای سه بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان است که تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود.

وی گفت: تا پایان هفتمین روز فروردین ماه بیش از یک‌ میلیون نفر از دیار «نخل و نارنج و نرگس و شالی»، سرزمین کویرهای رؤیایی و بهشت طبیعت ایران بازدید کرده‌اند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس افزود: آب‌ و هوای مطبوع و تنوع جاذبه‌های گردشگری در کنار وجود زیرساخت‌های اولیه مانند فرودگاه و راه‌آهن باعث ورود جمع کثیری از گردشگران از نقاط مختلف کشور به طبس شده است.

وی اظهار داشت: آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) نیز باعث شده در زمینه گردشگری مذهبی، طبس جزو شهرهای مذهبی مطرح در سطح کشور معرفی شود.

عرب گفت: باغ تاریخی گلشن به‌ عنوان نمونه‌ شاخص از باغ‌های ایرانی، ارگ کهن طبس، سد کهن کریت، طاق شاه‌ عباسی به‌ عنوان شاهکار مهندسی و معماری پیشینیان، کاروانسراها، مدارس، مساجد و آب‌انبارها بخشی از بناهای فرهنگی تاریخی این ژئوپارک به‌ حساب می‌آیند.

وی افزود: همچنین رشته‌کوه زیبای شتری در بخش شرقی شهرستان طبس با طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر، ایران مرکزی را از بیابان لوت جدا کرده و اختلاف ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری را با شهر طبس ایجاد کرده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس گفت: در کنار این رشته‌کوه‌ها و کوهستان‌های مرتفع، مناطق پست و هموار کویری نظیر کویرهای گسترده، تپه‌های عظیم ماسه‌ای ریگ شُتران، صحرای زیبای طبس و پلایاها با جاذبه‌های منحصربه‌فرد همچنین سرزمین آذرین پشته سیاه بر جذابیت این منطقه افزوده‌اند.

وی بیان کرد: ارزش‌های زیست‌محیطی ژئوپارک جهانی طبس از جمله پناهگاه حیات‌ وحش نایبندان به‌ عنوان بزرگ‌ترین پناهگاه حیات‌ وحش ایران و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، رویشگاه جنگلی سنو و بزرگترین رویشگاه آنغوزه شیرین ایران، آن را به‌ عنوان میراث طبیعی ارزشمند در ایران مطرح کرده است.

عرب افزود: ژئوپارک جهانی طبس با ۳۸ ژئو سایت در حوزه‌های مختلف و با ظرفیت‌های متنوع، روستاها و مناطق نمونه گردشگری نظیر خرو، کُریت، اِصفَهک، نایبند، پِیکوه، پیرحاجات، اسفندیار، سُرُند و مُودر، اِزمیغان و ده‌ها روستای دیگر همراه با اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری غذا، صنایع‌دستی و سوغات محلی خاص و ویژه، پذیرای گردشگران است.

ژئوپارک طبس به عنوان سومین ژئوپارک ایران در آذر سال گذشته رای مثبت شورای‌ عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و ثبت جهانی شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha